Održavanje vozila

ČIŠĆENJE MOTORA IZNUTRA I IZVANA Je li potrebno i zašto morate biti oprezni?

Često vlasnici vozila pretjeraju s aditivima u gorivu u cilju što bržeg procesa čišćenja, a to je slično kao kada preskočimo terapiju pa onda nepotrebno uzmemo višestruku dozu lijeka odjedanput

Čišćenje motora je važna tema jer se u njemu tijekom rada također
skupljaju određene nečistoće, koje treba maknuti. HAK-ov suradnik
za tehničku podršku Marin Morava piše
za portal revijahak.hr o tom procesu. Unutarnja
čišćenja koja će očistiti motor putem aditiva u gorivu ili putem
usisa motora često zvuče dobro i najpovoljnije kako biste
izbjegli veća rasklapanja motora te uštedjeli, ali takve radnje
najčešće kratkotrajno rješavaju simptome. Uzrok, međutim, ostaje.

Idemo redom, što je s pranjem motora izvana? Ono se provodi u
sljedećim slučajevima:
– Isključivo prije potrebe za popravkom propusnog mjesta koje je
zauljeno ili namočeno propuštanjem goriva, a prethodno je poznat
uzrok propuštanja
– Nakon popravka kako bi se odmastilo lokalno područje na motoru
koje je bilo zauljeno i kako bismo provjerili je li popravak
uspješno zabrtvio mjesto propuštanja.

Kada nije potrebno prati motor izvana i koji su problem
česti:
– Nije uvijek potrebno prati motor ako je neka regija minimalno
zamašćena te ako vozilo ne ostavlja lokvice ulja ili sadržaje
propuštanja na podnoj zaštiti motora. Odnosno, ne zamašćuje neke
gumene dijelove u blizini propuštanja (rashladna crijeva motora).
Prema tome, uvijek se potrebno savjetovati sa servisom jer moguće
je da nije potrebno prati motor
– Određeni odmašćivači traže ispravno razrjeđivanje s vodom kako
sredstvo ne bi nagrizalo metalne dijelove i brtve motora. Uz
neadekvatno miješanje sredstva često se nepotrebno pošpricaju i
rotirajući dijelovi na remenskom sustavu. Također, odmaste se
ležajevi napinjača remena alternatora i drugih rotirajućih
dijelova što često vodi ubrzanim kvarovima ležajeva nakon
pranja
– Nakon definiranog vremena zadržavanja odmašćivača na poprskanim
površinama potrebno je temeljito ispiranje zagrijanom vodom s
visokotlačnim peračem pa je potrebno poznavanje komponenti u
motornom prostoru i prethodnu pripremu s pokrovima od najlon
vrećica preko određenih elektroničkih komponenti jer prodiranje
vode u utične spojeve i elektroniku nikad ne daje dobar rezultat.
Voda i elektronika nisu najbolji prijatelji
– Mlaznica na visokotlačnom peraču ne smije biti podešena s
točkasto koncentriranim mlazom vode kako ne bi probušili gumena
crijeva već je poželjno da je trokutasto proširen mlaz koji je
udaljen od 15-30 cm od površine koju ispiremo, a kontaktna širina
mlaza vode da je 7-15 cm
– Također, kanalizacijski otvor mora biti prilagođen sa
separatorom za prihvat masnoće kako bi za okoliš bila
prihvatljiva ova radnja. Motor je dobro nakon pranja temeljito
ispuhati i osušiti prije pokretanja, odnosno  zatvaranja
motornog prostora. Ovu radnju zbog svega navedenog najčešće
izvodi servis i tehničko osoblje servisa. U suprotnom može doći
do većih oštećenja na motoru i elektronici vozila te nemogućnosti
pokretanja motora nakon čišćenja.

Čišćenja naslaga ugljika u motoru u usisu motora i ispuhu vozila
pomoću goriva ili nekim drugim metodama:
– Priča je uvijek slična prije kupovine bilo kojeg preparata ili
lijeka potrebno se savjetovati s liječnikom kako bi dobili
savjete ili recept te kako bismo ispravno odredili adekvatno
doziranje kako ne bi došlo do nuspojava. Slično je s našim
vozilom, potrebno je prethodno uključiti struku ili kontaktirati
zastupnika koji prodaje sredstvo za koje nam nije jasno kako ga
primijeniti i može li se uopće primijeniti za vaše vozilo
– Često vlasnici vozila pretjeraju s aditivima u gorivu u cilju
što bržeg procesa čišćenja, a to je slično kao kada preskočimo
terapiju pa onda nepotrebno uzmemo dvostruku (ili višestruku)
dozu lijeka odjedanput. Praksa bilježi primjere kada to ne
završava dobro. Na primjer, zbog previsokih koncentracija aditiva
kod čistača ispuha modernih vozila (DPF-a) može doći do
pregrijavanja, ali i topljenja metalnih dijelova. Sve to zbog
razvijanja previsokih temperatura u motoru koja nastaje zbog
previsoke koncentracije aditiva u gorivu (ako je takav tip
aditiva)
– Niz je kemijski različitih sredstava i aparata te opreme koji
se primjenjuju za unutarnje čišćenje motora na određene tipove
naslaga. Najčešće ista mogu biti samo dobra kao prevencija da ne
dođe do nekog od problema, a ne kao sredstvo koje će riješiti
nastali problem ili kvar na vozilu
– Ako je vaše vozilo u garanciji nema potrebe za različitim
dodacima ulju ili gorivu jer otvorena je mogućnost gubitka
pokrića garancije od proizvođača na određene komponente motora.
Često proizvođači ne dozvoljavaju upotrebe čistača motora ili
izvođenja određenih čišćenja na motoru za vrijeme rada motora bez
potrebe za otvaranjem motora. Prema tome ako sami kupujete neki
od aditiva obavezno čuvajte račune, kao i za gorivo, te koristite
additive kojima su jasno deklarirani na hrvatskom jeziku namjena,
primjena, doziranje, rukovanje, upotreba zaštitnih sredstava,
zbrinjavanje i odlaganje nakon upotrebe. Također, preporuka je
kupovati one sa zaštitnim čepom kako ih ne bi otvarala
djeca
– Aditivi za čišćenje mogu biti dobra prevencija za starije
motore uz preporuku nešto ranije zamijene filtara ulja, od 8000
do 12.000 km kako bi se smanjilo parenje ulja u usis motora.
Starenjem ulja povećava se njegovo parenje koje djeluje kao
ljepilo u kombinaciji s ispušnim plinovima. Oni sadrže čestice
čađe koje je propustio recirkulirajući ventil iz ispuha natrag u
usis

Uglavnom, uvijek vrijedi ona stara, tko maže taj vozi, a vozilo
je potrebno cca nakon svakih 500 km provesti na otvorenoj cesti
10 min. Treba dobro zagrijati motor, voziti s malo povišenim
okretajima motora te brzinom vozila u skladu s prometnom
regulacijom kako bi se određene nečistoće očistile. Često možemo
motor usporediti sa zatvorenim kaminom kojeg bi naložili i
ugasili svakih 10 min. Tako će stalno njegovo stijenke biti crne,
a ložište će biti puno ugljika.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije