“Potrošači, po definiciji, uključuju sve nas. Oni su najveća gospodarska skupina na koju utječe skoro svaka javna ili privatna gospodarska odluka. Njihovi stavovi vrlo često se ne čuju, a glas potrošača mora se čuti”, rekao je još davne 1962. godine bivši američki predsjednik John F. Kennedy predstavljajući “Deklaraciju o osnovnim pravima potrošača” u američkom Kongresu.
Već tada, prije više od 50 godina kao temeljna prava naglašena su pravo na sigurnost roba i usluga, pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju, pravo na izbor roba i usluga i pravo potrošača da se čuje njihov glas.
Svjetski dan potrošača svoje temelje ima upravo u spomenutoj Deklaraciji i u više od 110 zemalja čije su udruge za zaštitu potrošača članice Consumers Internationala.
Taj se dan diljem svijeta obilježava 15. ožujka, a u Hrvatskoj je obilježavanje Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta RH u suradnji s drugim tijelima – dionicima politike zaštite prava potrošača u Republici Hrvatskoj, započelo u Međimurju.
Međimurje aktivno u zaštiti prava svih potrošača
Naime, resorno ministarstvo obilježava Tjedan prava potrošača koji će se održati od 8. do 15. ožujka, u 7 gradova (Čakovec, Slavonski Brod, Vinkovci, Pula, Zadar, Dubrovnik i Zagreb), a obilježavanje u čakovečkoj zgradi Scheier pokazalo se kao najbolji mogući uvod, uz prisustvo resorne državne tajnice Nataše Mikuš Žigman, zamjenice župana Međimurske županije Sandre Herman, pročelnika UO za gospodarske djelatnosti Darka Radanovića, mnogobrojnih predstavnika Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske obrtničke komore, te građana, učenika i potrošača općenito.
Tjedan prava potrošača na regionalnoj i središnjoj razini središnju svečanost imao je uz edukaciju gospodarstvenika o propisima iz spomenutog područja, a nastavljen je informiranjem građana, s naglaskom na mlade, o njihovim potrošačkim pravima.
Tijekom edukacije gospodarstvenici su se imali priliku upoznati s obvezama trgovaca sukladno Zakonu o zaštiti potrošača, iskustvima tržišne inspekcije, digitalnom gospodarstvu u sferi zaštite prava potrošača, aktivnostima Europskog potrošačkog centra u Hrvatskoj, alternativnim rješavanjem potrošačkih sporova u praksi, informiranjem potrošača o hrani, znakovima kvalitete hrvatskih proizvoda te ulogom mjeriteljstva u politici zaštite potrošača.
Visoki stupanj zaštite potrošača te educiranost o osnovnim potrošačkim pravima i obvezama, predstavlja jedan od prioritetnih ciljeva svakog civilnog društva.
U tom pravcu vodi i kampanja koju je provela Europska komisija sa sloganom “Upoznaj svoja prava, koristi svoja prava”.