Božić je pred vratima i krajnje je vrijeme za kupnju darova našim najmilijima. Ulaskom u Europsku uniju Hrvati se sve češće odlučuju na prekograničnu ili kupovinu putem interneta, a jeste li znali da kao potrošač u Europskoj uniji imate gotovo istu razinu potrošačke zaštite u svim zemljama članicama? Kako bi to mogli u potpunosti iskoristiti morate znati koja su vaša prava, gdje pronaći potrebne informacije i tko vam može pomoći u slučaju nastanka problema. U nastavku vam donosimo nekoliko korisnih savjeta kako bi vaša božićna kupovina prošla ugodno i uspješno.
Što je Europski potrošački centar Hrvatska?
Europski potrošački centar Hrvatska dio je mreže Europskih potrošačkih centara (ECC-Net). Pruža vam pomoć kada imate probleme s kupovinom u drugim članicama EU te Islandu i Norveškoj. ECC postoji u 30 zemalja, a centri usko surađuju kako bi pomogli riješiti spor između potrošača i trgovca sa sjedištem u drugoj zemlji EU-a.
ECC Hrvatska može:
– Savjetovati vas o potrošačkim pravima u ostalim zemljama EU-a te Islandu i Norveškoj.
– Pomoći vam s pritužbom protiv trgovca sa sjedištem u drugoj zemlji EU-a te Islanda i Norveške.
– Informirati Vas o sljedećim koracima u slučaju da nije došlo do prihvatljivog rješenja spora s trgovcem, npr. o izvansudskoj nagodbi ili europskom postupku za sporove male vrijednosti.
– Pomoći vam pronaći nadležno tijelo u slučaju da je Vaš problem izvan djelokruga ECC Hrvatska.
ECC može rješavati vašu pritužbu samo ako trgovac nema sjedište u Vašoj zemlji, no također vas može savjetovati kome da se žalite u Hrvatskoj. Usluga ECC-a je besplatna, a kontaktirati ih možete putem njihove web stranice.
Nepoštena trgovačka praksa
Trgovačka praksa je sve što trgovac radi kako bi vas privukao da nešto kupite, a zavaravajuće oglašavanje, agresivne i druge nepoštene trgovačke prakse zabranjene su u EU. Postoji Crna lista praksi koje su zabranjene u svim okolnostima diljem EU-a, a više o tome saznajte na stranici Europske komisije.
Kupovina putem interneta
Obavili ste kupovinu u internetskoj trgovini i niste zadovoljni pristiglim proizvodom? Dobro je znati da imate pravo vratiti kupljeni proizvod i dobiti povrat novca. Sve što trebate je obavijestiti trgovca u roku od 14 dana od primanja proizvoda da odustajete, a prodavač vam mora osigurati obrazac o odustajanju od kupovine ili također možete i sami napisati izjavu. Proizvod pošaljite natrag u roku od 14 dana od kada ste obavijestili trgovca da odustajete.
Pročitajte primjer rješavanja slučaja kada prijenosno računalo kupljeno putem interneta nije ispunjavalo očekivanja kupca.
Odnosi li se ovo pravo na povrat novca na sve proizvode i usluge?
Ne odnosi se na sve proizvode i usluge. Npr., pravo na povrat nećete imati kada kupujete proizvode kojima ubrzo ističe rok trajanja, za proizvode napravljene po mjeri, avionske karte i karte za vlak, karte za koncerte, hotelske rezervacije za određene datume, iznajmljivanje automobila ili za zapakirane nosače podataka, poput DVD-a čiji ste omot skinuli nakon primitka.
Od kupovine glazbe i video zapisa na internetu možete odustati isključivo prije nego što počne postupak preuzimanja ili prikazivanja digitalnog sadržaja.
Savjeti za izbjegavanje problema:
1. Pažljivo provjerite trgovca – Ova prava imate samo kada kupujete od internetskih trgovaca sa sjedištem u EU. Internetske adrese koje završavaju s “.eu”, “.hr” ili “.co.uk” ne znače nužno da je to slučaj.
2. Plaćajte sigurno – Provjerite počinje li internetska adresa s “https:” prije nego navedete svoje osobne podatke ili podatke o kreditnoj kartici. Malo slovo “s” govori vam jeste li zaštićeni enkripcijom podataka.
3. Čuvajte dokumentaciju – Sačuvajte sve dokumente vezane uz Internet narudžbu, u slučaju primjedbi ili problema.
Za dodatne informacije i savjete nazovite potrošački info telefon 072 414 414 ili kontaktirajte CENTRE ZA SAVJETOVANJE POTROŠAČA, EUROPSKI POTROŠAČKI CENTAR HRVATSKA ili MINISTARSTVO GOSPODARSTVA – TRŽIŠNA INSPEKCIJA.
Informacijski centar Europe Direct Čakovec dio je europske mreže informacijskih centara Europe Direct (EDIC) u 28 zemalja članica Europske unije. Omogućuje građanima dostupnost informacija o Europskoj uniji te promiče i potiče građansko sudjelovanje na lokalnoj i regionalnoj razini. Međimurska županija nositelj je projekta Informacijskog centra Europe Direct Čakovec kojeg sufinancira Europska Komisija.
Misija centra je približiti EU građanima, olakšati dostupnost i širenje informacija o EU, olakšati građanima komunikaciju s tijelima i institucijama EU te transparentno prikazati rad i djelovanje EU. Europe Direct informacijski centri kroz svoj rad pružaju europskim donositeljima odluka mogućnost da direktno uvide potrebe i probleme građana u pojedinim državama članicama.
Informirati se možete putem njihove web stranice (www.edic-cakovec.eu), pratiti ih na Facebook-u, poslati e-mail, nazvati ili jednostavno doći u EDIC Čakovec. U centru možete preuzeti informativne materijale i razgovarati s djelatnicima Centra.
EDIC Čakovec djeluje u zgradi Međimurske županije na adresi Ruđera Boškovića 2, prvi kat, soba broj 40. Radno vrijeme centra: Pon, Uto, Čet 12:00-16:00; Sri, Pet 08:00-12:00.