Opasnosti koje kriju električni automobili

SVE VAŽNIJE PITANJE Kako hrvatski vatrogasci gase požare na električnim vozilima?

Za gašenje električnog automobila potrebne su povećane količine vode - samo za gašenje Tesle Modela S potrebno je oko 11.000 litara vode

Hrvatski vatrogasci u svojem radu susreću se i s gašenjem vozila
na alternativni pogon (električnih odnosno hibridnih vozila), što
predstavlja određeni izazov, ali i dodatne opasnosti koje prijete
vatrogascima odnosno spašavateljima

U 2019. godini, od ukupno 62.938 novih automobila registriranih u
Hrvatskoj, na električni pogon su bilo 193 vozila (0,3%) dok su
hibridi činili 2,6 posto odnosno 1641 vozilo. U godini prije, od
60.041 novih vozila, električnih je bilo 145 (0,2 posto), a
hibridnih 834 odnosno 1,4 posto.

Prema podacima Centra za vozila Hrvatske, u Republici Hrvatskoj
su u 2018. godini bila registrirana ukupno 452 vozila na
električni pogon te 3552 vozila na hibridni pogon, a u prethodnoj
kalendarskoj (2019.) godini broj se popeo na 730 električnih i
5547 hibridnih vozila.

Prilikom spašavanja iz vozila na hibridni odnosno električni
pogon vatrogasci pozornost obraćaju na zone u kojima se nalaze
baterije, odnosno vodovi visokog napona, kako se njihovim
presijecanjem odnosno oštećivanjem ne bi prouzročila dodatna
opasnost (požar) kako se ne bi ugrozilo ne samo unesrećene nego i
vatrogasce/spašavatelje. Vatrogasci uz pomoć termalne kamere
obavljaju kontrolu baterije.

Iskustva se uglavnom baziraju na dosadašnjim požarima vozila na
električni odnosno hibridni pogon, no i takvi događaji iziskuju
određene promjene u taktici i načinu gašenja, uz povećane
količine vode za gašenje i lokalizaciju požara (recimo, za
gašenje Tesle Modela S potrebno je oko 11.000 litara vode). Iz
tog razloga potrebno je primijeniti i određene postupke odnosno
redoslijed u taktici gašenja, saznajemo od Siniše
Jembriha
iz Javne vatrogasne postrojbe grada Zagreba.

Vječno je pitanje kako za određenu situaciju biti pripremljen.
Iako se broj vozila na električni odnosno hibridne pogone
povećava, sama dostupnost takvih vozila za proučavanje odnosno
treniranje je mala odnosno svodi se na prezentacije ili određena
simuliranja istih situacija. Suradnja s proizvođačima takvih
vozila te ujednačavanje upotreba istih načina označavanja,
upotrebe sigurnosnih i zaštitnih elemenata zasigurno bi
pojednostavila spašavanje u takvim događajima.

Na žalost, većina proizvođača za sada koristi vlastite
tehnologije i pristupe u proizvodnji i razvoju takvih vozila, što
je vatrogascima otegotna okolnost. Zagrebački vatrogasci su u
suradnji s Renaultom održali seminar kako ugasiti električni
automobil (na raspolaganju su imali nova četiri Renaulta) dok je
Toyota za njih pripremila knjižicu s uputama za hitne službe.
Pomoglo bi im standardizirano označavanje, s obzirom da trenutno
svaki proizvođač koristi neku svoju oznaku ili boju za takvu
vrstu vozila.

Vozila na alternativne pogone predstavljaju budućnost u
autoindustriji, a povećanjem njihovog udjela na tržištu pred
vatrogasce stavljaju potpuno novu problematiku i pristup gašenju
i spašavanju prilikom interventnih događaja. Iako izvori energije
za vozila na alternativne pogone smanjuju količinu onečišćenja,
za vatrogasce predstavljaju izazov za koji se moraju kvalitetno
pripremiti i educirati te ista znanja primijeniti u praksi. 

U prošlosti su električni automobili koristili nikal-metalne
hidridne baterije sa sklonošću samopražnjenja pri višim
temperaturama. U međuvremenu su ovu zastarjelu vrstu baterija
zamijenile litij-ionske baterije jer imaju veću gustoću energije,
dulji vijek trajanja i veću gustoću snage. Ipak, komplicirajući
faktori uključuju sigurnost, trajnost, toplotni kvar i troškove
pa se za siguran i učinkovit rad treba koristiti Li-ionske
baterije unutar raspona sigurne temperature i napona.

Danas se na tržištu nude potpuno električna te hibridna vozila
koja za pokretanje koriste dva ili više izvora energije, umjesto
jednog kao kod tradicionalnih automobila. Što prilikom
požara može učiniti sam vlasnik električnog vozila? 

Uz obavezno isključivanje rada vozila, potrebno je podignuti
parking kočnicu te po mogućnosti pod kotače staviti klinaste
podmetače, a ključ vozila odmaknuti minimalno pet metara od
vozila.

Zagrepčanin Saša Kauzlarić električne automobile
vozi od 2013. godine. Vlasnik je nove Tesle Model 3 (Long Range
AWD s baterijom kapaciteta 75 kW), a prilikom preuzimanja vozila
iz trgovine nitko ga nije informirao niti savjetovao što učiniti
ukoliko se vozilo zapali. Pročitao je uputstvo za vozilo, ali
nije pronašao podatak što učiniti u slučaju požara, piše portal
revijahak.hr.

Preostalo mu je da se sam informira. Iako izjavljuje da u slučaju
požara sigurno ne bi ništa dirao te bi se što prije udaljio na
najmanje 20 metara od vozila, ako bi primijetio da je do požara
došlo u prednjem dijelu vozila, probao bi skinuti donji dio
stražnjeg sjedala ispod kojeg se nalazi Pyro fuse (kill switch,
to je glavni osigurač za napajanje električnog vozila). 

Prvo bi pozvao vatrogasce, ali bi kontaktirao i proizvođača Teslu
s pitanjem mogu li oni daljinski isključiti napajanje vozila, s
obzirom da je vozilo konstantno spojeno na internet, a servis ima
mogućnost daljinskog pristupa vozilu. Vatrogascima bi sigurno
mogao pomoći s određenim informacijama, ako bi im trebala neka
pomoć jer već dobro poznaje vozilo.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije