Samo 804 rabljena osobna automobila uvezenih u Hrvatsku u siječnju 2013., u usporedbi sa 2818 rabljenih u siječnju 2014. i čak 2978 iz ovogodišnjeg siječnja jasno govore koliko je izjednačavanje davanja na nove i rabljene automobile – koje smo ulaskom u EU bili obvezni napraviti – utjecalo na povećani unos starijih vozila iz drugih država.
Vozni park star 12 godina
Lani su naši vozači iz drugih država u Hrvatsku – po podacima Promocije Plus – ukupno unijeli 38.725 rabljenih osobnih automobila. Istovremeno su u Hrvatskoj prodana 33.962 nova osobna automobila. Samo u siječnju 2015. prodano je 2424 novih osobnih automobila, 554 manje nego rabljenih iz unosa.
Hrvatska s voznim parkom prosječno starim gotovo 12 godina i s omjerom od 381 automobilom na 1000 stanovnika na europskom je začelju i svakako ima potrebe za novim automobilima.
Obvezu izjednačavanja davanja na vozila nitko ne osporava, no i dalje smo mišljenja da krajnji rezultat dodatno šteti kvaliteti automobila na našim cestama, pa time i općoj sigurnosti.
Posljedice traže angažman mjerodavnih kako bi se vozače potaknulo da se između starog automobila premium marke ili većih dimenzija i mlađeg automobila nižeg segmenta i manje prestižnog proizvođača ipak odluče za novije vozilo.
Veliki skok u unosu rabljenih vozila od promjene obračunavanja davanja 2013. jasno je vidljiv i očekivan, no problem je što ni nakon početnog šopinga po principu kupi vani što veći i “luksuzniji” auto za što manje novca naši vozači u drugim državama nisu počeli tražiti mlađe automobile, u boljem stanju.
Po podacima za siječanj, konstanta je i dalje da se najviše unose rabljeni Volkswageni, kao što se najviše kupuju i novi Volkswageni. No, nakon drugoplasiranih rabljenih Renaulta, slijede Mercedesi, pa nakon Opela opet luksuzni – BMW i Audi – modeli. U siječanjskih prvih šest marki iz unosa tri su premium.
Proizvedeni 2004. i 2005.
Godišta? Najviše je unesenih automobila 2004. i 2005. godište, po 313 vozila.
Dakle, ukupno 21 posto automobila unesenih u siječnju ove godine staro je deset i 11 godina. Pribrojimo li im vozila proizvedena od 2000. na ovamo, ukupno je 1419 takvih automobila, starih deset do 15 godina u siječnju pristiglo na naše ceste. Čak 47,65 posto!
U 2013. godini najviše je u našu zemlju pristiglo automobila 2001. godišta, pa 2002. i 2003. godišta. Godinu kasnije unijeli smo najviše automobila 2004. godišta (ukupno 4253 vozila, 10,98 posto), a slijede oni iz 2003. (4081 vozilo, 10,54 posto) i 2005. godine (3806 vozila, 9,83 posto).
Činilo se kako se ipak polako probijaju malo manje stari automobili. No, ova godina opet je otvorena s prevlašću automobila koje su druga europska tržišta već otpisala. S obzirom da smo taj trend u ovu godinu prenijeli iz prethodne, za očekivati je da će se takvo stanje protegnuti i na čitavu 2015. godinu.