UKLJUČEN ALARM

BAHATOST NA CESTAMA Smiju li vozačima koji siju smrt po cestama oduzeti auto?

Oduzimanje vozačke dozvole zauvijek već smo imali u Kaznenom zakonu pa je Ustavni sud tu odredbu kao neustavnu ukinuo 2011. godine

Sve je to već viđeno. I problem i prijedlog njegova rješenja. I
2007. godine javnost je bila zgrožena bahatošću i
beskrupuloznošću vozača koji su sijali smrt po hrvatskim cestama.
Dok se danas alarm uključio nakon 272 poginula na cestama u prvih
deset mjeseci, te čitave 2007. godine poginulo je 678 osoba, a
godinu poslije 707! I kao reakcija na te brojke i stravične scene
na cestama te zbog medijskog i javnog pritiska, ondašnji ministar
unutarnjih poslova Ivica Kirin izašao je s
prijedlogom o oduzimanju vozila najtežim prekršiteljima.

Zbog tog nasrtaja na pravo vlasništva pet malih stranaka ljevice
tada je tražilo Kirinovu ostavku. Sada je ministar Davor
Božinović
, najavljujući oštrije kazne za počinitelje
teških nesreća, a osobito “ponavljače”, za Dnevnik Nove TV rekao:
“Po našem mišljenju vozilo, kao sredstvo počinjenja kaznenog
djela, trebalo bi se tretirati na način da se ono oduzme čak i
ako nije vlasnik vozila i vlasnik vozila morao bi preuzeti
odgovornost za to kome je to vozilo dao.”

Trajno oduzimanje dozvola

Prijedlog ministra Božinovića podržala je i struka, predstavnici
Fakulteta prometnih znanosti koji su se u ponedjeljak sastali s
predstavnicima MUP-a. S tog je sastanka priopćeno iz MUP-a kako
je intencija ići prema rješenjima “koja bi mogla uključiti
trajnije oduzimanje vozačkih dozvola, ali i oduzimanje vozila kao
predmeta kaznenog djela ili prekršaja, prijedlog uvođenja
objektivne odgovornosti vlasnika vozila kojim je prekršaj ili
kazneno djelo počinjeno te konkretnije propisivanje zaštitnih
mjera za prometne prekršaje”.

Međutim, najveća prepreka tim prijedlozima krije se u pravu. To
je bio razlog što je prije Kirina i ministar Šime
Lučin
odustao od prijedloga o oduzimanju vozila jer su
ga, kako je rekao, neki ustavni stručnjaci upozorili kako to ne
može proći na Ustavnom sudu. Tako sigurno nema šanse za trajno
oduzimanje vozačke dozvole jer je 2011. to već “palo” na Ustavnom
sudu. U povodu prijedloga Đure Pokrajca ukinuta
je odredba iz Kaznenog zakona o određivanju sigurnosne mjere
zabrane upravljanja motornim vozilom zauvijek.

Trajno oduzimanje vozačke bilo je propisano za vozača koji je
izazvao nesreću sa smrtnom posljedicom i kod kojeg postoji
opasnost da će ponovno počiniti kazneno djelo. Međutim, svako, pa
i takvo ograničenje prava mora proći, između ostaloga, i
standardni ustavni test razmjernosti. Je li takva mjera
primjerena svrsi ne samo po svom učinku već i “naravi potrebe u
svakom pojedinom slučaju”.

Za Ustavni sud problem je bio što se trajno oduzimanje vozačke
nadovezivalo na počiniteljevu krivnju za prometnu nesreću sa
smrtnom posljedicom, a ne na njegovu opasnost da će ponoviti
kazneno djelo. I što je isključena mogućnost povremenog
(periodičnog) preispitivanja potrebe primjene te mjere, već je
ona izrečena jednokratno i zauvijek.

Što je protivno svrsi sigurnosnih mjera, čije je trajanje u
svakom pojedinom slučaju prepušteno odluci suda jer se okolnosti
u odnosu na one u vrijeme donošenja s vremenom mogu promijeniti
pa opasnosti više ne mora biti.

I Josipović o razmjernosti

Pitanje razmjernosti Ustavni sud sasvim će sigurno postaviti i u
slučaju propisivanja oduzimanja vozila. “Oduzimanje vozila,
posebno trajno, teško bi se uklopilo u inherentno ustavno načelo
razmjernosti i oduzimanje vozila za prekršaj teško bi prošlo
kriterij ustavnosti”, rekao je 2007. za Jutarnji list profesor na
zagrebačkom Pravnom fakultetu, sada bivši predsjednik države
Ivo Josipović napomenuvši kako se vozilo ne
oduzima ni za prometna kaznena djela pa je teško zamislivo da bi
se to činilo tada za prekršaje. Ali za neke carinske i
gospodarske prekršaje predviđena je mjera oduzimanja vozila kojim
je prekršaj počinjen, kažu zagovornici te mjere.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije