SAVJETI kako se zaštiti od prijevara na internetu tijekom nadolazećih blagdana

Bliži nam se sezona blagdana i mnogi će kupovinu poklona obaviti putem interneta. Iako ćete tako izbjeći gužve u dućanima potrebno je znati da i internet skriva brojne opasnosti.

Prijevare na internetu najveća su opasnost. Prevaranti će oglašavati proizvode i usluge koje ili ne postoje ili nisu njihove da bi ih prodavali. Uvjerit će vas u izravno plaćanje na njihov račun, ali vam roba nikada neće stići. Prije nego li se odlučite na kupovinu putem interneta, istražite prodavatelje kako biste bili sigurni da su pouzdani i izbjegavajte one s lošim ocjenama. Inzistirajte na tome da vidite visokovrijednu robu prije plaćanja. Koristite poznate (renomirane) servise za plaćanje poput PayPala i provjerite je li internet stranica putem koje kupujete sigurna i pouzdana prije nego ostavljate podatke sa svoje kartice, odnosno prije nego provedete plaćanje.

Nije zlato sve što sja

Nevjerojatno dobre ponude često su zaista nevjerojatne. Budite posebno oprezni kada provjeravate uvjete pod znakom “*” i ostale uvjete tiskane malim slovima. Povjerite jesu li uvjeti dostave, a posebice uvjeti povrata dobro objašnjeni. Pri naručivanju besplatnog primjerka obratite pažnju na skrivene pretplate. Pripazite i na lažne oznake pouzdanosti te provjerite postoji li zaista ta oznaka.

Nije sve u gotovini: izaberite siguran način plaćanja

Nikad ne plaćajte unaprijed bilo kojim načinom prijenosa gotovine, jer u slučaju da se nešto dogodi novac vam neće biti vraćen. Provjerite nudi li web stranica siguran način plaćanja – ono je sigurno ako se pri dnu vašeg zaslona nalazi ključić ili lokot ili ako internetska adresa započinje s “https://”. Plaćanje kreditnom karticom ili odabiranje sigurnog načina plaćanja često su najsigurniji: tvrtke će vam pod određenim uvjetima vratiti novac ako kupljeni proizvod nije dostavljen ili ako usluga nije pružena.

Što skrivaju?

Web-mjesto moralo bi sadržavati najmanje sljedeće podatke zahtijevane zakonodavstvom EU-a: identitet trgovca, adresu (ne broj poštanskog pretinca!), adresu e-pošte, način plaćanja i dostave, minimalno trajanje sporazuma za ugovor o pružanju usluga i razdoblje odustajanja tijekom kojeg se možete predomisliti te vratiti robu bez objašnjenja.

Provjerite je li cijena ispravna

U skladu sa zakonodavstvom EU-a cijena ponude prikazana na početku mora biti konačna cijena u koju su uključeni PDV i ostali porezi te mogući administrativni troškovi. Troškovi i mogućnosti dostave trebaju biti jasno objašnjeni, a njihova cijena jasno navedena. Međutim, kupujete li na web-mjestu izvan EU-a, možda ćete morat platiti PDV vaše države, carinsku pristojbu i troškove prijevoza. Konačni iznos mogao bi vas neugodno iznenaditi.

Nemojte razgovarati s nepoznatima

Ignorirajte neželjenu e-poštu (spam) i budite oprezni s neočekivanom e-poštom. Ne šaljite osobne podatke niti podatke o svojim financijama ako vas se za njih upita putem e-pošte i nikada ne otvarajte sumnjive poveznice niti nepoznate privitke. Legitimne tvrtke neće nikada na takav način od vas tražiti povjerljive podatke. Na svoj mobilni telefon ili tablet preuzimajte isključivo aplikacije ovlaštenih tvrtki.
Izvor: Europski potrošački centar i sigurnostnainternetu.hr

Misija centra je približiti EU građanima, olakšati dostupnost i širenje informacija o EU, olakšati građanima komunikaciju s tijelima i institucijama EU te transparentno prikazati rad i djelovanje EU. Europe Direct informacijski centri kroz svoj rad pružaju europskim donositeljima odluka mogućnost da direktno uvide potrebe i probleme građana u pojedinim državama članicama.

Informirati se možete putem njihove web stranice (www.edic-cakovec.eu), pratiti ih na Facebook-u, poslati e-mail, nazvati ili jednostavno doći u EDIC Čakovec. U centru možete preuzeti informativne materijale i razgovarati s djelatnicima Centra.

EDIC Čakovec djeluje u zgradi Međimurske županije na adresi Ruđera Boškovića 2, prvi kat, soba broj 40. Radno vrijeme centra: Pon, Uto, Čet 12:00-16:00; Sri, Pet 08:00-12:00.

Najnovije