Agresivna ponuda osiguranja, javnih i drugih usluga, te sklapanje ugovora putem telefona (sredstava daljinske komunikacije) postaje standardna praksa u Hrvatskoj od strane osiguravajućih društava, TKC operatera, davatelja javnih usluga isporuke energije i plina, te raznih sumnjivih trgovaca tzv. “kataloške prodaje”.
Osobito zabrinjava činjenica da su meta pozivnim centrima narečenih trgovaca najčešće starije i ugrožene kategorije potrošača. Mašta takvih prodavatelja putem sredstava daljinske komunikacije nas je više puta negativno iznenadila, posebno kad su ciljana skupina potrošači ugroženih kategorija, a k tome još i boluju od teških ili neizlječivih bolesti, jer metode i modeli takve prodaje prelaze sve granice etike i ljudskog razuma.
Potrošači nas upozoravaju na takve oblike prodaje i ulaska u ugovorni odnos iz neznanja, pri čemu je jako teško ili nemoguće odbaciti takvu kupnju, ako se ne znaju ili ne poštuju zakonski rokovi. Zbog velikog broja upita na temu sklapanja ugovora na daljinu, a u novije vrijeme i kupnje proizvoda (sklapanje ugovora) preko društvenih mreža (posebno facebook), ukratko savjetujemo potrošače o njihovim pravima.
Sa svojim uslugama ste zadovoljni i niste ni razmišljali o promjeni, te su vam marketinški telefonski pozivi (posebno za vrijeme ručka i poslije večere) potpuno suvišni, pače maltretiraju vas?
U Organizaciji “ROZP” naglašavamo da imate pravo otkazati takav ugovor preko sredstava daljinske komunikacije čak i bez navođenja razloga u roku od 14 dana bez ikakvih posljedica. Savjetujemo vam da pozivatelju priopćite da od te tvrtke ne želite primati pozive, te predlažemo da pošaljete pismenu obavijest o povlačenje suglasnosti za korištenje vašeg telefona u marketinške svrhe na adresu/sjedište tvrtke. I dalje dobivate pozive iz iste tvrtke? Predajte prijavu povjereniku za informiranje klikom ovdje.
Sklapanje ugovora, pa bio on i kupovina usisivača je složena i kompleksna radnja. Uzmite si vremena!
Čak i ako ste razmišljali o promjeni, tako važnu odluku ni na koji način niste obvezni donijeti u par sekundi ili minuta, a pogotovo ne preko telefona. Posebno su kompleksni ugovori o uslugama, pravno zahtjevni za razumijevanje i mogu imati dugoročne gospodarske posljedice. Zato je potrebno dovoljno vremena za razmišljanje, a nadasve potpuno poznavanje cjelokupnog sadržaja ugovora, što je u roku od nekoliko minuta preko telefonske liniji potpuno nemoguće.
Organizacija “ROZP” vam savjetuje da, ako ste već i prihvatili razgovor o proizvodu/usluzi preko telefona, obavezno zahtijevate da vam taj ponuđač pošalje poštom pisanu neobvezujuću ponudu sa svim relevantnim uvjetima. Prije nego što se odlučite kupiti proizvod ili sklopiti ugovor o usluzi pronađite (tražite) odgovore na sva pitanja koja se javljaju u vezi s proizvodom/ponudom.
Nikada ne potpisujete i ne plaćajte premije, a posebno ne plaćajte unaprijed dok niste sigurni da takav proizvod/uslugu trebate i da nećete ući u dužničko ropstvo. Ako niste sigurni da taj trgovac postoji, ne ulazite ni u kakve financijske pogodbe, a slučaj prijavite vašoj udruzi za zaštitu potrošača.
Sa odlukom ste ipak prenaglili? Ugovor sklopljen na daljinu, možete otkazati u zakonskom roku!
Prilikom sklapanja ugovora na daljinu trgovac vam mora dati bitne podatke o sebi (informacije o identitetu, uvjetima prodaje, glavnim karakteristikama proizvoda/usluge, cijeni, pravu na raskid ugovora, itd.) i to na jednostavan i razumljiv način i na odgovarajućem mediju prije nego ponuda ili ugovor postanu pravovaljani.
Tek kad dobijete sve zakonom propisane informacije, počinje teći rok za ostvarivanje vašeg prava na raskid ugovora bez ikakvog obrazloženja za takvu odluku i bez uvjetovane kazne. (za “Vukanovčar” Željko Tomašić)
“Vukanovčar” – društavo za zaštitu potrošača Međimurja i portal eMedjimurje.hr pokrenuli su zajednički rubriku putem koje se možete obratiti ukoliko smatrate da su povrijeđena vaša potrošačka prava te pitati kako i na koji način se zaštiti.
Smatrate li da su povrijeđena vaša potrošačka prava, a ne znate kako se zaštititi, pitajte nas na pitanja@emedjimurje.hr.