PROMETNA PRAVILA

Smiju li vozila pod pratnjom prolaziti kroz crveno? Zakon kaže jedno, praksa je drugačija

Za vozila s prednošću prolaska ne vrijede mnoga ograničenja poput brzine i pretjecanja, a vozači te pješaci dužni su ih propustiti u prometu

Smiju li vozila pod pratnjom prolaziti kroz crveno svjetlo na
semaforu, često je pitanje vozača koji se nađu na putu vozilima u
kojima se voze štićene osobe, ujedno i čest prigovor kojim nam se
javljaju. Smije li kroz crveno svjetlo na semaforu proći
policija, hitna pomoć i vatrogasci? Koja je uopće obveza
sudionika u prometu koji se zatekne na putu vozilima pod
pratnjom i vozilima s pravom prednosti prolaska kad posebnim
uređajima daju svjetlosne ili zvučne signale?

– Vozila pod pratnjom i vozila s prednosti prolaska ne smiju na
raskrižjima na kojima se prometom upravlja prometnim svjetlima
ili znacima ovlaštene osobe proći kroz crveno svjetlo
– nedvosmisleno odgovaraju iz MUP-a.

No, vozila pod pratnjom i vozila s prednošću prolaska imaju –
prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama – brojne povlastice,
točno navedena ograničenja koja se na njih ne odnose, kao i kazne
za druge vozače ako ih pravilno ne propuste.

Vozilima pod pratnjom smatraju se vozila koja prate pripadnici
policije i vojne policije s posebnim policijskim vozilima
opremljenim uređajima za davanje posebnih zvučnih ili
svjetlosnih znakova crvene i plave boje.

Vozila s pravom prednosti prolaska su vozila hitne pomoći,
sanitetskog prijevoza, vatrogasne službe, civilne zaštite,
unutarnjih poslova, vojne policije i carine kad posebnim
uređajima daju svjetlosne ili zvučne znakove. Zakon kaže da
vozila pod pratnjom i vozila s pravom prednosti
prolaska vodeći računa o sigurnosti drugih sudionika u
prometu imaju pravo prednosti prolaska u odnosu na sva druga
vozila, osim u odnosu na vozila koja se kreću raskrižjem na kojem
se prometom upravlja prometnim svjetlima ili znacima ovlaštene
osobe, i na njih se ne primjenjuju odredbe o ograničenju brzine,
zabrani pretjecanja i obilaženja kolone vozila ili na pješačkom
prijelazu ili prelaženju iz trake u traku, zabrani presijecanja
kolone pješaka, obvezi vezivanja sigurnosnim pojasom, zabrani
upotrebe mobitela (samo vozila s prednošću prolaska) te se nisu
dužni kretati jedno iza drugog (samo vozila pod pratnjom).

Iznimno, pod uvjetom da je to neophodno, a vodeći računa o
sigurnosti drugih sudionika u prometu, na spomenuta se vozila ne
primjenjuju ni odredbe o strani kretanja vozila, uključivanju u
promet i o zaustavljanju i parkiranju te polukružnom okretanju.

Dakle, strogo zakonski gledano nijedno vozilo ne bi smjelo
prolaziti kroz crveno svjetlo na semaforu, no u praksi,
primjerice, u slučaju hitnosti nitko neće zamjeriti vozilu hitne
pomoći ili vatrogasaca prolazak kroz crveno svjetlo ako je to
opravdano i zbog hitnosti nužno. No, vozači tih vozila
tada moraju biti vrlo oprezni, jer kroz raskrižje se
probijaju na vlastitu odgovornost.

I vozači i pješaci moraju se skloniti vozilima s
‘rotacijom’

Vozač koji na cesti susretne vozilo ili kolonu vozila pod
pratnjom i vozač kojega sustigne vozilo ili kolona vozila pod
pratnjom dužni su zaustaviti svoje vozilo, noću umjesto dugih
svjetala upotrijebiti kratka svjetla za osvjetljavanje ceste,
držati se naredbi koje im daju osobe iz pratnje i kretanje
nastaviti tek nakon što prođu sva vozila pod pratnjom. I pješaci
su dužni propustiti vozila pod pratnjom.

Propisan je i način na koji se auti pomiču privilegiranim
vozilima. Na cesti s dvije trake u dva smjera pomiču se udesno u
smjeru kretanja, na jednosmjernoj cesti također se pomiču udesno,
na cesti s dvije trake u istom smjeru auti na lijevoj strani
pomiču se ulijevo, a oni na desnoj strani udesno. Na cesti s tri
i više prometne trake u istom smjeru, auti u lijevoj prometnoj
traci pomiču se ulijevo, a ostali udesno. Novčana kazna za vozača
koji postupi suprotno ovim odredbama iznosi 60 eura, a za pješaka
je ona 30 eura.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije