
U Republici Hrvatskoj broj 112 uveden je 11. veljače 2005. godine, dakle prije 20 godina, čime je uspostavljen jedinstveni sustav za prijem svih hitnih poziva
Dan europskog broja 112 obilježava se 11. veljače, na datum kada su 2009. godine predstavnici Europske komisije, Europskog parlamenta i Vijeća Europe potpisali tripartitnu deklaraciju.
Tom deklaracijom zemlje članice Europske unije pozvane su da medijski promoviraju broj 112 i aktivnosti vezane uz njega, kako bi što više građana bilo upoznato s njegovom važnošću i uporabom.
Jedinstveni europski broj za hitne službe 112 uveden je temeljem Odluke Vijeća Europskih zajednica od 29. srpnja 1991. godine, a ove godine obilježava se 34. godišnjica njegova uvođenja.
Cilj broja 112 je osigurati brz, siguran i učinkovit pristup hitnim službama za sve građane Unije, posebice za one koji putuju između država članica. Uvođenjem ovog broja izbjegnuta je potreba pamćenja različitih telefonskih brojeva za hitne službe u svakoj zemlji.
U Republici Hrvatskoj broj 112 uveden je 11. veljače 2005. godine, dakle prije 20 godina, čime je uspostavljen jedinstveni sustav za prijem svih hitnih poziva. Na taj broj građani i turisti mogu dojaviti ugrožavanje ljudskih života, imovine ili okoliša, neovisno o nadležnosti pojedinih hitnih službi. Sustav 112 u Hrvatskoj djeluje unutar Ravnateljstva civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova, a operateri u županijskim centrima 112 zaprimaju hitne pozive i koordiniraju djelovanje hitnih službi.
Napredne funkcionalnosti broja 112
Sustav 112 omogućuje lociranje pozivatelja, komunikaciju putem SMS-a te e-poziv (eCall) iz vozila s ugrađenim sustavom automatskog pozivanja hitnih službi. Također, sustav obavlja i zadaću ranog upozoravanja i uzbunjivanja stanovništva slanjem SMS ili CB poruka putem Sustava za rano upozoravanje i upravljanje krizama (SRUUK), koji je u uporabi od kolovoza 2023. godine.
Osim putem klasičnog telefonskog poziva, pomoć na broj 112 u Hrvatskoj se može zatražiti i slanjem SMS ili telefaks poruke. U tijeku su pripreme za osiguranje pristupa broju 112 osobama s invaliditetom, čime će im se do 2027. godine omogućiti jednak pristup hitnim službama.
Statistika broja 112 u Međimurskoj županiji
Prema podacima Ladislava Sökea, voditelja Službe civilne zaštite Čakovec, u 2024. godini na području Međimurske županije zaprimljeno je 18.438 poziva (prosječno 50 dnevno), od čega:
- 9.131 namjenskih poziva,
- 9.248 nenamjenskih (bez hitne situacije),
- 59 zlonamjernih.
Iskoristivost broja iznosila je 49,5 %, a 81 % poziva upućeno je s mobilnih uređaja. Zabilježena su 34 e-poziva (eCall) iz vozila te 24 poziva na stranom jeziku. U odnosu na prethodnu godinu, došlo je do smanjenja ukupnog broja poziva za 3.594, dok je iskoristivost broja porasla za 9,5 %.
Dan europskog broja 112 prilika je da se još jednom istakne važnost ovog jedinstvenog broja te da se građane podsjeti na njegovu ključnu ulogu u hitnim situacijama.











