Mogu li se u Hrvatskoj registrirati auti s volanom na desnoj strani?

Zemlje bivšeg Sovjetskog saveza desetljećima su bile groblje isluženih automobila s upravljačem na desnoj strani iz Velike Britanije i Japana. Sada sve više takvih automobila ima u Bukureštu, glavnom gradu Rumunjske, uz Bugarsku najsiromašnije države Europske unije.

Kako Hrvatska 1. srpnja postaje članica EU, moguće je da se i u Hrvatskoj pojavi više automobila s volanom na desnoj strani. Pritom ne mislimo na raritetne automobile koji su se proizvodili samo s volanom na desnoj strani, već uobičajene aute koji bi se uvozili isključivo zbog niže cijene.

Mogući scenarij je da trgovci željni brze zarade, poput onih u Rumunjskoj, na naše tržište dovedu jeftine aute iz Velike Britanije, s upravljačem na desnoj strani. I danas se takvi automobili u Hrvatskoj mogu registrirati, iako ih je u nekim segmentima vožnje, primjerice kod pretjecanja, opasnije voziti po desnoj strani ceste.

Zbog toga su i neke države zabranile uvoz takvih automobila. Zadnja je to učinila Srbija lani, Kazahstan još 2007. godine, dok je zabranu Poljske Europska komisija prijavila Europskom sudu pravde, objašnjavajući da sigurnost na cestama i zaštita ljudskog života nije ugrožena u toj mjeri da se trgovina takvih automobila mora zabraniti.

– Bez obzira na položaj upravljača dopušten je uvoz, stavljanje na tržište i prva registracija ili uporaba vozila, ako to vozilo zadovoljava zahtjeve Pravilnika o homologaciji vozila, i ako opće konstrukcijske značajke vozila odgovaraju zahtjevima za promet desnom stranom. Isto tako, Pravilnik o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama nigdje ne propisuje obvezu postojanja kola upravljača na lijevoj ili desnoj strani – kaže Goran Pejić iz Centra za vozila Hrvatske.

Kako su u Hrvatskoj automobili s volanom na desnoj strani rijetkost, za mišljenje smo pitali Miroslava Zrnčevića, jednog od najboljih hrvatskih driftera, koji nastupa u Nissan Skyline-u s volanom na desnoj strani i baš je s njime postao hrvatski prvak.

Privikavanje za par dana

– Ako ga nikad niste vozili treba vam vremena da se naviknete gdje je retrovizor, gdje su uglovi automobila. Tijelo i mozak su navikli na lijevi volan pa u početku kada želite promijeniti brzinu krenete desnom rukom prema vratima, upalite brisače umjesto žmigavaca i slično. Ali, privikavanje na normalnu vožnju ide brzo, već za nekoliko stotina kilometara. Tri dana u gradskom prometu su sasvim dosta da sjednu osnove. Za drift natjecanja puno više, trebalo je ponovno naučiti motoriku, kaže Miroslav Zrnčević.

Upozorava i na opasnosti. – Najveći problem i to prilično opasan, je pretjecanje. Morate se dosta udaljiti od vozila ispred kako biste vidjeli ide li tko u susret i teže je procijeniti koliko imate mjesta i vremena. Parkiranje je stvar prilagodbe na projekcije zrcala i osjećaja za gabarite automobila, pa je i to kamen spoticanja. Ali na prometnicama s dva prometna traka, stvar je prilično jednostavna – zaključuje Zrnčević. Zašto zabraniti uvoz automobila s upravljačem na desnoj strani?

– Ima toliko dobrih automobila koji su se radili samo s volanom na desnoj strani, takvi su automobili jeftiniji jer im je i tržište manje. A ruku na srce, s takvim uvozom spremni su se igrati samo oni kojima su auti više od prijevoznog sredstva. Takvi se znaju i voziti i svjesni su s čime se hvataju u koštac. Pogotovo ako se radi o rijetkom modelu, objašnjava Zrnčević.

Ugradnja novih svjetala, žmigavaca, brzinomjera…

Često se trebaju napraviti izmjene za prometovanje lijevim trakom jer su ti automobili većinom prilagođeni vožnji desnim trakom. Većinom se radi o ugradnji svjetala, pokazivača smjera i maglenki za promet desnom stranom kolnika, brzinomjera s prikazom brzine u km (ako je prikaz u miljama na sat), uređaja za neizravno gledanje (npr. kod teretnih vozila retrovizori za mrtvi kut), položaja stražnje registarske oznake (ako je postavljena asimetrično s obzirom na središnju uzdužnu ravninu vozila) te o usmjerenosti ispušne cijevi.

Mjenjač je isti, ali sve je naopako

Mjenjač i papučice su identični. S papučicama nema problema, ali na mjenjač se treba naviknuti. Na početku će biti čudno mijenjanje brzina. Prva brzina se traži u petoj, a zapravo je na uobičajenom mjestu. Treba se priviknuti na retrovizore i osjećaj veličine vozila. Najveći problem je pretjecanje kamiona na ravnim pravcima.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije