Vijesti / Automobilizam
Automobilizam
PANDEMIJA ŽESTOKO UZDRMALA TRŽIŠTE Državni proračun ostao bez milijardu kuna
Vjeran Žganec Rogulja/PIXSELL

LOŠA PRODAJA

PANDEMIJA ŽESTOKO UZDRMALA TRŽIŠTE Državni proračun ostao bez milijardu kuna

U Hrvatskoj lani registrirano 52.577 manje novih i rabljenih auta iz unosa nego u 2019 godini

Pandemija COVID-19 žestoko je uzdrmala tržište automobila u Hrvatskoj koje je zadnjih godina bilo više-manje stabilno nakon višegodišnjeg pada nakon velike recesije iz 2008. godine.

Najgori u Europi 

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

U Hrvatskoj je u 2020. 52.577 novoregistriranih automobila manje nego u 2019., što je pogodilo cjelokupni automobilski sektor, ali i državni proračun. U 2020. godini registrirano je 36.084 novih osobnih automobila, odnosno 26.854 manje nego u 2019. (62.938). To je pad od 42,6%, prema čemu smo najgori u Europi. Samo su rijetke marke zabilježile rezultate slične onima u 2019., dok većina trgovaca bilježi veliki pad, a neki pad prodaje veći od 70 posto. U Hrvatskoj je lani prvi put registrirano 59.190 rabljenih automobila iz unosa/uvoza, odnosno 25.723 auta manje nego u 2019. (84.913). To je pad od 30,3% pa su u minusu i trgovci rabljenim automobilima u 2020. godini. Dakle, u 2019. godini je zbroj registriranih novih automobila i rabljenih iz unosa bio ukupno 147.851, a prošle godine ukupan je zbroj pao na 95.274 automobila. Zbog velikog pada prodaje novih i rabljenih automobila u 2020. u Hrvatskoj je u velikim gubicima i državni proračun. Prema podacima Carinske uprave, lani je od posebnog poreza na motorna vozila (trošarina na automobile) koji se plaća pri kupnji novog automobila, ali i pri unosu rabljenog automobila ubrano 738,306.271 kuna. Od tog iznosa 47% otpada na nove automobile, a 53% na rabljene automobile. To je pad od 38,1 posto u odnosu na 2019. godinu, kada je na temelju tog poreza naplaćeno 1,194.341.295 kuna. Dakle, u proračunu je od trošarina na automobile manjak od 456,035.024 kuna.

– Posljednjih godina, prema informacijama s kojima raspolažemo od Ministarstva financija, prihod državnog proračuna od trošarina na osobne automobile, ostala motorna vozila, plovila i zrakoplove bio je stabilan i kretao se oko 1,2 milijarde kuna. Ukupni prihodi od trošarina na sve proizvode koje se trošarinski oporezuju u 2020. godini smanjeni su sa 16,3 milijarde kuna, koliko je ubrano 2019. godine, na 13,3 milijarde kuna u 2020. godini, što je pad od 18,4 posto. Kako je pad broja novoregistriranih vozila znatno veći od pada ukupnog prihoda od trošarina, pad prihoda od trošarina na automobile je također veći. No, pad ukupnog prihoda državnog proračuna zbog smanjenja prodaje vozila je i nekoliko puta veći, ako uračunamo brojne pristojbe koje se prilikom unosa i registracije vozila plaćaju, primjerice, naknade za otpadna vozila, akumulatore, gume... A tu je i PDV – kažu u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK).

Točnog podatka koliko je ubrano manje PDV-a zbog manje prodaje novih automobila nema, ali otprilike možemo izračunati. Ako uzmemo da je prosječna maloprodajna cijena novog automobila u Hrvatskoj 110.000 kuna, koliko otprilike koštaju popularni VW Polo ili Dacia Duster, u toj cijeni je 22.000 kuna PDV-a. S obzirom na to da su u Hrvatskoj lani prodana 26.854 nova automobila manje nego 2019., uz prosječnu spomenutu prodajnu cijenu od 110.000 kuna, to bi bio gubitak od 590,788.000 kuna. Stoga ispada da je državni proračun u 2020. izravno samo od trošarina na automobile i od PDV-a na nove automobile uprihodio najmanje milijardu kuna manje nego u 2019. godini.

Pojeftinjenje u 2021. godini

Zbog pandemije su u velikom gubitku i koncesionari autocesta. Najveći, Hrvatske autoceste, zabilježile su lani promet od 43,407.354 vozila i naplaćenih cestarina u iznosu od 2.091,833.871,20 kuna (bez PDV-a). Tijekom 2019. godine zabilježen je promet od 60.260.062 vozila, a naplaćena cestarina u iznosu od 2.961,826.443,20 kuna bez PDV-a. – Promet vozila u 2020. godini bio je manji za 28%, dok je iznos naplaćene cestarine manji za 29,37% u odnosu na 2019. godinu – kažu u HAC-u. Konkretno, u 2020. je HAC naplatio 869.992.572,20 kuna (bez PDV-a) manje od cestarina, a država je izgubila još 217.498,143 kuna PDV-a. – Udruženje trgovine motornim vozilima HGK je u kontekstu zahtjevne prodajne situacije tijekom 2020., uslijed pandemije koronavirusa, ali i stupanja na snagu novog načina obračuna trošarina pokrenulo inicijativu izmjena Zakona o PPMV-u, koja je u konačnici i usvojena te je stoga većina novih vozila početkom 2021. godine pojeftinila. Svjesni situacije, nadamo se stabilizaciji tržišta novih vozila koja su i najveći izvor prihoda državnog proračuna kroz trošarine i PDV, u ovoj godini – kažu u HGK.

Pročitajte i ovo
Najgledanija galerija
Izdvojeno

Vezani članci

Reci što misliš!