Nekoliko podataka koje je dobro znati o automobilskim gumama

Jeste li ikada pomislili koliko zapravo znate o automobilskim gumama – pneumaticima? Radi se o jednom od ključnih dijelova automobila, čiji utjecaj je presudan na sigurnost. Stoga, u nastavku vam donosimo neke općenite informacije o gumama, koje biste trebali znati, piše portal Testvoznja.net.

Auto pneumatika je dio kotača koji povezuje vozilo s kolnikom i omogućava prijenos sila i momenata koji se javljaju kada vozilo stoji ili se kreće, dok je auto guma sastavni dio pneumatike – od gumenih je dijelova i armature koji su spojeni u jednu cjelinu.

Ovisno o godišnjem dobu i klimi koja vlada u određenom području koriste se i različite vrste automobilskih guma. Tako postoje ljetne gume, zimske gume te cjelogodišnje gume. Gume su izrađene iz nekoliko slojeva i dijelova, a postoje gume koje imaju zračnicu i one bez zračnice. Ove posljednje, bez zračnice, upotrebljavaju se na automobilima.

Ljetne i zimske gume

Gume se razlikuju prema sastavu i obliku gazne površine, a te dvije karakteristike do izražaja dolaze ovisno o temperaturi okoline i površini preko koje guma prelazi. Zbog toga se gume različito ponašaju pri niskim i pri visokim temperaturama.

Stoga, ljetne gume se koriste baš ljeti, jer su namijenjene za vožnju iznad 7 stupnjeva. Zimske su pak namijenjene za vožnju ispod 7 stupnjeva i one su mekše te bolje reagiraju na niske temperature. Samim tim, bolje drže vozilo na cesti. Ukoliko se zimske gume koriste pri visokim temperaturama, tada zbog njihovog sastava dolazi do ubrzane potrošnje.

Oznaka M+S

Na gumama se mogu pronaći o oznake M+S (Mud + Snow, odnosno blato i snijeg). Iako mnogi misle kako ova dva slova označavaju cjelogodišnju gumu, tj. gumu koja se može koristiti i ljeti i zimi, M+S može značiti kako je riječ i o zimskoj, ali i o cjelogodišnjoj gumi, a potrebno je obratiti pozornost na oznaku pahuljice, koja se nalazi pored ova dva slova. Znači, zimska guma mora imati pahuljicu pored M+S.

Oznake na auto gumi

Na bočnoj strani vaše gume nalaze se sve informacije koje trebate znati o gumi. Neovisno o proizvođaču, sve gume moraju imati ove podatke:

Širina gume

Odnosi se na širinu gume mjerenu u milimetrima od jedne bočne strane do druge.

Visina poprečnog presjeka

Omjer visine u odnosu na širinu gume. Ukoliko guma ima oznaku 50, to znači da visina obuhvaća 50% širine poprečnog presjeka gume. Ukoliko se pogledaju oznake visine gume, niskoprofilne gume su sve one gume koje imaju oznaku visine manju od 60.

Niskoprofilne gume imaju ojačane bokove, zbog toga što su niže nego visokoprofilne, kako bi bočni oslonac dao što bolji feedback pri naginjanju vozila kroz zavoje, na primjer. Niskoprofilne gume su i manje udobne nego visokoprofilne, a to je upravo iz razloga što im je bok tvrđi.

Konstrukcija

Govori na koji način je guma izrađena.Oznaka “R” označava radijalnu gumu, što znači da su tanke kordne niti koje izgrađuju slojeve karkase (koja čini unutrašnjost gume) postavljene radijalno u gumi.

Promjer naplatka (felge)

Radi se o promjeru unutarnjeg ruba gume, a dimenzija je u colima. 1 col je 2,54 cm. Upravo prema ovoj oznaci odabire se i veličina naplatka (felge).

Indeks nosivosti (Load Index – LI)

Broj koji označava maksimalno opterećenje izraženo u kilogramima koje guma može podnijeti kad je propisno napuhana.Oznaka “99” znači da guma može podnijeti maksimalno opterećenje od 775 kg.

Simbol brzine (Speed Index – SI)

Označava maksimalnu brzinu koju guma može podnijeti, a da se ne ugrozi vozilo koje se kreće tom brzinom. Neki od primjera oznaka brzine: P = 150 km/h, S = 180 km/h, T = 190 km/h, H= 210 km/h V = 240 km/h, W = 270 km/h, Y = 300 km/h, ZR = > 240 km/h.

Datum proizvonje (DOT)

Datum proizvodnje svakako je vrlo bitna oznaka na gumi. Radi se o četiri znamenke, pri čemu prve dvije označavaju tjedan u godini, a druge dvije znamenke godinu proizvodnje.

Na primjer 1409 – to znači da je guma proizvedena u 14-om tjednu 2009. godine. Odnosno, sredinom travnja 2009. godine. Ukoliko guma nema najnoviju oznaku, ne morate se plašiti jer gume nisu podložne kvarljivosti, bitno je samo njihovo pravilno skladištenje nakon proizvodnje.

Prema mnogima, guma se smatra novom do pet godina starosti. Što se tiče skladištenja bitno je da prostor u kojem se guma skladišti nema preveliku vlažnost, nije pod utjecajem visoke i niske temperature, da nema prevelikih oscilacija temperature. Guma ne bi smjela biti niti pod utjecajem ozona, ulja, kemikalija, UV zraka.

Označavanje zimskih guma

Zimska guma je na svom boku označena slijedećim oznakama:

– MS, M+S ili M&S
– oznaka snježne pahuljice

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije