INTERVJU: Nenad Hranilović – O tarifnom modelu ovisi i cijena plina

Još uvijek smo u zimskim mjesecima, neuobičajeno toplo vrijeme za ovo doba godine pogodovalo je nižoj potrošnji plina i manjim računima. Potrošnja plina pada zadnjih godina i u Međimurju i u kućanstvima i u gospodarstvu. Razlozi su prelazak na grijanje drvima, racionalnije upravljanjem sustavom grijanja i kvalitetnija izolacija kuća.

Pazi se na energetsku učinkovitost. Krajem listopada smo popričali s direktorom Međimurje Plina Nenadom Hranilovićem o najavama za poskupljenje plina u 2014. godini. Diljem Hrvatske građani su se žalili na visoke račune za prosinac, hoće li on poskupjeti, ako da zašto i koliko će to poskupljenje iznositi u veljači detaljno nam je objasnio u intervju Nenad Hranilović.


eMedjimurje.hr:
Sezona grijanja je započela. S obzirom na natprosječno topli prosinac i prvu polovicu siječnja zasigurno je smanjena potrošnja plina. Koliko je to utjecalo na poslovanje Međimurje plina?

Da, do smanjenja potrošnje prirodnoga plina tokom prosinca i prve polovice siječnja je zbog ovako tople zime došlo. Činjenica je da naše poslovanje ovisi o potrošnji prirodnog plina, a koja potrošnja ovisi i o vremenskim uvjetima. No, obzirom  na postignute poslovne rezultate u prodaji prirodnog plina van Međimurske županije, ovo smanjenje potrošnje neće imati  presudan utjecaj na poslovanje Međimurje plina.

eMedjimurje.hr: Diljem Hrvatske građani su se žalili na visoke račune za prosinac. Ponegdje su pokrenuti zahtjevi za ispitivanje kvalitete plina. Kakva je situacija po tom pitanju u Međimurju? Imate pritužbe građana i kakva je kvaliteta plina kojim se grijemo?

Mjesec prosinac je prvi pravi hladniji mjesec pa su zbog povećane potrošnje plina u tom mjesecu građani zatečeni iznosima njihovih računa te i mi često puta čujemo primjedbe na račun kvalitete isporučenog plina. Moram istaknuti, da mi nismo proizvođač plina, već plin kao opskrbljivač krajnjih kupaca i za kategoriju poduzetništva, i za kategoriju kućanstva, kupujemo. U slučaju kućanstva, po reguliranim cijenama i od reguliranog dobavljača plina. Inače, način praćenja kvalitete plina, kao i standardna kvaliteta plina, propisana je postojećom zakonskom regulativnom i plin koji se isporučuje u plinski sustav mora zadovoljavati tu standardnu kvalitetu.

Za praćenje kvalitete prirodnog plina, temeljem propisa, zadužen je operator transportnog sustava u Republici Hrvatskoj, tvrtka Plinacro d.o.o. Zagreb,  koja dva puta mjesečno utvrđuje kvalitetu plina, odnosno vrši mjerenje ogrjevne vrijednosti prirodnog plina u ovlaštenom laboratoriju INA-e. Dosadašnja mjerenja govore o tome da je kvaliteta plina unutar dozvoljenih vrijednosti, odnosno da je kvaliteta plina na području Međimurske županije, unatoč nekim mišljenjima građana,  zadovoljavajuća.

eMedjimurje.hr: Ovih se dana stalno govori o poskupljenju plina i većim računima u veljači. Hoće li on poskupjeti, ako da zašto i koliko će to poskupljenje iznositi?

Temeljem Metodologije utvrđivanja iznosa tarifnih stavki za javnu uslugu opskrbe plinom i zajamčenu opskrbu, koju je donijela Hrvatska energetska regulatorna agencija  23. prosinca 2013. godine, kada i Odluku o iznosu tarifnih stavki za distribuciju plina kojom su određene nove tarife za distribuciju,sa 1. siječnjem 2014. godine došlo je do određenih promjena u visini tarifnih stavaka, ovisno o tarifnom modelu u koji se pojedini kupac ubraja temeljem svoje godišnje potrošnje plina, pa će se to odraziti na računima koje će potrošači primiti u veljači. Napominjem da su u odnosu na prije, novim propisima općenito drugačije određene kategorije kupaca na osnovu potrošnje plina te su i kućanstva raspoređena u tarifne modele, pa o tome ovisi i poskupljenje plina. 

To bi konkretno za kućanstva, čija je godišnja potrošnja do 5000 kWh (TM1), ili čija je potrošnja od 5000 do 25000 kwh (TM2),  gdje se i nalazi najveći dio potrošača kućanstava, značilo povećanje cijene plina za oko 6%. Istovremeno je tarifna stavka Ts2 kao fiksna mjesečna naknada koja je namijenjena pokrivanju dijela troškova obavljanja distribucije vezanih uz obračunsko mjerno mjesto za ta dva tarifna modela smanjena sa 16,50 kn (bez pdv-a) na 10,00 kn, ali  na to se dodaje iznos od 3,00 kune na ime troškova postupka ispitivanja nepropusnosti i ispravnosti plinske instalacije, što su dosada građani plaćali kao nestandardnu uslugu prema Cjeniku.

Ukratko, ovisno o tarifnom modelu u koji se  ubraja pojedini kupac, ovisi i cijena prirodnog plina, tj. visina tarifnih stavki.

eMedjimurje.hr:  Pribojavate li se da bi veći računi mogli građane odvući na drugu vrstu grijanja (drva)?

Ta bojazan i dalje postoji. Možemo konstatirati da visoka cijena prirodnog plina i nama ne ide u prilog jer već nekoliko godina unazad bilježimo pad potrošnje plina oko 10% godišnje.

eMedjimurje.hr: Kakva je trenutna situacija u Međimurju – koliko se građana grije na plin? Je li ta brojka u opadanju?

Trenutno brojimo preko 26,000 potrošača i broj priključenih građana na plin se ne smanjuje, ali se smanjuje potrošnja jer velik broj kućanstava koristi za grijanje druge vrste energenata, dok se plin koristi za kuhanje i grijanje tople vode.

eMedjimurje.hr: Na što treba posebnu pažnju obratiti prilikom grijanja kako bi se izbjeglo ono najgore?

Ukoliko dođe do situacije da osjetite plin u vašoj prostoriji, otvorite prozore i hitno nazovite našu dežurnu službu. Česte su situacije da uslijed neispravnog dimnjaka dolazi do povrata dimnih plinova i ugrožavaju se  životi građana. Iz tog razloga mora se voditi briga o ispravnosti , kako plinskih trošila, tako i dimnjaka, što potvrđuju pozitivni dimnjačarski izvještaji bez kojih mi i ne dozvoljavamo priključenje.

eMedjimurje.hr: Koja je vizija daljnjeg razvoja tvrtke Međimurje plin?

Nastojati ćemo se pozicionirati na Hrvatskom tržištu, i kao distributer, i kao opskrbljivač plinom te biti jedan od vodećih energetskih subjekata u Hrvatskoj. Drugim riječima, cilj nam je ne samo da Međimurje plin opstane u ovom obliku, već da ojačamo. Svjesni smo prisutnosti konkurencije i ne želimo da se Međimurje plin pretvori u podružnicu neke druge tvrtke i da na taj način ugrozimo samostalnost i mogućnost da ostvarimo svoju viziju.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije