Tridesetak polaznika na radionici održanoj u srijedu, 19. ožujka 2014. godine, u Tehnološko-inovacijskom centru Međimurje imalo je priliku učiti o ključnim elementima na koje je potrebno obratiti pažnju prilikom osmišljavanja, pokretanja i vođenja inovativnog poduzetničkog pothvata.
Predavač Ivo Špigel suvlasnik je jednog od prvih privatnih informatičkih poduzeća u Hrvatskoj, dugogodišnji kolumnist časopisa Bug i Mreža, suosnivač ZIP-a – Zagrebačkog inkubatora poduzetništva, mentor u okviru startup programa Seedcamp i Founder Institute, jedan od pokretača tehnološkog portala Tech.eu, te sve u svemu jedna od središnjih ličnosti hrvatske startup scene. Svoje široko znanje i iskustvo nesebično je dijelio u interaktivnoj radionici ponekad potičući uključivanje publike u raspravu čak i dijeljenjem čokoladica.
Uz kratki uvod u kojem je dan pregled konteksta u kojem svi djelujemo i njegovog utjecaja na poduzetništvo, obrađene su teme kao što je razvoj poslovnog modela, marketing poduzetničkog pothvata, procjena vrijednosti projekta i slične. Tijekom prezentacije predstavljeni su uspješni regionalni startupi kao što su Farmeron, PhotoPay, Zemanta i sl. na primjeru kojih se vidi da je i u našoj regiji moguće razvijati globalno uspješan poduzetnički pothvat. No pri tome treba odlično poznavati tržište u kojem se želimo natjecati i poznavati barem osnove poslovanja, tehnologije, komunikacije i niza drugih stvari nužnih za uspješno djelovanje u svijetu.
Ukazano je na problem precjenjivanja vrijednosti i jedinstvenosti vlastitih ideja, na granici zaljubljenosti u njih, koja se vrlo često javlja kod inovatora. Misli koje bi inovatori trebali zapamtiti su sljedeće: “Tvoja ideja nikoga ne zanima – a kamo li da bi ti ju ukrali”. Ideja postaje zanimljiva tek kada postane stvarnost, postaje vrijedna tek kada dobije kupce, postaje podloga za investiciju tek kada počne rasti, a dobiva na vrijednosti kada ju podijelite s drugima.
Ivo se osvrnuo i na sam pojam inovacije, pri čemu je inovaciju jednostavno definirao kao dobru ideju koju je netko spreman platiti. Inovacija nije ideja ili projekt u koju je zaljubljen njezin vlasnik, ali nitko drugi ne shvaća njezinu genijalnost nit ju je spreman platiti. Prisutni su dobili i nekoliko savjeta kako krenuti u sam razvoj poduzetničkog pothvata. Koraci kao što je promišljeno i ciljano istraživanje tržišta, formiranje tima, prodaja prvih uzoraka i sl. predstavljaju odličan način za početi, pri čemu je svaki od ovih koraka dobar kao prvi.
U dijelu o financiranju startup projekata obrađeni su potencijalni izvori kao što su vlastita sredstva kao prvi izvor za sve poduzetničke pothvate, Crowdfunding, poslovni anđeli koji uz novac ulažu vrijeme i znanje, te fondovi rizičnog kapitala koji investiraju značajna sredstva, ali samo u slučaju da je projekt već uspješan i ima velik potencijal rasta. Ipak, kao najbolji izvor financiranja i najbolji argument za pregovore tu su stari dobri kupci bez kojih je teško dokazati da je projekt vrijedan investicije. Naglašeno je da je jedina svrha financiranja od strane poslovnih anđela i fondova rizičnog kapitala omogućavanje bržeg rasta. Brzina je ključna za uspjeh projekta jer na istoj stvari gotovo sigurno radi već nekoliko timova u Indiji, Kini, Indoneziji, SAD-u, Berlinu i drugdje u svijetu koji vrlo vjerojatno imaju bolji uvid i osjećaj za stvarne potrebe tržišta.
Kao najvažniji element u pokretanju inovativnog poduzetničkog pothvata izdvojen je tim ljudi koji na njemu radi. Dobar tim “izvući” će ili promijeniti i loš poslovni model ili strategiju, dok će loš tim upropastiti i najbolji projekt. Važno je znati da se investitori ne klade na “konja” (projekt), već na “jahača” (tim).
Potencijal inovativnih poslovnih modela prikazan je kroz nekoliko studija slučaja, kao što su Nesspresso, Lionel Poilane, Zappos.com, Oradian. Kako bi o temama dotaknutima u radionici polaznici mogli više naučiti sami, Ivo im je preporučio lektiru koju bi svi poduzetnici početnici trebali barem prelistati, kao što su knjige “The Lean Startup” Erica Riesa, “Business Model Generation” Alexandera Osterwaldera i “Here Comes Everybody” Clarka Shirkya te zbirku kolumni “Kud to ide” voditelja radionice Ive Špigela. Iako je u radionici bio stavljen naglasak na projekte u informatičkoj industriji prisutni su mogli čuti puno korisnih savjeta primjenjivih u poduzetničkim pothvatima neovisno o sektoru.
Tehnološko-inovacijski centar Međimurje nastavlja s organizacijom zanimljivih edukacija za poduzetnike te će se već sljedeću srijedu održati edukacija o razradi i predstavljanju inovativnih poduzetničkih pothvata koju će voditi Saša Fišter suvlasnik agencije za content marketing ZIMO Digital i dr. sc. Bojan Pečnik, osnivač i tehnički direktor razvojnog projekta Hipersfera koji trenutno radi kao direktor za znanost TICM-a. Više o ovoj edukaciji dostupno je na sljedećoj poveznici.