Vijesti / Automobilizam
Automobilizam
OPASNI INFOTAINMENT SUSTAVI Jedan od najvećih rizika za sigurnost vožnje
Pixabay.com/Ilustracija

Sigurnost prometa

OPASNI INFOTAINMENT SUSTAVI Jedan od najvećih rizika za sigurnost vožnje

Takve sustave možete u vožnji koristiti do mile volje bez straha da će vas policija zbog toga kazniti, no to ne znači da su bezopasni

Svi dobro znaju da je korištenje mobitela zabranjeno u vožnji. I to s dobrim razlogom, jer tipkanje po mobitelu, ili još gore, surfanje internetom u vožnji odvraća pažnju i potencijalno je pogibeljno. No ako je mobitel tako opasan, što je onda s takozvanim infotainment sustavima u automobilima, dodirnim zaslonima koji kriju obilje funkcija i čije korištenje zna biti zbunjujuće? 

Sve funkcije udaljene jednom klikom

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Moderni infotainment sustavi obiluju funkcijama poput navigacije, namještanja parametara vozila, praćenja statistike vožnje, povezivosti s telefonom, radio uređaja i drugih sustava zabave, a na nekim automobilima na njih su smještene čak i komande klima uređaja. Ipak, tih je funkcija osjetno manje nego na modernom pametnom telefonu, virtualne ‘tipke’ su veće, mnogim funkcijama se može pristupiti putem posebnih tipki na volanu, a kod nekih pak automobila kompliciranije funkcije moguće je koristiti tak kad je auto zaustavljen. Sve ih to čini jednostavnijima i sigurnijima za korištenje od mobilnih telefona, no daleko od toga da ne predstavljaju opasnost u vožnji. Naprotiv, brojne studije pokazale su da su moderni infotainment sustavi jedan od najvećih rizika za sigurnost vožnje u novim automobilima i da su uzrok brojnih prometnih nesreća, piše portal oryx-asistencija.hr.

Opasnost kod korištenja ovakvih sustava proizlazi iz toga da korisnici za najmanju promjenu na dodirnom zaslonu, na primjer promjenu radio stanice, moraju maknuti oči s ceste na određeno vrijeme. Za to vrijeme ne prate zbivanja na cesti, ili ih ne prate dovoljno što može dovesti do skretanja auta s ceste, neuočavanja nadolazeće prepreke poput pješaka i teške, potencijalno smrtonosne, nesreće. Zapravo, problem je gotovo identičan kao kod mobilnih telefona, s tim da infotainment kod određene kategorije vozača može biti posebno opasan.

Kod određene kategorije vozača može biti posebno opasan

Riječ je o nekim starijim osobama koje su manje vješte pri korištenju pametnih mobilnih telefona ili ih uopće ne koriste. Starije osobe nerijetko kupuju zastarjele telefone s klasičnim tipkama jer se ne žele gnjaviti s kompliciranim dodirnim zaslonima. Tako nemaju nikakvog iskustva ili vještine pri korištenju dodirnog zaslona. No kod većine novih automobila, takve osobe gotovo da nemaju mogućnost izbjeći dodirni zaslon. Klasični radio s klasičnim tipkama u novom automobilu postao je prava rijetkost i možete ga naći samo u osnovnim izvedbama najjeftinijih automobila.

Istraživanje američke zaklade za sigurnost u prometu AAA iz 2019. godine pokazalo je da starije osobe (između 55 i 75 godina) pri odabiru nekih kompliciranih funkcija na infotainment sustavu ne gledaju na cestu čak osam i pol sekundi duže od mlađih korisnika (21 do 36 godina) koji su vješti s pametnim telefonima i dodirnim zaslonima. No i kod mnogih mlađih u studiji je primijećeno da se nerijetko muče s nekim funkcijama infotainment sustava.

Koliko sekundi ne gledate cestu kad se javite na telefon?

Tijekom odabira kontakta i upućivanja telefonskog poziva poziv putem infotainmenta mlađi vozači zbivanja na cesti nisu pozorno pratili u prosjeku 17,7 sekundi, a tijekom odabira destinacije i postavljanja navigacijskog sustava čak 31,4 sekunde. Samo ti podaci dovoljno govore kakav su rizik zapravo infotainment sustavi za sigurnost u prometu.

Pri istraživanju su korišteni sustavi u šest različitih vozila, no s obzirom na to da infotainment sustavi postaju sve bogatiji funkcijama, što ih nerijetko čini i kompliciranijima, situacija se od 2019. do danas dodatno pogoršala. Stoga se vozačima savjetuju da koriste samo najnužnije funkcije tijekom vožnje i da, kada kupe novi automobil, dobro izvježbaju korištenje svih potrebnih funkcija prije vožnje kako bi sustavi što manje odvraćali pažnju s onoga što se zbiva na cesti.

Pročitajte i ovo
Najgledanija galerija
Izdvojeno

Vezani članci

Reci što misliš!