Međimurje je iznjedrilo mnoge uspješne ličnosti, od kompozitora Josipa Štolcera-Slavenskog, Rudolfa Steinera, dr. Vinka Žganca pa sve do brojnih profesora, inženjera, znanstvenika, odvjetnika, liječnika, ekonomista, novinara, marketinških stručnjaka, sportaša i umjetnika na koje Međimurci mogu biti ponosni. Kamo ih je životni put odnio nakon završetka srednje škole u Međimurju, čime se danas bave te kako vide svoju budućnost i profesionalni razvoj, otkrivat ćemo svakog tjedna
Dino Oreški (32) iz Šenkovca je informatičar koji trenutno živi i radi u Zagrebu kao menadžer digitalnog marketinga u Spanu, vodećoj hrvatskoj IT kompaniji u pružanju profesionalnih usluga projektiranja i izgradnje informacijskih sustava te tehničke podrške za korisnike. Uz to je i jedan od osnivača sve prepoznatljivije Udruge eCommerce Hrvatska u kojoj obnaša funkciju tajnika. U njegovoj se biografiji nižu značajni poslovni uspjesi, a želja za novim znanjima i napretkom uvijek ga tjera naprijed.
Sve je započelo kada je Dino nakon završetka školovanja u Ekonomskoj i trgovačkoj školi u Čakovcu upisao Fakultet organizacije i informatike u Varaždinu, smjer Primjena informacije tehnologije u poslovanju. Kako sam kaže, studij ga je jako dobro pripremio za daljnju karijeru u dinamičnom okruženju digitalnog marketinga.
– Svijet u kojem živimo zaista je dinamičan i specifičan. Primjerice, Google je danas pojam u svijetu Interneta, a nema svoju internetsku stranicu. Facebook ima najviše sadržaja od svih subjekata, a ne radi svoj sadržaj. Uber je najveća svjetska taksi služba, a ne posjeduje nijedan automobil. Alibaba je najveći svjetski online shop, a ne posjeduje nijedan proizvod – nadovezuje se Dino.
Nakon završetka fakulteta, svoju je karijeru započeo u web marketingu Neckermana, a 2008. godine pridružio se timu Quellea, tadašnjeg najvećeg web-shopa u Hrvatskoj. Godinu dana kasnije preselio je u Poreč, gdje je u KG Mediji osnovao Odjel online oglašavanja, a zajedno s partnerskim tvrtkama prvi je u Hrvatskoj povezivao hotelijerske online booking sustave s analitičkim alatima, što je vlasnicima i zaposlenicima hotela omogućilo da točno vide koliko se sredstva ulaže u oglašavanje i koliki im je povrat investicija.
Dino je stekao i Google AdWords te Google Analytics certifikate, a njegovi su se uspjesi nastavili nizati. Među onima na koje je također ponosan ističe vođenje web-shopa Tele2 te digtalnu transformaciju brenda Dubrovačkih vrtova sunca (Dubrovnik Sun Gardens), što je dovelo do značajnog povećanja njihove online prodaje.
Vođenje digitalnog marketinga u potpunosti se razlikuje od nekadašnjih načina oglašavanja, a zašto je toliko važno, objašnjava nam Dino:
– Digitalni je marketing mjerljiv pa za sve što radite možete vidjeti konkretne rezultate. Uvijek se rado sjetim Johna Wanamakera koji je početkom 20. stoljeća rekao: “Znam da je polovica novca utrošena u marketing bačena, no problem je taj što ne znam koja polovica.” S digitalnim marketingom to je potpuno drugačije. Osim što je mjerljiv, digitalni je marketing ciljan. Javljate se pravom porukom ljudima koji traže upravo vas i vaše usluge. Izrazito je interaktivan jer se kupci više ne obraćaju tvrtkama putem pisama ili telefonskih poziva, nego im pišu na njihovim stranicama na društvenim mrežama.
– Iako smo se svi odrekli dijela svoje privatnosti koristeći e-mail adrese i primanjem obavijesti te svojim prisustvom na društvenim mrežama, korištenjem Googlea i svih ostalih sadržaja, s druge strane možemo vidjeti koliko je ljudi u kojem trenutku tražilo dostavu pizze u Čakovcu, koliko je ljudi čitalo eMedjimurje.hr određenog dana i slično. Od svih tih informacija giganti kao što su Google i Facebook jako dobro žive.
Tijekom svojeg dosadašnjeg razvoja karijere Dino je ostvario uspjehe diljem Hrvatske, a njegovo trenutno radno mjesto je pozicija menadžera digitalnog marketinga u Spanu u kojoj radi vrlo zanimljiv posao.
– Stvaram tim koji će cijeloj Span grupi dati vidljivost na svim digitalnim kanalima te aktivno radim na razvoju digitalnih rješenja za Spanove korisnike. Jadan od naših najvećih klijenata je McDonald’s na globalnoj razini (da, McDonaldsovi IT sustavi razvijaju se u Zagrebu). Uvijek smo u tijeku s najnovijim tehnologijama, čak i ispred vremena. Baš idućeg tjedna na CeBIT-u, najvećem IT sajmu u Europi, predstavljamo jedan revolucionarni alat za analizu ponašanja kupaca – govori Dino.
Upravo je dolazak do kupaca ključan u uspjehu digitalnog marketinga, a s ciljem njihove bolje edukacije s jedne strane te prodavača i pružatelja usluga s druge strane, Dino je zajedno s Marcelom Majsanom iz Murskog Središća te još nekoliko kolega osnovao Udrugu eCommerce Hrvatska. Potrebu za njom prepoznali su i značajni subjekti poput Ministarstva gospodarstva, Agrokora, Monda, Crnog jajeta i drugih, a za sada ima 100 članova. Jedan od njih je i međimurska tvrtka Čateks.
– Udruga je idealna za sve trgovce koji sele svoje poslovanje na Internet. Vrlo je važno da svi subjekti budu upoznati sa zakonima i rješenjima te da unificiramo standarde po kojima se radi u ovoj industriji. Danas u Hrvatskoj inspekciju internetskih trgovina rade ljudi koji nikad nisu ništa kupili putem interneta. Zakoni su napisani devedesetih godina i nisu ni u kom slučaju primjenjivi na današnje trendove. Udruga aktivno sudjeluje u izradi direktive Europske unije koja se tiče eCommercea i digitalne ekonomije (Europe 2020), a nadamo se da ćemo uskoro napraviti konkretne promjene na hrvatskom i ostalim europskim tržištima – govori Dino.
Koliko je digitalni marketing važan i zahtjevan, govori i trajanje radnog dana.
– Stalno smo umreženi, informacije kolaju brzo i uvijek moramo u tijeku s trendovima i potrebama korisnika pa radni dan traje 24 sata dnevno, sedam dana u tjednu. Moj dan počinje rano ujutro šetnjom uz Savski nasip, gdje obično ili odgovaram na mailove ili čitam nove blog postove. Nerijetko i kupujem u tom periodu putem mobitela. Nakon toga slijedi odlazak u ured, a pozdravljanje s kolegama je tu tek reda radi jer smo se već vjerojatno čuli mailom. Definiramo radne zadatke i krećemo iz izvršavati.
Svoju plodonosnu karijeru i iznimnu predanost radu Dino namjerava i dalje voditi u svijetu digitalnog poslovanja, no ne može znati u kojoj njegovoj sferi.
– Posao koji sada radim nije ni postojao prije deset godina, a to znači da ne možemo ni znati kakvi će se poslovi i zanimanja javiti za idućih deset godina. Ono što znam je da nas očekuje nešto vrlo izazovno i dinamično, čak i izraženije nego što je to danas – završava Dino.