JOSIP FABIĆ Posao instruktora vožnje je dinamičan i zahtjevan

U današnje vrijeme teško je zamisliti svijet bez automobila. Gotovo svaka obitelj posjeduje barem jedno prijevozno sredstvo koje im omogućava lakše i brže kretanje i rješavanje svakodnevnih obaveza.

Kako bismo uopće mogli posjedovati automobil potrebna je vozačka dozvola i znanje upravljanja automobilom koje ćemo dobiti u autoškoli. Kandidati za vožnju su raznih životnih dobi ali zakonski je propisano da se može upisati u autoškolu s napunjenih 17 i pol godina, a polagati vozački ispit s 18 godina.

Nakon što napravimo liječničko uvjerenje o tjelesnoj i psihičkoj sposobnosti za vozača možemo se upisati u autoškolu. Prvo prolazimo predavanje iz prometnih propisa koji traju 30 nastavnih sati, otprilike 2 do 2 i pol tjedna te nakon položenog ispita iz prometnih propisa se upoznajemo s instruktorom vožnje te usklađujemo termine kako bismo mogli ostvariti praktični dio obuke.

U pojedinim autoškolama imamo priliku samostalno birati instruktora vožnje i vozilo kojim želimo upravljati, a odabir instruktora uvelike ovisi o preporuci bivših kandidata. U ovom slučaju govorimo o preporuci u kojoj se instruktor vožnje bira po parametrima točnosti, odgovornosti i samog pristupa prema kandidatu na vožnji.

Kroz svijet instruktora vožnje vodit će nas Josip Fabić diplomirani inženjer prometa, stručni voditelj, predavač i instruktor vožnje autoškole ‘Prilok’ u Prelogu koji je u tom poslu više od 25 godina.

– Posao instruktora vožnje je dinamičan i zahtjevan jer se u autoškolu upisuju kandidati različitih starosnih dobi, stupnja obrazovanja i stupnja napredovanja u vožnji. Radi se o širokom spektru ljudi koji uglavnom imaju jednako očekivanje- da u što kraćem roku uspješno polože ispit i postanu sigurni i odgovorni sudionici u prometu, rekao je Josip Fabić.

Osnova za instruktora vožnje je da ima napunjenih 24 godine, nakon čega slijedi stručno usavršavanje u trajanju od šest mjeseci do godine dana. Da bi se mogao obavljati posao instruktora vožnje moraju se zadovoljiti slijedeći kriteriji – minimalno položena vozačka dozvola B kategorije, završena srednja škola za vozače motornih vozila ili prometnog tehničara te minimalno 24 godine starosti. Za ostale kategorije A, C, E i D instruktor se mora posebno usavršavati.

Kao što to biva u svakom poslu postoje određene prednosti i nedostaci. Josip Fabić ima više iskustva s prednostima a navodi da se radi o upoznavanju novih ljudi i rad s njima u kojima svakodnevno ima priliku naučiti nešto novo i susresti se s drugačijim karakterima ljudi. Najbolje iskustvo u ovom poslu navodi zadovoljstvo kandidata nakon položenog ispita, a s druge strane postoji i nezadovoljstvo kandidata kada ne polože u zacrtanom vremenskom razdoblju ispit kako su planirali pa se onda pokušava naći opravdanje u radu instruktora.

– Kao prednost tog posla još bih spomenuo odlazak za vrijeme obuke i u druge gradove, dakle ne moramo se samo bazirati samo na grad Čakovec, već s kandidatima možemo otići i u Varaždin ili Ludbreg a možda i autocestom do Zagreba. Možda kao mana je to što ovaj posao nema fiksno radno vrijeme jer se prilagođavamo slobodnom vremenu kandidata, kazao je Josip Fabić.

Autoškolu mogu upisati osobe različitih životnih dobi, ali se to u većini slučajeva odnosi na osobe koje pohađaju srednju školu ili fakultet, dok se u rjeđim slučajevima odnosi na osobe već starije životne dobi. S mlađim vozačima je lakše raditi zbog toga jer lakše uče i prihvaćaju novine, dok su stariji odgovorniji i ‘poslušniji’ te to u mnogim slučajevima ozbiljnije shvaćaju ali je drugi problem taj da se teže prati cijeli nastavni program.

U slučaju da određeni kandidat ima problema u vožnji ili se ne vidi napredak, moguće rješenje je u promjeni instruktora ili pak se kandidatu predloži da uzme pauzu od par dana kako bi se psihički pripremio za nastavak osposobljavanja. Kandidati navode da im je najteže svladati vožnju na usponu i parkiranje.

– Posao instruktora je sve zahtjevniji jer su kriteriji stroži, a zbog nažalost povećanog broja prometnih nesreća, pokušava se i dio krivnje svaliti na autoškole i instruktore. Oni prije svega uče ljude kako voziti i kako se ponašati u prometu ali kultura prometa se svodi na opću kulturu i kućni odgoj, a u prosječno vrijeme trajanja autoškole od tri mjeseca ne možemo mi kandidata preodgojiti da se ponašaju potpuno drugačije nego do sada, poručuje Josip Fabić.

Josip Fabić je posao instruktora vožnje B kategorije obavljao od 1991. do 2005. godine te je kroz njegovo učenje oko 700 kandidata uspješno položilo vozački, a nakon toga radi kao stručni voditelj i predavač te instruktor vožnje za C i D kategoriju.

– To su budući vozači kamiona i autobusa i to su većinom ljudi koji dolaze već s dugogodišnjim pa čak i tridesetgodišnjim iskustvom. Kod njih se javlja problem da su u većini slučajeva zaboravili načela školske i defanzivne vožnje pa ih je potrebno vratiti na početak kako bi se izbjeglo da ne rade diskreditirajuće pogreške kod polaganja ispita, rekao je Josip Fabić.

Također je zanimljivo da nakon što vozači kamiona pređu na obuku vozača autobusa treba ih se upozoriti da više ne prevoze teret nego ljude. Učenje vožnje autobusa spada u vrh obuke vožnje jer je vozač u ovom slučaju odgovoran za 50 ili 60 putnika koje prevozi. Kod provođenja ispita sve se to provjerava, i kod takvog polaganja vozač autobusa si ne smije dozvoliti da ga primjerice iznenadi crveno svjetlo na semaforu pri čemu bi morao naglo zakočiti.

Radno vrijeme instruktora vožnje je osam sati dnevno što je otprilike 4 kandidata po danu. Vožnja se mjeri u školskim satima, tako da dva kandidata obično voze ujutro u periodu od 8 do 11:30, a popodne od 16:00 do 19:30 ili prema stvarnom mogućem slobodnom vremenu kandidata. Pauzu od pola sata između vožnje instruktor koristi za popunjavanje dokumentacije i odmor.

Josip Fabić se također zalaže za prijateljski odnos instruktora i kandidata za vožnju koji ne prelazi granicu profesionalnosti, jer kao što kaže na kraju obuke svaki kandidat očekuje da će naučiti sve prema programu vožnje i položiti ispit. Instruktor prije svega mora biti uzor svojim kandidatima te oni u njega moraju imati povjerenje.

Nakon odrađenih minimalno 35 sati vožnje prema napredovanju i svladavanju predviđenog programa kandidat je spreman za polaganje praktičnog djela ispita vožnje. Trema je skoro uvijek prisutna a moguće ju je nadvladati vjerom u sebe, svoje sposobnosti i naučeno gradivo koje im je prenio instruktor vožnje.

– Moj savjet za buduće vozače je da kad odluče krenuti u autoškolu da to ne shvaćaju kao avanturizam, naravno da to ne moraju shvatiti kao najozbiljniju stvar na svijetu nego da se pronađe kompromis. Ozbiljnost i odgovoran pristup je potreban kako bi se program, prometni propisi i vožnja što lakše svladali, za kraj poručuje Josip Fabić.

Nakon naučenih prometnih propisa, praktičnog djela upravljanja vozilom na nama je da kad dobijemo vozačku dozvolu postanemo odgovoran i pažljiv sudionik u prometu na zadovoljstvo nas samih i drugih sudionika u prometu.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije