Prosječna je cijena premije obveznog autoosiguranja u Hrvatskoj već nekoliko godina oko 200 eura. Od 2007., kad je iznosila 189 eura, čak je poskupjela desetak eura. Među europskim zemljama s kojima se uspoređujemo skuplji od nas su samo Austrijanci, Švicarci i Talijani, dok smo, prema podacima HUO-a, bitno skuplji od Francuza, Čeha, Mađara, Poljaka, Slovaka, Ukrajinaca, Bjelorusa, pa čak i Slovenaca kod kojih je u 2011. prosječna premija pala na 174 eura.
Ulaskom u EU konkurencija će učiniti svoje, kao što se dogodilo i u Sloveniji gdje su prije nekoliko godina premije dostizale i 220 eura. Na posljednjoj konferenciji Dani osiguranja Gregor Pilgram, predsjednik uprave Generali zavarovalnice, svjedočio je kako je njegova kuća unijela pravu pomutnju na slovenskom tržištu nižim cijenama.
– Ulaskom Hrvatske u EU, država, odnosno Hanfa, neće više imati kontrolu i utjecaj na uvjete osiguranja i tarife. Primjenjivat će se i veće svote pokrića, oko deset puta veće od postojećih. Zapravo je riječ o deregulaciji, a ne liberalizaciji tržišta – kažu u Croatia osiguranju. Smanjenje cijena, ističu, posebna je želja tržišta u ovim kriznim vremenima.
– Struka govori da trebamo biti oprezni, da ne treba istrčavati s “neodgovornim” cjenicima. Primjer Grčke pokazuje da posljedice mogu biti stečajevi i nestabilnost na tržištu obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti – “prijete” u CO-u.
Slično se izjašnjavaju i u Allianzu i u Uniqi. Iz Allianza odgovaraju kako je uvijek poželjno da tržište određuje cijenu proizvoda ili usluge i tako će u većoj mjeri nakon liberalizacije biti i s autoosiguranjem.
– Međutim, s obzirom na posebnost ove vrste osiguranja, čiji je cilj zaštita trećih osoba u prometu, oštećenika, ali i vozača, očekujemo da će regulator i nadalje imati važnu riječ – nadaju se u Allianzu. U konačnici je, smatraju, bitno da liberalizirani cjenici autoosiguranja budu korektni prema klijentima te dugoročno održivi. Allianz će na tome raditi – poručuju.
Osiguranici zasad sigurni
U Uniqi ne očekuju da će se cjenici premija autoosiguranja promijeniti odmah nakon ulaska Hrvatske u EU, ali prognoziraju da će se u sljedećim godinama ponuda proizvoda proširiti.
– S obzirom na to da se ulaskom u EU povećavaju minimalne ugovorene svote osiguranja, što znači povećanje gornje granice obveze odgovornog osiguratelja iz jednog štetnog događaja, smatramo da nema velikog prostora za pad cijena premije – drže u Uniqi te dodaju da neracionalno smanjenje premije može dovesti do problema u isplatama šteta, što nikome nije u interesu.
U Croatia osiguranju ističu da liberalizacija cjenika ne znači obvezno smanjenje premija osiguranja, a kao primjer navode Austriju koja je nakon liberalizacije povećala cijene i Švicarsku u kojoj je prosječna premija oko 330 eura.
Opiranje osiguravatelja nije neočekivano, no uskoro će konkurencija jače zakucati na vrata, pa će se i usporedbe sa zemljama čiji je standard neusporediv s hrvatskim premjestiti na drugi teren. Mogli bi, primjerice, početi uspoređivati odštete koje za unesrećene u prometu predviđa Zakon o obveznim osiguranjima u prometu.
I tu se pokušalo progurati prijedlog koji bi znatno srezao prava osiguranika, no nakon višemjesečne burne javne rasprave, prije nekoliko dana iz procedure ga je povuklo Ministarstvo financija. Osiguranici su sigurni. Zasad.