Naljepnice otkrivaju kvalitetu guma

Od početka studenog ove godine, u skladu s novim zakonom Europske unije, sve gume za osobna vozila, laka gospodarska vozila i teretnjake proizvedene nakon 1. srpnja 2012. moraju prilikom prodaje imati naljepnicu s podacima o tri ključna svojstva pneumatika. Kupac se na taj način informira o kvaliteti gume i lakše se može odlučiti pri kupnji pneumatika bez suvišne priče trgovaca.

Kako nam je kazao Pavao Petrović, voditelj servisa, riječ je o tri osnovna podatka koja su bitna za izbor gume. Prema njegovu mišljenju najbitnija je specifikacija o kočenju na mokroj, odnosno skliskoj podlozi. Potom dolazi otpor kotrljanja koji utječe na potrošnju goriva, a samim time i na emisiju CO2, odnosno zagađenje ili zaštitu okoliša.

Treći faktor u spomenutoj specifikaciji na naljepnici nove gume je vanjska buka koju pneumatik proizvodi prilikom kotrljanja pri čemu se za kočenje i potrošnju koriste oznake od A do G. Slova D i G se ne koriste ni kod zimskih, ni ljetnih guma za osobne automobile prilikom kočenja na mokrom, dok se kod otpora kotrljanja ocjena D također ne koristi kod osobnih vozila.

– Prema dosadašnjim saznanjima najbitnija specifikacija je zaustavljanje na mokroj podlozi – istiže Pavao Petrović. – Ušteda na potrošnji goriva vidi se kod onih vozača koji redovito kontroliraju tlak u gumama. Pravilno napuhane gume donose optimalnu uštedu goriva. Međutim, manji tlak u gumama povećava otpor kotrljanja i utječe na učinkovitost prianjanja na mokrim cestama. Težina vozila i osobni stil vožnje također su značajan čimbenik.

Energetski učinkovita vožnja može značajno smanjiti potrošnju goriva.Najbolja ušteda goriva ostvaruje se s oznakom gume A (zelena boja), dok je G (crvena boja) najniža ocjena uštede goriva. Razlika između ocjene A i G može predstavljati smanjenje u potrošnji goriva i do 7,5 posto.

Da bi to bilo jasnije, izračunom i odabirom guma oznake A umjesto guma s ocjenom G može se uštedjeti više od 6 litara goriva na svakih 1000 kilometara. Uz prosječnu cijenu benzina od 1,50 eura po litri dobiva se ušteda veća od 300 eura tijekom životnog vijeka gume.

– Kad je u pitanju zaustavljanje na mokroj podlozi, razlika pri brzini od 80 km/h u kočenju između gume oznake A i G može biti i 18 metara, kaže voditelj servisa. – Spomenutih 18 metara znači puno, naročito u situacijama opasnim za život.

Međutim, ova tri parametra (kočenje na mokroj podlozi, otpor kotrljanja i buka kotrljanja) samo su neki od elemenata koji se primjenjuju prilikom testiranja i ocjenjivanja pojedinih guma, odnosno utječu na kvalitetu i odabir pneumatika. Na testovima se uzima u obzir puno više čimbenika.

Među takve elemente spadaju aquaplaning, trajanje odnosno trošenje guma, prianjanje u zavojima, kočenje na suhom, trakcija na skliskim podlogama… Nakon tih testova, ističe Pavao Petrović, neke gume i sa lošijim standardnim oznakama koje propisuje EU mogu zauzeti bolje mjesto.

Činjenica je da zimske gume imaju dosta lošije ocjene (od A do G) od ljetnih jer se testovi i ispitivanja često obavljaju na višim temperaturama negoli je to propisano za zimske pneumatike. Stoga kvalitetnije zimske gume imaju oznaku C i E kada je u pitanju kočenje i potrošnja.

Buka drukčijih oznaka

Gume generiraju dio buke koja nastaje prilikom prolaska vozila. Odabirom guma s dobrom ocjenom smanjit će se utjecaj vožnje na okoliš. Oznake su sa jednim, dva ili tri crna vala buke izražene u decibelima. U svakom slučaju jedan crni val predstavlja tihe gume koje proizvode buku od tri pa naviše decibela, ali ispod budućeg europskog ograničenja.

S dva crna vala gume spadaju u kategoriju umjereno tihih (između najavljenog europskog ograničenja i tri decibela ispod ograničenja). U treću kategoriju (tri crna vala) spadaju bučne gume čija je buka iznad najavljenih europskih ograničenja.

Kako doći do pouzdanih podataka?

Tri su stvari koje mogu pomoći vozaču da dođe do pouzdanog savjeta za čimbenik učinkovitosti, a koje ne pokriva EU oznaka. Prvo treba provjeriti rezultate testova automobilskih klubova i magazina koje ovi potonji organiziraju svake godine.

Druga stvar je da treba odrediti gume koje su originalno namijenjene određenom vozilu, jer je poznato da proizvođači postavljaju visoke standarde za širok raspon čimbenika učinkovitosti prije odobravanja guma za svoja vozila. I na kraju možete se obratiti pouzdanom prodavaču guma koji vam može najbolje preporučiti idealnu gumu ovisno o vašim potrebama.

Izvor: SlobodnaDalmacija.hr

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije