Prije godinu dana mislili smo kako je domaće tržište automobila na koljenima te da teško može biti gore nego li je to bilo tijekom 2012., kada smo postali bogatiji tek za 31.360 novih automobila. Nažalost, sada vidimo da može biti još gore, piše Automotorisport.hr.
Naime, tijekom 2013. zabilježena su tek 27.802 nova automobila, a što je pad od 3558 primjeraka, odnosno preko 11,35% u odnosu na godinu ranije. Najlakše rečeno – katastrofa! Za takvu situaciju zaslužni su Slavko Linić i Ministarstvo financija koji su još tijekom 2012. napravili pravu pomutnju na tržištu novih automobila, ali i svih pratećih službi.
Naime, prvo su ukinuli mogućnost odbitka pretporeza na osobne automobile, a da bi pred kraj godine najavljivali promjene u sustavu trošarina. S time se čekalo do 1. srpnja 2013., odnosno ulaska u Europsku uniju, a nakon čega su mnogi mislili kako će cijene pasti za četvrtinu te da će ova grana trgovine doslovno procvasti.
Naravno, takav scenarij se nije desio, a najžalosnije je što je to dovelo do jednog sasvim novog trenda – povećanog unosa rabljenih automobila. Na taj način Država je pokazala kako se brine za sigurnost prometa na cestama te ionako stari vozni park postaje još stariji, vozimo se u još dotrajalijim i nesigurnijim automobilima, u mnogim slučajevima i sa nekoliko stotina tisuća prevaljenih kilometara, daleko manje poželjnim od bilo kojeg novog vozila.
Država na taj način višestruko smanjuje prihode i od PDV-a na samo vozilo, odnosno na njegovu potrošnju, održavanje, financiranje, te je jednostavno nije briga niti za sve zaposlene u mnogobrojnim tvrtkama koje uvoze/prodaju/servisiraju te vozila. Lanac se jednostavno urušava, te perspektive nema na vidiku.
Kao što smo spomenuli, prema podacima agencije za istraživanje tržišta Promocija plus, lani su bile tek 27.802 registracije novih osobnih automobila. To je svega 31,5% u odnosu na prije pet godina, na 2008., kada je prodaja sa 88.265 automobila bila na samom vrhu. Dakle, 88.265 naspram 27.802 vozila.
Iskreno se nadamo da je ovo dno dna, da neće biti gore od ovog. Najprodavanija marka lani je je bio Volkswagen sa 4691 vozilom te udjelom od 16,87%, čime možemo zaključiti kako je VW pomeo konkurenciji u ovoj krizi. Znači, u vrijeme kada prodaja pada, oni su napravili apsolutni rast, te porast udjela.
Drugoplasirani je Opel sa 2684 vozila, svega šest vozila više u odnosu na godinu ranije, a što je bilo dovoljno da s druge u pozicije skine Peugeot. Najbolje plasirana francuska marka sa 2044 vozila imala je pad od 721 vozila.
Prije godinu dana u klubu većem od 2000 vozila bili su i Renault i Citroen, a koji su sada pali na šestu, odnosno sedmu poziciju, dok su ih prestigli Hyundai sa 1862 vozila te Škoda sa 1786 automobila. Na ‘top 10’ ljestvici još su Kia , Ford i Toyota sa 1637, 1204, odnosno 1038 vozila.
Kao pozitivan primjer protekle godine istaknuli bi Mazdu koje je sa 670 vozila uspjela napraviti porast udjela sa 1,98 na 2,41%, odnosno Hondu koja je sa 326 vozila uspjela napraviti za četiri automobila bolju prodaju, te time i porast udjela u osiromašenom tržištu. Loše je poslovao Mitsubishi, kod kojeg je došlo do svojevrsne promjene uvoznika, ali i dalje s ljudima koji su srozali ovaj japanski brand. Tako je prodaja pala sa 158 vozila tijekom 2012., na svega 51 vozilo lani.
U luksuznom segmentu sa 1005 vozila Audi je učvrstio vodeću poziciju, i to ispred BMW-a sa 755 vozila, a koji su iskoristili priliku i zbog promjene oko uvoznika Mercedesa oduzeli dio kolača trećem njemačkom suparniku. Iako, moramo priznati da su se dva vodeća prodavača Mercedesa početkom godine trgnula te su počeli ostvarivati bolje rezultate, pa su godinu završili na 471 automobilom, dok je godinu ranije bilo tek 298 vozila.
U ovoj kategoriji vozila koji ipak nisu za široke mase ima još zanimljivosti. Tako je veliki rast imao Land Rover, sa 42 na 82 vozila, i to ponajviše zahvaljujući baby Range Roveru, modelu Evoque. Sa 39 da 50 primjeraka rasto je i Jeep, te Porsche sa 36 na 39 vozila. Lani, kada više nije bilo službeno prisutnog Lexusa prodano je 18 vozila, dva više nego li godinu ranije kada je bilo i uvoznika. 5, u odnosu na svega jedan primjerak godinu ranije imao je Jaguar. 50-postotni rast imao je i Ferrari, sa 1 na 2 primjerka. Padove su pak imali Infiniti sa 12 na 5, zatim Lancia sa 39 na 8, Alfa Romeo sa 56 na 40, Volvo sa 203 na 164…
Volkswagen Golf je sa 1682 primjerka, odnosno udjelom od preko 6 posto uvjerljivo najtraženiji model, i to ispred Pola sa 1312 vozila. Slijedi Astra sa 990 te Corsa sa 862 primjerka. Peti je Hyundai i30 sa 803 jedinice. Među prvih deset je još jedan VW – Passat sa 616 vozila, dok je među prvih dvadeset i četvrti VW – up! koji se sa 452 primjerka smjestio na 17. poziciji. U top 20 Opel ima i trećeg predstavnika, Insigniju sa 540 vozila, tu su i tri Kije (cee’d, Sportage i Rio), dva Peugeota (208 i 308), dva Renaulta (Megane i Clio), dva Hyundaija (i30 i ix35) te po je jedna Škoda, Citroen, Ford i Dacija.
Dizelaši imaju udio od 57,4%, a okruglo 9200 vozila, sa udjelom od 33,09% odnosi se na zagrebačku regiju, koju slijede Primorsko-goranska, pa Splitsko-dalmatinska županija, odnosno Požeško-slavonska. Na kraju, odnosno na početku 2014. možemo samo zaželjeti da je sve crno u autoindustriji iza nas, te da ćemo ove godine osjetiti barem stagnaciju, ako ne i barem maleni rast.