Elektronički sustav naplate cestarine

Velike promjene na autocestama: Naplatne kućice odlaze u povijest

Lani je od cestarina naplaćeno rekordnih oko 400 milijuna eura, što je povećanje od oko 30% u odnosu na 2021.

U javno savjetovanje upućen dokument koji je temelj za promjenu
načina naplate cestarine, piše Poslovni. 

Lani je od cestarina naplaćeno rekordnih oko 400 milijuna eura,
što je povećanje od oko 30% u odnosu na 2021.

Za reformski projekt “Elektronički sustav naplate cestarine” koji
je u NPOO-u planiran u iznosu oko 66 milijuna eura to je novi
vjetar u jedra, tako da sljedeće godine kreće njegova
implementacija, dok će u punoj funkciji biti najranije krajem
2024.

Temelji se na slobodnom prometnom toku, s mikrovalnom
tehnologijom na frekvenciji 5,8 GHz i tehnologijom automatskog
prepoznavanja registarskih pločica, ističu iz Ministarstva mora,
prometa i infrastrukture koje je u javno savjetovanje uputilo
obrazac prethodne procjene za nacrt prijedloga zakona o naplati
cestarine.

Po uzoru na države EU u okruženju (Slovenija, Austrija), zbog
značajnih promjena u naplati cestarine koje je sada potrebno
urediti, navode da je oportuno sva pitanja urediti u jednom
posebnom propisu. Novim zakonom postići će se usklađivanje
nacionalnog zakonodavstva s Direktivom 2022/362 (rok za to je 25.
ožujka 2024.).

“Sva teretna vozila i motocikli imat će obvezu korištenja uređaja
u vozilu za plaćanje cestarine. Laka vozila do 3,5 tona nosivosti
moći će birati između korištenja uređaja u vozilu ili prijave u
sustav za automatsko prepoznavanje registarskih pločica”,
najavljuje se u obrascu.

Sustav će biti beskontaktni, temeljen na kombinaciji dviju
suvremenih tehnologija, a naplata bi trebala biti preko
nadograđenog ENC uređaja i automatskog sustava očitanja tablica,
odnosno u obliku elektroničke vinjete i plaćanja bez
zaustavljanja.

Kako je ranije najavio državni tajnik u ovom resoru Tomislav
Mihotić, postojeće naplatne kućice na autocestama bit će
uklonjene, više neće biti rampi i velikih gužvi na naplatnim
postajama.

Pitanja koja se uređuju najavljenim zakonom su takva da u resoru
smatraju kako neće imati izravnih gospodarskih učinaka ni učinaka
na rad i tržište rada, na tržišno natjecanje, a ni na zaštitu
okoliša. Kako će se zakonom isključiti mogućnost da se korištenje
autoceste plati u gotovini, najavljuju da će to posljedično
smanjiti operativne troškove naplate.

Planirane uštede odrazit će na daljnje smanjenje cestarskog duga,
na kojem nakon provedenog refinanciranja na kamatama godišnje
štedi oko 50 milijuna eura, dok se uštede temeljem novog sustava
po nekima procjenjuje na oko 35 milijuna eura godišnje.

“Pozdravljamo uvođenje novog sustava”, navodi predsjednik
Koordinacije linijskog prijevoza u HUP-u Hrvoje Meštrović
dodajući da za hrvatske prijevoznike to neće biti novitet budući
da isti sustavi postoje u EU. Navodi da očekuju veće popuste kao
poticaj za korištenje hrvatskih autocesta, posebno izvan sezone,
piše
Poslovni

Najnovije