Ime Tatra kod neupućenih osoba najčešće budi asocijacije na zaostalu socijalističku autoindustriju. Grdno se varaju. Bili su to najkvalitetniji i tehnički najnapredniji i najskuplji automobili koji su proizvodili u socijalističkim zemljama.
Bili su rangu luksuznih Maybacha i Mercedesa, uvjerava nas Ignac Šardi (59) iz Selnice, skupljač starih automobila, bicikala, motocikala i drugih starina, koji je u to gornjomeđimursko selo, u kojem je ovih dana otvorio jedinstven muzej oldtimera, uspio dovući čak i ZET-ov tramvaj.
Plavi tramvaj broj 171 iz 1957. godine, koji je gotovo cijeli radni vijek odvozio u Zagrebu, a dio u Osijeku, šleperom je dopremljen u Selnicu. U želji da u muzeju izloži sve vrste prometala (nedostaje mu još samo zrakoplov, ali i na tome radi), napisao je dirljivo pismo ZET-u.
– Upalilo je! Imali su tri tramvaja, jedan je ispred Tehničkog muzeja, drugi su ostavili sebi, a treći su mi dali. Proizveden je u Đuri Đakoviću – zadovoljan je Šardi. Mještani su, dodaje, ispočetka u čudu gledali plavi tramvaj na trgu na kojem je postavljena i tabla na kojoj piše “Stajalište tramvaja”.
Bilo je i komentara “kaj to Šardi pak izvodi?” A samo ostvaruje mladenački san. Sve je počelo od već spomenutih Tatri koje su se proizvodile u Čehoslovačkoj. Kad je kao mladić radio u Ljubljani, svakodnevno je s divljenjem gledao crne limuzine kako kližu gradom na putu prema moru. Bile su to Tatre 603, automobili koje su voljeli diplomati.
– I onda je došla 1968. Na jesen kolone tih automobila odjednom više nije bilo. Okupacijom Čehoslovačke i zatvaranjem granica nestale su i Tatre 603. Mladenački san o crnoj limuzini ostvario sam 30 godine poslije, kad sam se učlanio u Oldtimer klub Međimurje.
Kupio sam prvu Tatru 87 iz 1939. i u uređenje uložio 5000 sati rada tijekom tri godine – priznaje. Danas u kolekciji ima pet Tatri, a ističe se model 57-B, s konstrukcijom, podom i šasijom izrađenom od hrastova i bukova drva. Obnavljao ju je šest mjeseci. Proizvedeno ih je samo 6500. Cijena? Neprocjenjivo, smije se Šardi.
Američki traktor
Ta Tatra i deseci drugih vozila mogu se razgledati u njegovu Oldtimer muzeju Šardi. Među izlošcima je i Ford A iz 1930. godine, zvan Al Capone, popularan u vrijeme prohibicije, zatim Goggomobil iz 1967., Fiat 1100 E, pa i Loncoln Continental Mark IV, koji troši 28 litara.
Zanimljivi su i traktori. Jedan od njih, Farmall iz 1939., kao dio američkog Marshallova plana završio je 1947. u Sloveniji. Sad je u Selnici. U skupljanju eksponata Ignacu su pomagali i suradnici, također zaljubljenici u starine.
– Sad radim na nabavi aviona koji ću izložiti usred sela – najavljuje taj poduzetnik, vinar, kolekcionar…