U žestokoj borbi za kupce u Europi, mnogi proizvođači automobila su već dugo prisiljeni prodavati vozila ispod cijene. Ipak, ovaj trend polako nestaje, jer i zatvaranje pogona pokazuje rezultate.
Broj prodanih automobila u Europi je prošle godine pao na najnižu razinu u posljednjih 17 godina, a i u prvoj polovici ove 2013. godine prodaja i dalje pada. Mnogi proizvođači su “lovili” kupce spuštajući cijene tako da su zapravo gubili novac kad su i prodali vozilo.
Naravno, to se nikad nije odnosilo na proizvođače automobila koji se i proizvode za one kupce kojima cijena nije važna, tj. kojima cijena jest važna kako bi drugima pokazali kako imaju novaca. Na čelu te ljestvice je proizvođač Porsche kojemu za svako prodano vozilo, u prosjeku, u blagajni ostane 16.590 eura.
Kako su izračunali stručnjaci Centra za istraživanje automobilske privrede CAR, sveučilišta u Duisburgu, na drugom mjestu je Fiatova marka Ferrari-Maserati kojoj ostane 15 tisuća eura za svaki auto koji napusti prodavaonicu. Nakon toga slijedi Audi (3.821 eura), pa BMW (3.495 eura) te Mercedes kojem ostane 2.012 eura dobiti, piše Deutsche Welle, a prenosi Netmobil.hr.
U “dolini suza” se oporavljaju jer zatvaraju pogone
No, mnogo je zanimljivije što se događa s druge strane, u svojevrsnoj “dolini suza” automobilske industrije. Neki proizvođači, poput francuskog Renaulta i dalje tonu sve dublje u gubitke: u prvoj polovici 2013. su uz svaki automobil “poklonili” kupcu 457 eura, dok je prošle godine poklon iznosio 241 eura.
Mnogi proizvođači koji su gubili novac prodajući automobile su sad shvatili da to više ne može ići dalje, pa je francuski Peugeot-Citroen (PSA) smanjio gubitak s 510 na 349 eura – zatvaranjem pogona i praktično, manjom proizvodnjom. Peugeot je zatvorio pogon u Aulnayu kod Pariza, kao i Opel/Vauxhall koji je zatvorio pogon u Bochumu, a kojem se bilanca gubitka popravila s 834 eura na 414 eura po svakom prodanom automobilu.
Slično je i kod Forda – zatvaranjem pogona u belgijskom Genku, britanskom Southamptonu i Dagenhamu gubitak je s lanjskih 967 eura pao na 843 eura po vozilu u prvoj polovici ove godine.
Daleki istok se dobro drži
No, “rekorder” u procesu oporavka je talijanski Fiat. On je gubitak više nego prepolovio – s 384 eura prošle, na samo 130 eura po prodanom automobilu ove godine. I Fiat je odlučio napustiti čitavu marku Lancia, ali mnogo je bio važniji njegov povratak u područje gdje je Fiat “kod kuće”, na male i simpatične automobile.
Uopće, marketing i pozicioniranje su presudni za opstanak proizvođača automobila – i to najbolje pokazuju proizvođači s Dalekog istoka. Jer i proizvođač masovnih vozila, japanska Toyota zapravo odlično zarađuje na svojim automobilima – to je čak 1801 euro po vozilu. Ne ide loše niti “Korejcima”, Hyundaiu (1027 eura) i Kia (911 eura), što je sve bolje nego što po vozilu zarađuje, na primjer, Volkswagen (629 eura). U tom koncernu – i što bi nekoga moglo iznenaditi – čak i marka Škoda bolje zarađuje (671 eura) nego vozila matičnog koncerna.