Zbog najavljenih 804 otkaza u prvoj fazi i daljnjih 300 kroz par mjeseci, Sindikat željezničara Hrvatske u četvrtak 27. veljače u Zagrebu s početkom u 11 sati organizira prosvjed radnika HŽ Carga.
– Recimo glasno da je radnicima Carga, HŽ Cargo jedino radno mjesto. Recimo im da za razliku od njih mi nemamo kuda. Mi se ne možemo vratiti nazad u studenski dom, stranku, u svoje ministarstvo. Nas nečekaju rezervna radna mjesta. Mi smo radili pošteno svoj posao i sad se skupimo zajedno na prosvjedu i tražimo da i oni počnu raditi pravedno i pošteno. Ne dopustimo da nam unište živote kako bi oni dobili bonuse zbog “uspješno obavljenog posla”. Skupite snagu budite odlučni i sudjelujte u prosvjedu –poručuju iz Sindikata uoči prosvjeda.
Želimir Halić iz Podbresta, dopredsjednik Sindikata željezničara Hrvatske i član pregovaračkog tima za kolektivno pregovaranje, kaže kako ovi otkazi nažalost pogađaju i željezničare s područja Međimurske i Varaždinske županije. Naime, na ovom području planiraju se otkazati ugovori o radu manevristima, skladištarima, pregledačima, robnim blagajnicima i drugim radnicima – ukupno109 radnika. Dopredsjednika Halića upitali smo kakvo je stanje po tom pitanju u Međimurju.
U Međimurju žele otpustiti 28 od ukupno 37 radnika
– Nažalost, jako loša! Radnici HŽ Carga s našeg područja su novim Pravilnikom o organizaciji drastično smanjeni po broju izvršitelja. Od sadašnjeg broja zaposlenih u Područnom centru Čakovec sa Kotoribom, namjera je poslodavca da otpusti 28 od ukupno 37 radnika koji danas rade. Usporedbe radi 2007., nakon podjele HŽ-a na 5 društava: Putnički prijevoz, Teretni prijevoz, Infrastrukturu, Vuču vlakova i Hž Holding na našem međimurskom području je radilo 63 radnika, a 2010. godine 53 radnika.
Sada ovim novim Pravilnikom poslodavac je predvidio da ostane 9 radnika za područje cijelog Međimurja – od mađarske granice preko Kotoribe da Dravskog Središća u Sloveniji i na pruzi prema Murskom središću odnosno Lendavi. Naši radnici pokrivaju 66 km pruge, sa utovarno istovarnim mjestima u Kotoribi, Donjem Kraljevcu, Maloj Subotici, Čakovcu i Murskom Središća. Ovakvom novom organizacijom s premalim brojem izvršitelja ugroženo je funkcioniranje željezničkog teretnog prijevoza u Međimurju.
Uz to, spomenimo da je količina prijevoza u tranzitu Mađarska – Slovenija i obrnuto kroz Međimurje 1,4 milijuna tona robe na godišnjoj bazi, od ukupnih 9 milijuna tona koliko ukupno ostvari HŽ Cargo u cijeloj Hrvatskoj. Domaći unutarnji rad je u 2013. godini oko 900 vagona i cca. 70 tisuća tona. To se možda i čini malo, no znamo u kakvom je stanju gospodarstvo u RH.
Ispada da sada manje radnika ima veći ostvareni rad, a znamo da se tehnološki nije puno promIjenilo u zadnjih desetak godina, komercijalna brzina kod teretnog prijevoza je bila veća nego je danas, pruge su bile bolje jer su se održavale baš kao i lokomotive. Jedan od razloga zašto nismo potpisali kolektivni ugovor je i ovaj gdje poslodavac sa 1. ožujkom 2014. namjerava otpustiti ukupno 804 radnika, među njima i željezničare s međimurskog područja.
Upozorili smo da na takav način HŽ Cargo ne može funkcionirati i ovakva organizacija ide ka sigurnom kraju i stečaju firme. Radnici su i dalje najvažniji resurs u firmi, i po stavu našeg i Sindikata Hrvatskih željezničara (opp. Ivan Forgač predsjednik sindikata je međimurski zet) takav pravilnik se mora povući i izraditi novi gdje količina posla i potpisani ugovori treba biti mjerilo za utvrđivanje gdje i koliko radnika treba da se taj rad i odradi.
Danas je 26. veljače, a plaće još nismo dobili!
eMedjimurje.hr: Idu li Međimurci na prosvjed i koji su vaši zahtjevi?
– To su osnovni zahtjevi s kojim idemo pred Upravu i na Markov trg pred Vladu RH koja je 100% vlasnik HŽ Carga. Politički nesposobne i imenovane vlade su dovele do ove situacije, napravili dug koji se mjeri u milijardama kuna, a sad bi radnici trebali to platiti svojim otkazima.
U Cargu danas primaju plaće bivši direktori kao savjetnici od preko 40 tisuća kuna bruto. A naši radnici? Danas je 26. veljače i još nisu primili plaću koju su trebali primiti 15. u mjesecu. Na prosvjed u Zagreb iz Međimurja organizirano ide pedesetak radnika i njihovih obitelji. Organizatori prosvjeda očekuju tisuću nezadovoljnih radnika.
eMedjimurje.hr: Biti željezničar nekad i danas – razlike su velike…
– Nekad je bilo više posla i radnici su na vrijeme primali plaće, imali su bolje uvjete za rad i lakše bi se zaposlili u slučaju da su otišli sa HŽ-a. Danas, treba uzeti u obzir da mi sa željezničkim zanimanjima i prosjekom od oko 50 godina života teško možemo naći posao na tržištu rada. No, pitamo se i gdje kada je brojka na burzi preko 380.000 nezaposlenih.
Nekad se pred željezničarom u gostioni kad je nakon smjene otišao na piće mijenjao stolnjak, danas nas javnost gleda kao gubitaše sa velikom plaćom što nije baš tako. Plaće su male, samo dodatci na plaću, noćni rad, subota i nedjelja i praznik su dodatno plaćeni, pa izgleda da su plaće nešto veće u odnosu na međimurski prosjek.
No danas vrlo mali broj radnika radi u takvim smjenama. Jedan primjer je žena od kolege koja je dobila otkaz prije 6 mjeseci, a sutra to isto očekuje njezinog muža. Dvoje djece školaraca, krediti, troškovi života…Teško da teže biti ne može! Drugi primjer stiže iz Rijeke gdje su oboje supružnika i kćer proglašeni viškom. To je obiteljska tragedija.
eMedjimurje.hr: Ostaje li Međimurje novom organizacijom bez usluge željezničkog teretnog prijevoza?
– Dijelom na ovo pitanje sam već odgovorio. Bojim se da će i ovi postojeći korisnici odustati od prijevoza, jer neće imati uslugu kakvu su ugovorili, pa će otići na cestu i kamione. U Čakovcu već dvije godine stoje niskopodni vagoni proizvedeni u radioni Čakovec. HŽ Cargo ih ne treba, niti ih je iznajmio drugima.
A kamiona po autocestama i lokalnim jedan do drugog, voze ko vlakovi po autocesti. Radiona je također u vlasništvu Carga i njihova je sudbina bojim se neizvjesna, radi se oko 200 radnika. Naime, u drugoj fazi otpuštanja bit će i oni obuhvaćeni.
eMedjimurje.hr: Za građane koji putuju vlakom dobro će doći informacija o voznom redu za vrijeme prosvjeda. Hoće li voziti vlakovi?
– To je jedina pozitivna vijest za putnike, vlakovi voze po redu vožnje i dalje vožnja do Zagreba traje 3 sata. S time da su radovi na pruzi i presjeda od Novog Marofa do Budinšćine.