Vijesti / Automobilizam
Automobilizam
DRŽAVA ČASTI S 44 MILIJUNA KUNA ZA KUPNJU EKOVOZILA Vodič kroz novu rundu poticaja
Tomislav Miletić/PIXSELL

Subvencije

DRŽAVA ČASTI S 44 MILIJUNA KUNA ZA KUPNJU EKOVOZILA Vodič kroz novu rundu poticaja

Poticaji za eko-vozila bit će najizdašniji dosad. U Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost osiguran je lijep iznos subvencija

Priprema, pozor, kreni... Nova runda državnih poticaja za kupnju ekovozila je pred vratima i tko želi do državne subvencije, treba čekati u 'niskom startu'. Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost već će 30. lipnja objaviti poziv za sufinanciranje energetski učinkovitih vozila namijenjen pravnim osobama, a samo nekoliko dana kasnije, 2. srpnja, bit će objavljen i poziv namijenjen građanima.
Dobra vijest je da rezervirani iznos nikad nije bio viši. Ukupno je riječ o čak 44 milijuna kuna, koji će biti ravnomjerno raspoređeni između pravnih osoba, odnosno tvrtki i obrtnika te građana, piše portal jutarnji.hr/autoklub.

Poticaji za električna vozila ponekad nailaze na kritike jer se takvi auti još doživljavaju kao ekskluzivan proizvod, no namjera ovog programa je razvojna. Ovim sredstvima želimo potaknuti potrebne promjene u našem prometnom sustavu. Slično je i s drugim programima Fonda jer kao institucija uvijek potičemo aktivnosti ili tehnologije koje su naprednije, inovativnije, zelene i održive. Dajući poticaje, nastojimo građanima ili tvrtkama omogućiti primjenu tih proizvoda ili tehnologija, što će u konačnici dovesti i do njihovih nižih cijena i češćeg korištenja. Svjedoci smo da se autoindustrija brzo transformira te već sad na tržištu imamo puno širi i jeftiniji spektar električnih auta nego je to bilo prije par godina. S obzirom na klimatsku politiku Hrvatske, a zatim i Europske unije, jasno je kako e-mobilnost nema alternativu, objašnjava razlog zašto se i ove godine ide s poticajima na ekovozila Siniša Kukić, direktor Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.

Kako je nova runda poticaja pred vratima, zainteresirani nemaju previše vremena za razmišljanje pa je dobro što je već sad definiran način prijave, a zna se i za koje će se vozila moći dobiti poticaji. Kad je riječ o građanima, vrijedit će slična pravila kao i kod prošlogodišnje runde poticaja. Na novac tako niti sad neće moći računati kupci klasičnih hibrida na koje je nekoć odlazila većina kolača, već samo oni koji u garažu odluče parkirati automobile s električnim i plug-in hibridnim pogonom te, prvi puta, aute koji za pogonsko gorivo koriste vodik. Kupnja plug-in hibrida i ove godine subvencionirat će se sa 40.000 kuna, a poticaj za električne aute te one pogonjene vodikom iznosit će 70.000 kuna. Važna novost je i da građani više neće moći računati na poticaje pri kupnji električnih bicikala, već će 5000 kuna za tu namjenu biti rezervirano isključivo za prave osobe te jedinice lokalne samouprave koje se odluče kupiti 5 do 15 bicikala. To nije loš potez, s obzirom na to da se dosad novac tako u neku ruku rasipao jer su mnogi samo mijenjali klasični s električnim biciklom, pa se time zapravo nije pridonosilo jednom od ključnih ciljeva, a to je smanjenje emisije CO2. S druge strane, upravo je zato opravdano što će se iznosom do 20.000 kuna i dalje poticati kupnja električnih skutera, motocikala te četverocikala, koje inače uglavnom pokreću motori s unutarnjim sagorijevanjem.

Većina novca, barem u slučaju poziva namijenjenog građanima, ovaj put će tako ipak otići za kupnju automobila, a dobra je vijest da ponuda na domaćem tržištu nikad nije bila bogatija. U kategorijama koje se potiču, a riječ je o električnim autima A (mini), B (gradski) i C (kompakti) segmenta, nudi se zbilja sve i svašta. Primjerice, od iznimno povoljne Škode Citigo iV koja i bez poticaja stoji više nego prihvatljivih 137.620 kuna do Mercedesa A klase 250 e, prestižnog plug-in hibrida iz Stuttgarta. Pritom treba znati da će se ponovno priznavati najviše 40 posto opravdanog troška (riječ je o prodajnoj cijeni auta) ili do maksimalnog iznosa financiranja pa će se, primjerice, cijena električnog Smarta ForTwo vrijednog 176.375 kuna moći umanjiti za 70.000 kuna. Odnosno, moći će ga se kupiti za 106.375 kn…

Uz potpuno električne automobile ponovno će se poticati i kupnja plug-in hibrida. Njima će se kao i lani cijena moći umanjiti do 40.000 kuna, uz uvjet da im emisija CO2 bude manja od 50 g/km. Ta odredba svojedobno je zaživjela kako bi se uz ekološki djelomično poštivao i 'socijalni kriterij'.

Sam način prijave pritom će izgledati drugačije nego prošlih godina. Lani je, naime, procedura bila takva da je u Fond trebalo fizički dostaviti ispunjeni i vlastoručno potpisani prijavni obrazac, presliku osobne iskaznice, tehničke karakteristike vozila i samu ponudu dobivenu u prodajnom salonu. Što zbog koronavirusa, što zbog činjenice da se shvatilo kako se većina zainteresiranih dovoljno dobro koristi internetom, ove će se godine prijava vršiti pomoću sustava za e-prijavu na javne pozive Fonda.

Zainteresirani tako za početak trebaju odabrati vozilo i zatražiti ponudu te, ako nije izraženo u ponudi, pribaviti dokument u kojoj se navodi kategorija, proizvođač, model, vrsta pogona, snaga i emisija CO2. U sljedećem koraku trebat će otvoriti korisnički račun u sustavu za e-prijavu, prijaviti se svojom mail adresom i lozinkom te ispuniti prijavni obrazac. U sustav za e-prijavu pritom treba učitati kopiju obje strane osobne iskaznice, presliku ponude za kupnju vozila te, ako isto nije izraženo u ponudi, dokument iz kojega su vidljive spomenute tehničke karakteristike vozila. Potom će trebati tek kliknuti na ikonu 'prijavi se', no treba znati da će ova mogućnost u slučaju poziva namijenjenog građanima biti omogućena tek od početka službenog zaprimanja prijava koje kreće 13. srpnja u 9 sati.

Nakon što se novac predviđen za poticaje rezervira predajom predračuna, za samu kupnju i potpisivanje ugovora ponovno će se nuditi punih 12 mjeseci, što je i više nego dovoljno vremena da se cijela priča privede kraju bez previše stresa. Pritom će rezervacija ponovno glasiti na osobu pa se prijavitelj može predomisliti i poticaj u konačnici iskoristiti za kupnju bilo kojeg vozila unutar kategorije za koju se prijavio. S predračunom za električni Smart FortTwo ili ForFour u konačnici se poticaj tako može iskoristiti i za kupnju električnog Renaulta Zoe ili Nissana Leaf. Ili, pak, atraktivnog Volkswagena ID.3, koji samo što nije stigao na tržište.

Potrebno je znati da će se poticaji namijenjeni građanima moći iskoristiti za kupnju jednog vozila, a ono će se moći kupiti gotovinom, kreditom ili temeljem ugovora o financijskom lizingu i trebati zadržati u vlasništvu barem dvije godine.

Za što se sve mogu dobiti poticaji 2020.?

- Električni skuteri, motocikli i četverocikli do 20.000 kuna
- Skuteri s dva (L1) ili tri kotača (L2) i elektromotorom snage manje ili jednake 50 cm3 i brzine do 45 km/h, motocikli (L3) s elektromotorom i brzinom preko 45 km/h, motocikli s prikolicom (L4) i s tri kotača (L5), laki četverocikli s masom do 350 kg (L6) i teži četverocikli (L7) na struju
- Plug-in hibridi do 40.000 kn
- Hibridna vozila kategorije M1 (osobni automobili) s dopuštenom razinom emisije CO2 do 50 g/km
- Električni automobili do 70.000 kuna
- Vozila kategorije M1 svrstana po kategorizaciji u A (mini), B (mali) i C gradski segment te SUV modeli i monovolumeni tih klasa.

Pravne osobe mogu računati na najviše 400.000 kuna po prijavi. Nudit će se i 5000 kuna za električne bicikle, koje će ove godine uz poticaje moći kupiti samo pravne osobe.

Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost prvo će, već 30. lipnja, objaviti Javni poziv za sufinanciranje energetski učinkovitih vozila namijenjen pravnim osobama. Ukupno je raspoloživo 22 milijuna kuna, a sa zaprimanjem prijava kreće se od 7. srpnja u 9 sati. Poticajem će se moći pokriti do 40% opravdanog troška (prodajna cijena vozila), odnosno maksimalno do 400.000 kuna po korisniku, koji će za taj iznos moći kupiti jedno ili više vozila. Prijaviti se na ovaj poziv mogu tijela državne uprave, trgovačka društva, obrtnici te samostalni djelatnici, kao i neprofitne organizacije.

Poticaji će se moći dobiti za električne bicikle (5 do 15 komada, do 5000 kn/kom), električne skutere, motocikle i četverocikle (do 20.000 kn), plug-in vozila M1 i N1 kategorije (do 40.000 kn), N1 vozila pokretana prirodnim plinom i vodikom (do 70.000 kn) te električna M1 i N1 vozila (do 70.000 kn).

Maksimalnih 400.000 kuna moći će dobiti i kupci većih putničkih vozila (M2 i M3 kategorije), kao i većih teretnih vozila (N2 i N3 kategorije). Pritom će sama prijava izgledati ponešto drugačije nego u slučaju poziva namijenjenoga građanima. I u ovom slučaju prijava će se obavljati elektronski pa će zainteresirani i u ovom slučaju prvo trebati otvoriti korisnički račun u sustavu za e-prijavu na javne pozive Fonda (prijave.fzoeu.hr/prijava), prijaviti se svojom mail adresom i lozinkom te ispuniti prijavni obrazac. U sustav za e-prijavu pritom će trebati učitati presliku ponude za kupnju vozila te, ako isto nije izraženo u ponudi, dokument iz kojega su vidljive spomenute tehničke karakteristike vozila. Kako bi prijava bila potpuna, bit će potrebno i učitati potvrdu Porezne uprave o podmirenju javnih davanja (ne stariju od 30 dana) te pečatom i potpisom ovjerenu Izjavu koja potvrđuje hoće li se ili ne PDV u računima koristiti kao pretporez.

U slučaju kad su podnositelj zahtjeva tijela javne uprave ili neprofitna organizacija zahtjev mora sadržavati i Izjavu o osiguranju vlastitih sredstava za provedbu projekta, s time da neprofitne organizacije trebaju od Ministarstva financija pribaviti i dokaz o upisu u Registar neprofitnih organizacija u PDF zapisu. Prijava trgovačkih društava te obrtnika i samostalnih djelatnika osim osnovnog treba uključivati i izjavu o primljenim potporama, izjavu o osiguranju vlastitih sredstava za provedbu projekta te izvod iz sudskog ili obrtnog registra ili registra obveznika poreza na dohodak za fizičke osobe koje se bave djelatnostima slobodnih zanimanja. Kao i u slučaju građana, Fond će i u ovom slučaju opravdanom smatrati kupnju gotovinom, temeljem ugovora o kreditu ili temeljem ugovora o financijskom lizingu.

Pročitajte i ovo
Najgledaniji video
Najgledanija galerija
Izdvojeno

Vezani članci

Reci što misliš!