Savjeti

SVE ČEŠĆA DILEMA Jesu li vam zimske gume neophodne ili zimu možete izgurati i na cjelogodišnjima?

Promijenjeni zimski uvjeti dovode do veće potražnje za gumama koje se najbolje ponašaju u mokrim i zaleđenim uvjetima, a ne više na snijegu. Ako je na cjelogodišnjoj gumi i simbol pahuljice u planini s tri vrha, ona udovoljava i strožoj definiciji zimske gume

Pred termin svake sezonske izmjene guma među vozačima
koji su u potrazi za novim gumama javlja se ista dilema –
koristiti zimi zimske, a ljeti ljetne ili se, pak, odlučiti za
cjelogodišnje gume. Koja je opcija bolja, a koja jeftinija? I tko
si uopće može dopustiti zimu provesti na cjelogodišnjim gumama,
koje su zapravo kompromis između prave zimske i ljetne gume?
Odgovor na ovo posljednje pitanje nekad je bio jednostavan te se
cjelogodišnja guma mahom savjetovala vozačima koji voze u
toplijim dijelovima zemlje, u Dalmaciji, potom onima iz Istre, a
sve uz pretpostavku da kroz zimu nemaju potrebu voziti krajevima
sa zasniježenom cestom.

No, blage zime ta su promišljanja donijele i dublje, u
kontinentalnu Hrvatsku, gdje također raste broj vozača koji se
odlučuju prijeći na cjelogodišnje gume. To, prije svega,
mogu oni koji stanuju i rade u gradovima čije se ulice – u
slučaju snijega – učinkovito čiste od snijega i leda. Zadnjih
godina, primjerice, u metropoli pošteni snijeg nismo vidjeli.
Iznimka je bilo tek Sljeme, na koje je preporuka u snježnim
uvjetima ne ići bez zimske opreme. No, ako gore ne planirate
ići automobilom, niti ćete ove zime automobilom krenuti put nekog
od europskih skijališta, ubrajate se u vozače koji zimu mogu
uspješno izgurati i na cjelogodišnjim gumama. Jasno, pritom valja
imati na umu da cjelogodišnja guma nema (sve) osobine zimske
gume. Vodu će ispod sebe u velikoj većini slučajeva tjerati
dobro, na poledici će biti korektna, no od vozila ispred valja
držati propisani razmak jer je put kočenja kod
cjelogodišnje je gume obično dulji nego kad u hladnijim uvjetima,
na hladnoj cesti, vozite na zimskim pneumaticima.

Govorimo li o uštedi, tu je stvar relativna te ovisi prvenstveno
o tome koje gume kupite. Birajte one koje su na testovima bolje
ocijenjene u rubrici trošenja. Naime, dok drugi vozači izmijene
dva seta guma, vozač na cjelogodišnjim gumama čitavu će godinu
voziti na istom setu pa će se te gume brže i potrošiti,
posebno ako su sklone brzom habanju.

Popularnost cjelogodišnjih guma posljednjih je godina u vidljivom
porastu, navodi Goodyear, pozivajući se na izvještaj
Europske udruge proizvođača guma i gumenih proizvoda (ETRMA) koji
pokazuje njihovu sve češću upotrebu. Prosječna je godišnja stopa
rasta tog segmenta na europskom tržištu u posljednjih sedam
godina dosegla 19,8 posto. Tome su pridonijele prvenstveno
svestranost i praktičnost cjelogodišnjih guma, njihova
uključenost u originalnu opremu novih automobila, a
i promjene europskih propisa. Naime, posljedica toplijih
zima jest smanjenje snježnih i zaleđenih uvjeta na cestama, a
kiša i crna poledica postaju sve češće.

Promijenjeni zimski uvjeti dovode do veće potražnje za gumama
koje se najbolje ponašaju u mokrim i zaleđenim uvjetima, a ne
više na snijegu. Propisi za upotrebu zimskih guma razlikuju se s
obzirom na tržište. Neke zemlje zahtijevaju upotrebu zimskih guma
samo u određenim vremenskim uvjetima, a druge u točno
utvrđenom razdoblju. Osim toga propisi se razlikuju i u
definiciji zimske gume. Najčešće se zemlje oslanjaju na oznaku M
+ S (blato i snijeg – “mud and snow”), pa tako i Hrvatska, a
neke države zahtijevaju gume sa zimskim simbolom 3PMSF.

Neke zemlje, npr. Estonija, Francuska, Njemačka i Švedska, već su
promijenile ili će uskoro promijeniti zakonodavstvo i prikladnima
za zimske uvjete označiti samo one gume koje nose simbol
“three-peak-mountain with snowflake” (3PMSF),
odnosno “simbol pahuljice u planini s tri vrha”. Taj simbol
u usporedbi s oznakom M + S jamči da guma zadovoljava i
zahtjevnije kriterije za vožnju u zimskim uvjetima. Takva
regulacija za vozača podrazumijeva upotrebu najmanje dvaju
kompleta guma, stoga vozači kod kupnje nove gume sve više biraju
cjelogodišnje gume poput Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 koje
imaju sve potrebne oznake, uključujući simbol 3PMSF, i
osiguravaju usklađenost s europskim zakonodavstvom tijekom cijele
godine.

Dakle, ovisno o tome gdje se zimi vozite ili to planirate
činiti, valja pripaziti na simbole na gumama. Ikona
3PMSF-a označava da su ti pneumatici izrađeni iz posebne gumene
smjese koja ostaje mekša i u hladnijim uvjetima, što gumama
omogućuje da bolje prianjaju na snijegu i cestama
prekrivenim ledom. Iako nije svaka cjelogodišnja guma dizajnirana
za teške zimske uvjete vožnje, oznaka 3PMSF koja se nalazi na
nekima od njih znači da će te gume pružiti bolje prianjanje od
standardnih cjelogodišnjih guma.

Rastu segmenta cjelogodišnjih guma pridonosi i činjenica da sve
više proizvođača vrhunskih automobila svoja vozila oprema
cjelogodišnjim gumama ili ih kupcima nudi kao dodatnu opremu.
Primjetna je i potražnja za gumama za vozila s većim promjerom
naplataka (od 17 cola i više). Trend pokazuje da se današnji
kupci automobila sve više odlučuju za veće i luksuznije
automobile, posebice električna vozila i SUV-ove, koji su obično
opremljeni gumama većih dimenzija. Stoga i proizvođači guma šire
svoju ponudu, što opet dovodi do šire lepeze kako proizvoda tako
i cijena.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije