MDS protiv podjele Hrvatske na pet upravnih regija

Vlada RH je usvojila i u saborsku proceduru uputila Prijedlog Zakona o sustavu državne uprave. Prijedlogom ovog Zakona predlaže se preustroj ureda državne uprave. Umjesto 20 ureda državne uprave u županijama, predlaže se ustrojavanje 5 ureda državne uprave, koji se osnivaju za područja više županija.

Nazivi Ureda određeni su brojčanim oznakama tako da bi Međimurska županija postala dijelom Ureda državne uprave V, zajedno sa Varaždinskom, Koprivničko-križevačkom i Bjelovarsko-bilogorskom županijom. U ustrojstvenim jedinicama ureda državne uprave, županijama i gradovima, predlaže se uspostavljanje Jedinstvenog upravnog mjesta.

Iako u Zakonu nije navedeno mjesto sjedišta Ureda državne uprave V, Vlada će to kasnije odrediti Uredbom, za pretpostaviti je da bi to bio Varaždin, kao što je to bilo najavljeno još prije nekoliko mjeseci i kao što je to slučaj sa prijedlogom za sjedišta Općinskog i Prekršajnog suda, koji iz Čakovca sele u Varaždin.

Zanimljivo je da je Vlada odustala, valjda da bi smanjila reakcije određenih sredina, od geografskog nazivlja pojedinih upravnih regija, već su one označene brojevima. Tako bi na ploči jedinstvenog upravnog mjesta pisalo: Ured državne uprave V, Jedinstveno upravno mjesto u Međimurskoj županiji. Sadašnji naziv je Ured državne uprave u Međimurskoj županiji.

MDS se protivi ovom prijedlogu, koji u korelaciji sa reformom pravosuđa (koja predviđa preseljenje sjedišta svih sudova i odvjetništva iz Čakovca u Varaždin) i Zakonom o regionalnom razvoju (koji predviđa podjelu Hrvatske na pet planskih područja i 4 urbane aglomeracije), slabi Ustavom određeni položaj županija, pogotovo Međimurske, u korist nekoliko urbanih centara – gradova, što će imati direktne posljedice na ravnomjeran razvoj Republike Hrvatske.

“Podjelom Hrvatske u 5 upravnih jedinica, a ne jačanjem kapaciteta postojećih uprava po županijama, dobit ćemo “pet malih Zagreba”, tj. centara, u kojima će stolovati “pet malih ministara uprave” tj. predstojnici Ureda.Ti centri će zbog svoje uloge, značenja, snage koncentrirane administracije, broja zaposlenih kvalitetnih k adrova, biti u velikoj prednosti, u npr. privlačenju investicija, ispred susjednih gradova i županija, koji će postati samo sateliti.

Regionalni ustroj Hrvatske Ustavom počiva na djelovanju županija, a svugdje u svijetu, a i po mišljenju Ekonomskog instituta iz Zagreba, za decentraliziranu državu karakteristično je da je struktura dekoncentriranih tijela državne uprave prilagođena županijskom tj. regionalnom ustroju”. ističu MDS-ovci.

MDS se protivi ovom prijedlogu, i zbog toga, jer je u suprotnosti sa odredbama Deklaracije o jedinstvenosti Međimurske županije, koju je na prijedlog MDS-a, Skupština Međimurske županije jednoglasno usvojila, i u kojoj se izričito navodi da Skupština: “Posebno zahtijeva hitno zaustavljanje procesa preseljenja regionalnih središta državnih institucija iz Čakovca u Varaždin i povratak preseljenih institucija natrag u Međimurje”. Njihovo priopćenje pročitajte u nastavku.

“Spomenutim Zakonom se, dakle, seli regionalno, Međimursko, središte državne institucije,  Ured državne uprave Međimurske županije, u još nepoznato sjedište Ureda državne uprave V, a u Međimurju ostaje nekakvo Jedinstveno upravno mjesto. U Deklaraciji se posebno ističe obaveza da Međimurje svakako zadrži status županije-regije. U svijetlu ustavnih promjena koje preispituju i regionalni ustroj, netko bi mogao postaviti pitanje: Međimurje regija? Imate li vi u Međimurju sjedište kojeg suda, državnog ureda ili koje državne ustanove? Nemate! Pa kako onda možete tražiti status regije?    


Uvodi li se prefektura i prefekt?

MDS se protivi donošenju ovog Zakona iz još jednog razloga. Naime, predstojnici Ureda državne uprave  neće više biti državni službenici, već državni dužnosnici,  koje će imenovati i razrješavati Vlada, za razliku od dosadašnjih predstojnika, koji su bili birani preko javnih natječaja.

Predstojnik Ureda državne uprave predstavlja ured državne uprave i upravlja njegovim radom, a osobito: brine o provedbi zakona i drugih propisa, nadzire zakonitost i pravodobnost obavljanja poslova, osigurava suradnju ureda državne uprave sa središnjim tijelima državne uprave i tijelima lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave. Hrvatska tako dobiva sustav sličan onom u Francuskoj i Italiji, gdje je prefekt imenovani predstavnik države u departmanima tj. provincijama.

Dakle, jačanjem pozicije predstojnika ureda državne uprave, koji postaje državni dužnosnik i kojeg postavlja Vlada, te jačanjem njegovih ovlasti, jača i  uloga centralne države na pojedinom području, a to je osnova centralizacije. Formiranjem 5 Ureda državne uprave, njihovim organizacijskim ustrojem na čijem je čelu predstojnik kao državni dužnosnik, uvodi se, zapravo, još jedna razina državne vlasti između države i županije.


Uštede?

Jedan od argumenata za ovaj novi ustroj su i racionalizacija i uštede. No, sudeći prema iskustvima iz preseljenja Županijskog suda iz Čakovca u Varaždin, uštede su upitne. Koliko se uštedjelo na tome da je smanjena plaća na ime predsjednika suda, više se potrošilo na putne troškove sudaca koji na posao sada idu iz Čakovca u Varaždin.

Slično bi se moglo desiti i u sustavu državne uprave. Smanjuje se broj predstojnika ureda sa 20 na pet, ali oni postaju državni dužnosnici pa će im se plaće sigurno povećati, a treba i opremiti i tih novih 5 ureda, ta 5 mala ministarstva. Hoće li građani imati koristi od novog ustroja, i to je upitno, ako se snižava poslovna razina tijela kojem se obraćaju.

18. 01. ove godine održali smo konferenciju za medije na temu Nova karta pravosudnih institucija, na kojoj smo se odlučno usprotivili namjeri Ministarstva pravosuđa da sva sjedišta sudova i državnog odvjetništva iz Čakovca preseli u Varaždin. Tada smo  pozvali i na reagiranje, a također na temelju Deklaracije o jedinstvenosti Međimurske županije, županijske vlasti i saborske zastupnike. Sa zadovoljstvom možemo konstatirati da je županijska vlast, na čelu sa županom, reagirala na odgovarajući način, upozoravajući na problem i predlažući rješenja.

S obzirom da je ovaj Prijedlog Zakona o sustavu državne uprave iz Vlade upućen u Sabor, pozivamo sve saborske zastupnike iz Međimurske županije na zajednički nastup i da, prilikom rasprave i prilikom usvajanja ovog Zakona, reagiraju u okviru Deklaracije o jedinstvenosti Međimurske županije”, napisali su u propćenju članovi MDS-a.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije