Šalamon i Glavina o problemu prometne izoliranosti Međimurja

Nakon što smo objavili odgovor Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture i HŽ-a na pitanje čitatelja o problemu prometne izoliranosti Međimurja, odgovore na istu temu poslali su nam gradonačelnik Grada Čakovca Branko Šalamon i gradonačelnik Grada Preloga te saborski zastupnik Dragutin Glavina.

U redakciju međimurskog internetskog portala www.emedjimurje.hr pristiglo je pitanje čitatelja u rubrici Pitanja i odgovori. Čitatelj smatra da je Međimurje prometno izolirano i pita što se po tom polju poduzima.

Pitanje:

Županija Međimurska već je neko vrijeme prometno izolirana i pravi je otok u vidu prometne povezanosti. Naime, ne postoji niti jedan međunarodni vlak, autobus, niti bilo koji drugi vid javnog prijevoza koji bi omogućavao vezu glavnog grada županije sa nekim od gradova iz susjednih zemalja EU, a da ne govorim o većim gradovima kako je to bilo nekad (Venezia, Budimpešta, Moskva, Graz, Ljubljana…od 12 mjeseca ove godine i Zagreb).

Znamo da velik dio žitelja Međimurja i dalje svoj kruh zarađuje u inozemstvu, znamo da velik dio studenata studira u susjednoj nam Sloveniji, Zagrebu, Osijeku, znamo da velik dio građana svoje kupovine obavlja također u susjednim nam zemljama, a opet nije valjda da nema potrebe za barem jednim ili dva para vlakova u adekvatno i logično vrijeme prema navedenim krajevima.

Ne ističem tu toliko autobusni prijevoz zbog još većih problema i u samoj županiji, već je zanimljivo kako javno poduzeće HŽ, koje se velikim dijelom financira iz proračuna RH i kao takvo bi trebalo biti u službi građana ove zemlje, politički ne pritisne od strane općina koje prirodno gravitiraju željezničkom prijevozu.

Planom novog voznog reda u Međimurju će biti ukinuti svi brzi vlakovi prema Zagrebu i natrag, a ako se i unatoč tome odlučite drndati tri i pol do četiri sata do Zagreba, naravno da u Zagrebu nemate veze prema niti jednom međunarodnom ili jadranskom odredištu (osim ako tamo ne prespavate ili uzmete taxi).

Ovakvo ponašanje javnog poduzeća, politike Ministarstva prometa i Vlade RH prema žiteljima Međimurja tumačim kao bacanje istih na marginu, te njihovo ismijavanje u političkom, geografskom i socijalnom smislu i prometno vraćanje u prošlost u godine prije 1860.

Zanima me hoće li i kada Međimurska županija, gradovi i općine koje gravitiraju željezničkom prijevozu poduzeti adekvatne mjere, kako bi se situacija ispravila? Naprosto je nedopustivo ovakvo bezobrazno zadiranje u prometnu povezanost jedne regije.

Ulaskom Hrvatske u EU, dodatno će se pojednostaviti međunarodni prijevoz putnika pa i u tom segmentu ne vidim razloga da se situacija ne popravi. Molim vas da se očitujete o navedenom problemu, da ga ozbiljno shvatite, te kao takvog i ozbiljno, zajednički i svim snagama počinjete rješavati, naveo je čitatelj u svome pitanju.

>>> Odgovor iz nadležnog ministarstva i Hrvatskih željeznica: Redukcija linija je posljedica globalne krize i recesije

Odgovor gradonačelnika Grada Čakovca Branka Šalamona:

Pitanje koje je postavljeno, osim pitanja, sadrži i neke konstatacije. Problem prometne izoliranosti moramo sagledati u ukupnosti povezivanja (ne samo željezničkog) i to tako da se uoči da mnogi rade na povećanju kvalitete cestovnog prometa (autoput koji Koprivnica nema).

Odabir vrste prijevoza nije samo stvar lijepih želja, već isplativosti, standarda, kako pojedinca, tako i društva, osobnog stava o načinu prijevoza i mnogim drugim razlozima, a kod željeznica i blizinom stanice. Suglasan sam sa mogućom konstatacijom da se je dosada u željezničku prugu Čakovec-Varaždin-Zagreb premalo ulagalo i to u modernizaciju, održavanje i povećavanje kapaciteta, ali također se mora znati za pravac Čakovec-Zagreb u odnosu na onaj Koprivnica-Zagreb da je ova potonja ravničarska pruga te samim time isplativija za prijevoz tereta.

Pitanje cijene ulaganja i troškova korištenja dio su državne politike na koju imamo premalo utjecaja, no sada se i tu nešto mijenja na bolje. Politika željezničkih vozila (vlakovi, lokomotive sa različitim pogonskim sredstvima, niskopodni vagoni, putnički vagoni) su po visini izdvajanja visoka stavka i u državnom proračuna, pa i o tome treba voditi računa.

Što pak se tiče povezanosti putničkog prometa prema različitim destinacijama, vjerujem da uz prelazak na druge linije povezanost i dalje postoji. Direktni vlakovi – vagoni najviše ovise o isplativosti nekog troška, nisu vlakovi i vagoni ukinuti zbog hira, već zbog neisplativog troška. Samo za napomenu vlak Mursko Središće – Čakovec vozi sa par putnika, cijena nije pokrivena, a grad je prepun automobila koji u 70% slučajeva prevoze samo šofera.

Ako ne vjerujete pogledajte ujutro prije sedam i popodne nakon 15 sati kada se vraćaju doma. Sigurno se može reći, da vozni red nije prilagođen, ali dosada nije bilo inicijative da se prilagođava ni radno vrijeme pravnih subjekata ni vozni red. Sigurno da brigu o svim aspektima iz pitanja povezivanja naše sredine sa bližim i daljim destinacijama je interesantno i pozitivno, ali odnos cijene i isplativosti je veoma jak argument da se nešto uradi ili ne.

Da li smo spremni da nešto dodatno stimuliramo iz gradskih i općinskih proračuna to znači iz sredstava građana? Ako je to dodatan trošak, da li se nečega odričemo ili pak dižemo cijenu izdvajanja? Ipak je važan moment tko što želi i može platiti. Sa stanovišta zaštite okoliša sigurno bi trebalo više računa povesti o većem udjelu željeznica, ali ne mogu se građani prisiljavati na neki oblik prijevoza ma koliko bi to moglo biti dobro.

Što pak se tiče međunarodnih veza, tu moramo misliti na mogućnosti drugih subjekata koji se moraju usuglasiti. Inicijativu čitatelja uputit ću županu kako bi to, ukoliko je moguće, stavio na Kolegij načelnika i gradonačelnika radi možebitnog zajedničkog zaključka.  Sigurno bi bilo dobro, da se provede anketa među građanima kako bi se dobila prava slika interesa i potreba.

Mislim da bi čitatelj morao i sam, osim želja, iznijeti i neke prijedloge, odnosno konkretizirati svoje želje i interese te i sam snositi određene aktivnosti. Ovo je tema koja je interesantna, sa puno detalja i varijanti što sigurno zahtjeva veći angažman više pojedinaca, ali u svakom slučaju treba voditi računa o financijskoj strani tog pitanja.

Osobno stojim na raspolaganju za raspravu o svemu što se o toj temi može raspravljati, da bi se u interesu građana popravila slika. U ovom trenutku ne mogu se sjetiti drugih.

Odgovor gradonačelnika Grada Preloga i saborskog zastupnika Dragutina Glavine:

Vezano uz Vaše pitanje o problemu prometne povezanosti Međimurja s
ostalim dijelovima Hrvatske i Europe, pogotovo željezničkim prijevozom, ističemo da smo svjesni problema koji je naveden.

Za rješenje problema nužna je zajednička akcija svih čelnika jedinica lokalne samouprave kao i jedinice područne samouprave. U okviru svojih mogućnosti, kao saborski zastupnik, pokušati ću se uključiti u rješavanje navedenog problema.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije