Kontrolirajte i servisirajte najvažniji sustav na vozilu

Bez obzira što je kočni mehanizam najvažniji sustav u automobilu, mnogi ne posvećuju dovoljno pozornosti tom vrlo bitnom sklopu. Posebno je opasno ako se štedi na kočionim oblogama, odnosno ako se odugovlači s njihovom izmjenom.

Mnogi računaju da je dobro dok kočnice koče, zaboravljajući pritom da se nepravodobnom izmjenom kočionih obloga (disk pločica ili pakni) izravno ugrožava sigurnost vožnje, ali se i povećavaju troškovi održavanja.

Bitno je znati da manji automobili sa slabijim motorima sprijeda imaju diskove s pločicama, dok na stražnje obično ide bubanj s kočnim oblogama, tzv. paknama. Kod automobila iz srednje klase gotovo je uobičajeno da svi kotači imaju diskove s pločicama, ali i noviji automobili iz niže klase sa snažnijim motorima. Disk kočnice, isto kao i bubanj kočnice, rade na istom načelu – trenja.

Međutim, kod disk pločica, za razliku od pakni, usporavanje okretanja kotača ostvaruje se kad kočničke obloge (pločice) između sebe stišću metalni disk. Kod bubnja usporavanje kotača obavlja se pritiskanjem kočnih obloga (pakni) o unutrašnju površinu bubnja.

Diskovi se bolje hlade

Osnovna prednost disk kočnica pred bubanj kočnicama je u tome što se diskovi slobodno okreću (kliješta ih obuhvaćaju tek u jednom manjem dijelu), te se tako i bolje hlade. Time je povećana efikasnost kočenja, a posredno i sigurnost automobila. Kod kočenja puno važniju ulogu imaju kočnice na prednjim kotačima nego na stražnjim, naročito kod manjih automobila, pa se stoga na manjim vozilima često stavljaju upravo bubanj kočnice.

Bubanj kočnice imaju određene nedostatke, ali i prednosti pred diskovima

Bubnjevi ili doboši pouzdaniji su za rad ručne kočnice, jer kad ih zakočite, nema šanse da će popustiti. Neće popustiti ni diskovi, ali je veća vjerojatnost da će popustiti diskovi nego bubnjevi. Za prosječnog vozača koji kupuje novi automobil, a cijena vozila je ista bio on s diskovima ili bubnjevima na stražnjim kotačima, to ne igra nikakvu ulogu.

Bubnjevi osjetljivi na vlagu

Međutim, mana bubnjeva je što se puno više pregrijavaju od diskova. Zbog učestalog kočenja dolazi do većeg pregrijavanja bubnjeva, čime se smanjuje učinkovitost kočnica.

Do bržeg pregrijavanja od diskova dolazi zato jer su bubnjevi zatvoreni pa se teže i sporije hlade. Iz istog razloga se same od sebe slabije čiste i zato im je učinak promjenjiv. Kao još jednu manu možemo navesti i njihovu osjetljivost na temperaturu i vlagu, što za posljedicu može imati neujednačenu silu kočenja.

Zanimljivo je da se bubnjevi koji dolaze na stražnje kotače vrlo rijetko mijenjaju. Problem se najčešće rješava jeftinim tokarenjem bubnjeva, te trgovci naglašavaju kako se kupci novih bubnjeva mogu nabrojiti na prste jedne ruke.

Oštećenje diska

Mehanizam za kočenje je tako konstruiran da kočnice zadržavaju sposobnost kočenja i kod potpuno istrošenih kočionih obloga. To je u jednu ruku dobro jer se sprječava veći broj nesreća s tragičnim ishodom. Međutim, istrošene kočione obloge dovode do toga da počinje kočenje metala o metal.

Obloge se najčešće troše neravnomjerno, pa jedan kotač koči oblogom po disku, a drugi metalom o metal. U takvim slučajevima intenzitet kotača je nejednolik, te prigodom kočenja dolazi do opasnog zanošenja vozila. Kod intenzivnijeg kočenja, kočnice bez obloge mogu i zaribati, što dodatno povećava rizike.

Pri kočenju golom oblogom dolazi do ubrzanog trošenja kočnog mehanizma koji nakon određenog vremena (ako se ne reagira na čudne zvukove), može dovesti do potpunog otkazivanja kočnica. Kako je disk izrađen od sivog lijeva, a pločica od čelika, počinje struganje i brazdanje diska. Svakim se kočenjem smanjuje debljina diska, te u kritičnom trenutku može i puknuti, piše portal SlobodnaDalmacija.hr.

Kako bi kočnice vašeg automobila trajale što duže i bile što pouzdanije, treba pripaziti na sljedeće stvari:

1. svakih pet tisuća prijeđenih kilometara detaljno pregledajte sve kočne obloge i diskove;
2. ako je ostalo manje od četvrtine kočne obloge na disk pločicama, odmah ih izmijenite;
3. prigodom svake izmjene disk pločica obvezno pogledajte stanje diska. Ako je izbrazdan ili ima pukotine, izmijenite ga – pritom je važno izmijeniti diskove na oba prednja (odnosno stražnja) kotača, dakle u paru;
4. vozite umjereno i izbjegavajte nagla i nepotrebna kočenja kako biste sačuvali kočnice za situacije kad vas one mogu spasiti;
5. što više kočite motorom, a kočnice koristite samo kad je nužno;
6. ako kočnice nisu potpuno ispravne, automobil ne vozite ni na najkraćoj relaciji;
7. kočnice popravljajte sami samo ako imate dovoljno znanja i iskustva – u protivnom obvezno otiđite specijaliziranom mehaničaru;
8. isključivo kupujte originalne disk pločice i diskove jer su neoriginalni dijelovi upitne kvalitete i mogu biti vrlo opasni.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije