TRENUTAK ZA RODITELJSKI KUTAK

Današnja djeca ne misle

Kako radim u školi, ovo je nešto što često mogu čuti, vidjeti i doživjeti. A ako ste roditelj školskog djeteta vjerujem da i vi imate to iskustvo. Nije teško primijetiti da ako nešto želiš od djeteta da ga tome trebaš naučiti

Nećete baš često naići na dijete koje će se samo sjetiti ili
dosjetiti. Imate dojam kao da su današnja djeca hendikepirana
zbog toga.

Što se dogodilo?

Prije svega sustav školovanja je postepeno doveo do toga da djeca
samo odrađuju naučeno ili zapamćuju činjenice. Kako ih se ne
potiče na razmišljanje, nemaju razvijeno kritičko razmišljanje
niti opciju kreativnosti.

I dok se nekada u školi poticalo zadacima da dijete razmisli,
pronađe više puteva do rješenja, da bude inovativno i smišlja
neke nove načine, danas se udžbenicima mogu pronaći činjenice
koje možete s dva klika miša pronaći na Internetu. Sve se manje
potiče djecu na razmišljanje pa čak nije ni poželjno da
komentiraš i razmišljaš. Sugerira se da dođeš točno do
predviđenog odgovora kako ne bi slučajno smislio neki novi način
jer ćeš tu biti zakinut za bodove i ocjenu.

Danas dijete uči za peticu a ne za sebe i svoj napredak u znanju
i razmišljanju.

Do toga je doveo i sustav nagrađivanja na natjecanjima.

S druge strane nemate previše originalnih natjecanja u kojima se
traži od djeteta da bude inovator, smisli nešto svoje, pronađe
nova rješenja i mogućnosti. Poanta je da traži postojeće i ono
što je netko drugi predvidio. Tako dobivamo djecu koja se trude
uklopiti u društvo, biti poput drugih nastojeći kopirati ono što
drugi rade.

Većina današnje djece će radije biti poput nekog poznatog
YouTubera ili Influencera jer tako neće morati raditi a puno će
zaraditi. Ne stimulira se rad ni u kojem smislu – ni fizičkom, ni
intelektualnom.

Naročito su na lošem glasu obrtnička zanimanja koja su sve više
plaćena jer je postao prestiž ići na fakultet i studirati makar
godinama samo da kažeš da si završio nešto što možda ni ne voliš.
Sramota je postala reći da ćeš ići u strukovnu školu te je sve
veća potražnja za radnicima koji misle i znaju svoj posao jer u
tim školama završe učenici s nižim ocjenama.

Kako je čitavo društvo postavilo pogrešne vrijednosti u društvu –
imati petice i ići na fakultet, biti dobro i poslušno dijete koje
što manje misli a ako misli neka misli poput većine, budi netko i
nešto pa makar i po gluposti, bitno da si poznat. Njeguje se
poznati “balkanski mentalitet” – prevari a da se ne dozna, uzmi
gdje možeš jer ako nitko ne zna to je u redu, učini nešto
društveno korisno i za druge, onda za sebe smiješ uzeti malo
(koliko god to malo bilo), uključi se u politiku jer imaš veće
šanse za uspjeh i svakako budi na društvenim mrežama i tamo
stvaraj svoje brend uvjeravajući druge da si netko i nešto. Nije
važno tko si u stvarnom životu jer društvene mreže ionako
prikazuju nerealnu sliku stvarnosti pa ti nitko neće zamjeriti.
Ipak to svi rade pa smiješ i ti.

U čitavoj toj priči smo zaboravili na kulturu ponašanja, moralne
vrijednosti te na istinskom znanju koje je neprocjenjivo i
vrijedi više ako imaš svoju ideju.

Ja još uvijek potičem učenike da imaju svoje ideje. Oni koji
nemaju svoje ideju smiju kopirati tuđe ali onda to trebaju
naglasiti. Uvijek je bilo i bit će onih koji kopiraju jer je
postotak inovatora uvijek bio manji u odnosu na masu ostalih. Sve
je u redu da ako nemaš ideju, posudiš tuđu i naglasiš čija je i
otkud ti. To što nemaš svoju znači da trebaš pokazati poštovanje
onima koji je imaju.

Misli svojom glavom i usudi se izreći svoj stav i mišljenje bez
obzira tko stoji ispred tebe. To je samo tvoj mišljenje a ne
oružje. Ako ga izraziš na pristojan način, drugi će te uvažavati.
Nastoji staviti kulturu ponašanja ispred uvredljive istine.
Istina može živjeti tek kada pronađeš odličan način da se
izraziš. U suprotnom će te popljuvati s onime što si izrekao.

Vrloj e važno da vratimo prave vrijednosti u škole i u društvo te
njegujemo od malih nogu kritičko mišljenje, inovaciju i
kreativnost te tražimo jaču stranu djeteta. Nije poanta da imamo
pomor petica već pomor osoba koje znaju što žele i naučile su na
kulturan način izraziti osvoje mišljenje. Takve osobe
respektiramo. Takve učenike poštujem iznad svega i uvjerena sam
da će smisliti svoj način življenja ili posuditi tuđi i uvažavati
ono što posuđuju.

Zapostavili smo i bonton i kulturu ponašanja, općenito kao
društvo. Svi smo na društvenim mrežama na “ti” i svatko svakome
kaže sve iako ne zna tko je osoba s druge strane. Ne bira se
rječnik niti način na koji se komunicira. Odrasli tako djeci
prenose poruku da sve smiju. Krenimo od sebe i svojeg načina
komuniciranja. Ako ja uvažavam svačije mišljenje i bez straha
iznosim svoje na kulturan način bez da vrijeđam i omalovažavam,
tada ću dobiti poštovanje druge strane.

Premalo njegujemo kulturu komuniciranja i nije više baza na tome
već na pisanju mature i ispunjavanju ispita do čijih rješenja
možeš doći klikom miša.

Ovakvim načinom života i educiranja mlađih generacija srljamo
tamo gdje ne želimo.

Želim vam svima puno sreće, a ako zapne – tu sam!

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije