Iako većina zemalja u Europskoj uniji potiče kupnju hibridnih i električnih vozila, Hrvatska je u tome potpuno podbacila. No i to bi se uskoro moglo promijeniti.
Kako neslužbeno doznajemo, iz Ministarstva zaštite okoliša Hrvatska će kupcima hibrida i električnih automobila uskoro početi davati subvencije, a o kolikim se točno iznosima radi znat će se vrlo brzo jer je izrada natječaja u tijeku.
Iza Srbije i Slovenije
Time će se i Hrvatska napokon nakon svojih susjeda Slovenije i Srbije svrstati među zemlje koje su svjesne koliko su “zeleni automobili” važni u smanjenju emisije stakleničkih plinova.
Ideja nije nova. Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost takve je poticaje najavljivao i prije, međutim, bez konkretnih rezultata. No stvari su se očito promijenile te je napokon i taj veliki iskorak došao na red.
Automobili su veliki zagađivači okoliša
– Automobili su veliki zagađivači okoliša i zbog toga država treba davati subvencije za kupnju takvih automobila – smatra profesor s Prometnog fakulteta Ivan Dadić. S njime se slaže i potpredsjednik stranke Orah Davor Škrlec koji je sustav subvencija za kupnju hibrida i električnih vozila počeo razvijati još dok je bio pomoćnik bivše ministrice zaštite okoliša Mirele Holy.
– Naša je ideja bila da se kupnja takvih vozila potiče tako da se kupac na temelju predračuna koji dobije u autokući natječe za sredstva u Fondu za zaštitu okoliša – objašnjava Škrlec. Tada, dakle prije dvije godine, Fond je, kaže Škrlec, za takve subvencije mogao dati 150 do 200 milijuna kuna. – Iznosi subvencija o kojima smo raspravljali bili su od tri do pet tisuća eura, s time da bi se najviši iznosi dobili samo za kupnju čistih električnih vozila – napominje Škrlec.
Prodano 100 hibrida
Iako pozdravlja namjeru da napokon i Hrvatska krene sa subvencijama, to nije dovoljno. Trebalo bi se, kaže, poticati poreznim olakšicama vlasnike rent-a-car agencija, dostavne službe, taksiste… da što više koriste zelene aute.
Iz krugova automobilskih zastupnika doznajemo da su olakšice pri kupnji automobila koji manje troše i manje zagađuju već dulje vrijeme vruća tema. Autokuće subvencije traže već dugo, ali službenih reakcija nema.
Službene potvrde nema
Neslužbeno su se spominjali državni kuponi od 20.000 kn – najprije samo za električne modele, pa i za hibride, da bi na kraju u igru ušli svi auti kojima je CO2 manji od 80 g/km. No službene potvrde i dalje nema. Hibridi su lani pojeftinili uvođenjem novih trošarina, ali ne svi. Zbog svega ne iznenađuje i što je lani u Hrvatskoj prodano samo stotinjak hibrida.
Iako većina sugovornika podržava subvencije, naftni stručnjak Davor Štern smatra da vrijeme krize nije najbolje za uvođenje takvih subvencija.
– Hrvatska si to sada ne može priuštiti. Niti takve automobile proizvodimo niti imamo dovoljno struje – zaključuje Štern.
Olakšice pri kupnji u ekoautomobila u EU
Velika Britanija – hibridi: nema, električni automobili 5000 GBP
Francuska – hibridi: 2000 – 4000 eura, električni automobili: 7000 eura (do 20 g CO2/km)
Španjolska – hibridi: 1000 – 2300 (ovisno o regiji), električni automobili: 2000 – 6000 eura
Italija – hibridi: 4000 eura (do 95 g CO2/km), električni automobili: 5000 eura (do 50 g CO2/km)
Portugal – hibridi: 50 posto poreza na vozilo, električni automobili: bez poreza
Irska – hibridi: 1500 eura olakšice pri registraciji, električni automobili: 5000 eura olakšice pri registraciji
Austrija – hibridi: 1000 eura (ne u svim regijama), električni automobili 750 do 5000 eura
Danska – hibridi: nema, električni automobili: bez davanja pri registraciji vozila
Češka – hibridi 75 do 170 eura, električni automobili: 75 do 170 eura
Mađarska – hibridi:33 do 1160 eura, električni automobili: 160 do 1430 eura
Slovenija – hibridi: nema, električni automobili: 2000-5000 eura
Belgija – vozila tvrtke bez poreza (do 105 g CO2/km)