M. Posavec: “Čvrsto ću se zalagati da pravosudna tijela djeluju kao do sada”

U petak je u održana prva redovna konferencija za novinare koja je početkom godine i bila obećana od županijskog vodstva, a s ciljem redovitog, direktnog i pravovremenog informiranja medija i zainteresirane javnosti o svim događanjima u županiji.

Jedna od najistaknutijih tema je svakako bio osvrt župana Matije Posavca na predloženu reformu pravosuđa, kao prvi pisani dokument na tu temu na koju se, kako je rekao župan, mogao po prvi put i službeno očitovati. Izjavu župana prenosimo u cijelosti.

“Trenutno je u Vladi rasprava o reorganizaciji pravosudnog sustava u čijim se pravcima događaju određene promjene. Čekao sam da dobijem na uvid kompletni prijedlog ministarstva pravosuđa nakon čega ću reagirati. Prva reakcija je bila na okruglom stolu o decentralizaciji i regionalizaciji u Zagrebu kojeg je organizirala prva potpredsjednica Vlade Vesna Pusić, slijedeća prilika je rasprava na Hrvatskoj zajednici županija, a u utorak sam zatražio prijem kod ministra pravosuđa Orsata Miljenića.

Osobno pozdravljam sve aktivnosti Vlade čiji je cilj povećati efikasnost i ekonomičnost pravosudnog sustava međutim zatražit ću da se provede detaljna javna rasprava o predloženom teritorijalnom preustroju odnosno da se sadašnji prijedlog preispita. Sama reorganizacija pravosuđa za nas u Međimurju započela je ukidanjem općinskog suda u Prelogu a potom nastavljena 2010. godine ukidanjem Županijskoga suda u Zlataru, Koprivnici, Gospiću, Virovitici, Požegi i Čakovcu.

Naš sud je nastavio s radom kao stalna služba Županijskog suda u Varaždinu. S obzirom na to da Županijski sud u najvećem broju predmeta rješava kao drugostupanjski sud bez fizičke prisutnosti stranaka jasno je da u praksi ta reorganizacija za građane nije bila toliko vidljiva i nije imala posljedice kakve bi mogla imati sada najavljena nova reorganizacija. Reformom Županijskih sudova, danas je županijski sud u Varaždinu 3. u Hrvatskoj po prosjeku priliva predmeta, iza Zagreba i Splita. I to je najviše zbog Međimurja. Jer Županijski sud kao drugostupanjski sud je nadležan za odlučivanje o žalbama protiv svih odluka općinskog suda, a najveći broj predmeta dolazi sa općinskog suda u čakovcu, tada je stvar potpuno jasna.

Smatram da bi ukidanje prvostupanjskih sudova a jednako tako i ODO-a na području Međimurja bilo veliki gubitak za naše stanovništvo usprkos ohrabrujućim najavama iz Ministarstva pravosuđa. Navest ću jedan primjer. Ministar Miljenić je u intervjuu u Novom listu objasnio da će doći do redukcije u kaznenom djelu sudovanja na način da će kaznene postupke i postupke protiv maloljetnika voditi sudovi u sjedištima dok će ispostave raditi građanske predmete s time da će se neki aspekti građanskog prava npr.radno pravo procesuirati u sjedištima.

Ukoliko se sagleda samo jedan primjer postaje jasno da će Međimurcima biti lošija dostupnost sudova a osim toga takvo bi rješenje značilo bitno povećanje troškova postupka za sve sudionike u postupku.Čini mi se da bi samo provođenje postupka u praksi bilo znatno otežano jer bi bilo teže osigurati prisutnost svjedoka na ročištima koji bi umjesto u Čakovec morali putovati u u daljeniji Varaždin što bi osim povećanog troškova značilo i povećani gubitak vremena. U tom bi slučaju i pojedini suci s našeg područja bili premješteni na rad u Varaždin čime bi se povećali njihovi putni troškovi i sl.a što bi posljedično značilo i veće opterećenje za državni proračun a ne smanjenje troškova kako se to najavljuje.
 

Ono što ću navesti kao primjer to je pripajanje općinskog suda i ODO-a iz Čakovca u Varaždin. To ne smijemo dozvoliti zbog činjenice da je općinski sud i ODO u Čakovcu jedno od zasigurno najpreopterećenijih institucija u zemlji. Statistički podaci govore da u 2012. godini je na ODO Čakovec pristiglo 7315 predmeta za što je odrađivalo 5 zamjenika. U isto vrijeme Varaždin je imao 6586 predmeta (729 manje) kojeg je odrađivalo 7 zamjenika (2 više) a Koprivnica 5753 predmeta (1562 manje) koje je također odrađivalo 7 zamjenika.

Iz toga proizlazi da je po zamjeniku ODO-a prosječno u Čakovcu rješavano 1463 predmeta, u Varaždinu 941 predmet (522 manje po osobi), u Koprivnici 822 predmeta (641 manje po osobi). Ako uzmemo u obzir da su gradovi Varaždin i Koprivnica veći od Čakovca a županije Varaždinska i Koprivničko Križevačka 1,5 puta veći od Međimurske očito stvari nisu dobro posložene.

Također, regionalizacijom općinskih sudova i ODO-a u Hrvatskoj naša regija obuhvaća ingerenciju suda na 371 282 stanovnika. Usporedbe radi u Dalmaciji sudovi obuhvaćaju: Dubrovnik 129 140, Šibenik 109 375, Zadar 192 336, Karlovac 155 401, Sisak 172 439. Drugim riječima, osim Zagreba i Splita mreža sudova obuhvaća od 109 000 – 305 000 stanovnika a Varaždin 371 282 stanovnika.

Pa čak i Zagreb u kojem živi trećina Hrvatske i u kojem su koncentrirane sve institucije, ustanove, veleposlanstva, poduzetništvo, politika, sva infrastruktura  je podijeljen na način da sud ne obuhvaća više od 478 000 stanovnika. Dakle, ovdje je riječ o očitom nepoznavanju prilika u Međimurju. Ovdje je riječ o činjenici da postoji razlog zašto je toliki broj predmeta obuhvaćen tretmanom ODO-a i Općinskog suda a budite sigurni da mnogi građani ne prijavljuju štetu koja nastaje narušavanjem javnog reda, mira i sigurnosti.

I ovdje nije presudna riječ, iako je važna, o tome da bi ukidanje tih institucija značilo prekid dugogodišnje neprekinute pravosudne tradicije u Čakovcu koja datira još iz 19. stoljeća u kojoj bi Međimurje po prvi puta ostalo bez sjedišta pravosudnih institucija i time bilo potisnuto na marginu a što bi osim na pravosuđe u najužem smislu imalo utjecaj i na ostale sfere društvenog života pošto bi građani ipak morali biti orijentirani na Varaždin kao pravosudni i administrativni centar ovog dijela Hrvatske.

Ovdje je riječ da ukoliko nećemo imati formalnu instituciju općinskog suda i ODO-a sa sjedištem u Čakovcu da će se u velikoj mjeri narušiti sigurnost naših građana, da su naši građani u opasnosti neefikasnosti rješavanja predmeta što će biti dodatna motivacija onima koji namjeravaju kršiti zakonske propise ove zemlje.  Također, novom reformom Varaždinski općinski sud i ODO postaju po obuhvatu broja stanovnika postaje 3. od 16 regionalnih mreža a ukoliko bi Čakovec imao svoj sud Varaždin bi postao 7. od 16 sudova što je u skladu sa veličinom područja koje obuhvaća u odnosu na RH.

Dakle, govorim o konkretnim brojkama, nakon dublje analize mreže i baratam službenim podacima Ministarstva pravosuđa.  Reći ću i to da su pravosudne institucije u Međimurju oduvijek u čitavoj državi bili prepoznati kao izuzetno kvalitetni po stručnom kadru i po efikasnosti pa tako danas općinski sud u Čakovcu pored velikog broja predmeta za koje je mjesno nadležan rješava i niz predmeta drugih sudova koji su mu delegirani. Pravosudne institucije raspolažu svim prostornim i materijalnim uvjetima odnosno imaju uređenu infrastrukturu za nastavak kvalitetnog rada kao općinski sud, prekršajni sud i ODO a ne ispostave nekog drugog matičnog suda.

Drugo, mi danas imamo izuzetno centraliziranu državu. Ali nije rješenje regionalizacije da regije budu centralizirane. Jer ovo što se sada radi to je da se iz jednog Zagreba stvara 5 manjih Zagreba. Svaka regija ima svoje osobitosti, svoje prednosti. I ako je država odlučila racionalizacijom spojiti npr. 20 institucija tada ne smiju svih 20 biti u jednom gradu nego se to mora podijeliti u nekoliko gradova po županijama. I ističem i dalje da mi je važnije da ljudi ovdje dobiju sve usluge ali je konačno potrebno vrednovati dosadašnji učinak institucija.

A općinski sud, prekršajni sud i ODO to svakako jesu. Dakle, scenarij ovog prijedloga neprihvatljiv je za Međimurje kako iz povijesnih i tradicijskih razloga tako i iz praktičnih pa stoga ističem protivljenje tako predviđenom teritorijalnom preustroju te ću se čvrsto zalagati da pravosudna tijela na području naše županije nastave djelovati na način i u obliku kakav je on danas”, poručio je župan.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije