Čakovčanin Damir Sabol: Rad u Hrvatskoj je teži, skuplji i rizičniji

Gost Pressinga N1 televizije bio je Čakovčanin Damir Sabol.

Odlaskom iz Iskona otvorili ste tvrtku Racuni.hr. Željeli ste omogućiti građanima plaćanje računa bez papira, računalnim putem. Funkcionira li to?

Da, ali ne na razini na kojoj smo to očekivali Mislim da tržište nije bilo spremno, jer smo došli prerano. Račune smo napravili, to je bilo prekomplicirano. Možda sam bio prenaivan kako to spojiti. Trebalo je imati velike tvrtke, imati sustav.

Zašto niste uspjeli?

Nije bilo jednostavno to napraviti. Banke nisu uvijek usklađene, a ja sam možda malo preoptimistično u to krenuo. Dosad se to nije razvijalo na način na koji sam ja to očekivao. Ne sumnjam da će se razviti u budućnosti, ali ne još. Ljudi ne razumiju što su elektronički računi. Mali broj ljudi razumije, ali ipak većina ne. Pitanje je kolika je bila potreba korisnika. Danas imamo drugih idjeja, bit će kroz mobilne uređaje puno lakše.

Izašao je iz toga novi sustav za plaćanje. Sustav Slikaj i plati ili PhotoPay.

Tržišno ime je PhotoPay, počelo je s Erste bankom prije četiri godine. Oni su bili prvi. To je tehnologija koja omogućava da umjesto ručnog unosa unesete podatke za plaćanje pomoću kamere mobilnog telefona. Naš softver odatle čita podatke s računa. Mi smo u to krenuli, jer mi je bilo jasno da mobilni telefoni dolaze i da će zavladati.

Mislim da imam tu neki talent da prepoznam modele. Htjeli smo pokušati napraviti plaćanje računa mobilnim telefonom, da se ne unosi ručno i ne bude komplicirano. Naš prvi student, Jurica Cerovec, koji je danas naš tehnički direktor, počeo je raditi na tome. Pokazali smo to bankama, one su se oduševile i kupile. Kad banke prodaju mobilno bankarstvo, kad se ljudima objasni da će lakše platiti račune, odmah je lakše prodati uslugu.

Tko to koristi?

Sve velike banke. Imamo oko 25 banaka koje to koriste.

Vi njima prodajete dio softvera i kako to onda dalje ide?

Zapravo možete uspjeti u tom nekakvom softverskom svijetu ako se fokusirate. Mi smo se fokusirali na taj dio koji služi za čitanje podataka za plaćanje. Oni to vrlo jednostavno mogu uključiti u svoje aplikacije. Mi pokažemo i damo im da isprobaju.

Razvijanjem toga, iz čistog isprobavanja nastao je najpopularniji proizvod, PhotoMath?

Da. To je aplikacija koja je nastala razvijanjem tehnologije za čitanje teksta kamerom mobilnog uređaja. Pomagao sam sinu pisati zadaću. Pomislio sam da to mora postati i jednostavnije. Mislio sam da možemo svoju tehnologiju iskoristiti i pomoći učenicima i roditeljima rješavati zadatke. Tu je bio vrhunski tim i složili smo se i napravili PhotoMath. Uložili smo dosta vremena i truda, ali to uvijek tako ide. Mislim da smo prvu verziju radili 8 ili 9 mjeseci. Predstavili smo ih u Londonu krajem 2014. godine na TechCrunch Disrupt konferenciji, koja je jedna od najznačajnijih konferencija za startupe. Prijavili smo se s PhotoMathom i ušli u finale tog natjecanja. Napravili smo verziju za Windows Phone, ali nije imala nešto veliki odjek. Na TechCrunch Disruptu smo pustili verziju za iOS. Tamo smo bili vrlo zapaženi, ušli smo u prva 4 i onda je to eksplodiralo. Prvi dan 50 tisuća preuzimanja, drugi dan 200 tisuća, treći dan pola milijuna.

Danas je 30 milijuna korisnika skinulo aplikaciju. Što da ste je naplaćivali?

Sjećam se trenutka kad sam pričao o naplati. Nije nam bio cilj naplaćivati, nego promovirati tehnologiju. I supruga mi je rekla da je to super stvar koju će svi htjeti koristiti. Moja je inicijalna procjena bila da će je 100 tisuća ljudi koristiti, i to mi se činilo pretjerano. Međutim, uspjelo je.

Odtad nema gdje niste bili…

Da, bila je to velika medijska pažnja. Bili smo broj jedan aplikacija u SAD-u, zapravo na svijetu. Mislim da, da smo naplaćivali, dobili bi solidan prihod, ali pitanje je bi li preživjeli taj prvi val, ja mislim da ne bi. Sigurno ne bi došli do tih brojeva.

Raste li i dalje broj korisnika?

Kontinuirano se drži na 2. ili 3. mjestu u kategoriji obrazovanja. To je jedan proizvod koji zahtijeva strašno puno investiranja vremena, znanja, rada, kako bi bio koristan. U početku nije bio koristan, nego atratkivan. Sad pokriva znanje dobi od 11 do 15-16 godina. Tržište od 15 pa do recimo 22 godine moramo tek uključiti. To je ogroman posao. Sad radimo na novoj verziji s puno više znanja, treba doći najesen.

Što znači vrijednost? Koliko vrijedi PhotoMath?

Ne volim to špekulirati. Ne može se samo tako reći. Mi ne gledamo koliko je ljudi preuzelo aplikaciju, nego koliko je koristi. Sad je mjesečno u prosjeku koristi 4-5 milijuna korisnika. Cilj nam je povećati broj aktivnih korisnika.

Kako ćete dalje?

Recimo da trenutno nas novac ne brine. Nešto jesmo osigurali, pregovaramo dalje. To je izuzetno kompliciran projekt, treba tim od 15-20 ljudi.

Ostajete li u Hrvatskoj?

PhotoMath je registriran u Americi, ali svi zaposleni su u Hrvatskoj. To tako funkcionira, ne može se drugačije. Rimac je bio tvrdoglav i uspio je. Kad radite u Hrvatskoj teže je, skuplje i rizičnije. Morate ići tamo gdje vam je najveće tržište i gdje ćete se registrirati. To treba napraviti bolje ranije nego kasnije, rekao je Sabol gostujuću u emisiji Pressing.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije