Tehnika

DIGITALIZACIJA AUTOMOBILA Koje su pozitivne i negativne strane?

Svijet automobila uvelike se mijenja. Pojmove kao što su snaga, brzina, prostranost i potrošnja u posljednje vrijeme u promo materijalima proizvođača i novinarskim tekstovima zamjenjuju elektrifikacija, ekologija, autonomna vožnja i digitalizacija. Upravo u pogledu digitalizacije automobilska industrija trenutno čini najveće korake prema naprijed

Počelo je još ‘davno’ s digitalnim satovima i elektronikom
ispod karoserije koje mnogi kupci nisu bili ni svjesni. Kako je
digitalizacija preuzimala svijet a auti se mijenjali, pojavili su
se digitalni instrumenti, dodirni zasloni i nerijetko vrlo moćna
računala ispod poklopaca motora koja upravljaju radom automobila
i mnogim njegovim funkcijama, piše portal oryx-asistencija.hr.

Digitalizacija se pokazala odličnom alternativom pri kupnji i
naručivanju mnogo toga, a sada se i prilikom kupovine automobila
pokazuje sve moćnijim alatom. U nastavku vam donosimo sve što je
digitalizacija donijela, ali i što je prije nje bilo bolje.

Prednosti digitalizacije

Sigurnost automobila

Od digitalizacije je nemjerljivo profitirala sigurnost
automobila. Moćna računala već mnogim automobilima omogućuju da
neke radnje obavljaju samostalno. Većina novih auta tako će
samostalno kočiti u slučaju opasnosti u gradu i spriječiti
nesreću. Sofisticirana računala u stanju su i mnogo više.
Automobili mogu i na druge načine spriječiti ili ublažiti sudar,
a najviše bi trebali profitirati od međusobne povezanosti. Auti
koji si međusobno šalju obavijesti o opasnosti već su sada
realnost (taj sustav primjerice ima novi Volkswagen Golf), a
uskoro će zahvaljujući bržoj internetskoj vezi moći i mnogo više.
Zamislite dva auta koji su u nekoliko stotinki sekunde u stanju
izračunati da će se sudariti, međusobno si to javiti i uskladiti
se kako bi oba skrenula tako da do sudara ne dođe. Takva
tehnologija je pred vratima, a to je i nužno želimo li u
budućnosti doći i do potpuno autonomne vožnje. No digitalizacija
je i, s druge strane, pogoršala sigurnost. O tome pročitajte u
dijelu o nedostacima digitalizacije.

Povezivost

Život je danas većini nezamisliv bez povezivosti, a toga su
svjesni i proizvođači auta. Kako naši životi i uređaji koje
koristimo postaju sve više povezani tako je i s autima. Mnogi od
njih danas imaju Wi-Fi hotspot, pristup bazama s milijunima
pjesama i tisućama radio stanica što znači da je samim tim u
autima manje dosadno. Kako vozaču tako i putnicima. Povezivost
poboljšava i praktičnost. Neki auti mogu uz pomoć drugih auta ili
sustava sami pronaći slobodan parking, navigirati do prve
slobodne stanice za punjenje auta, odabrati rutu vožnje na kojoj
je manja gužva…

Komfor i jednostavnost

Digitalizacija je donijela i poluautonomnu vožnju: osim što
poboljšava sigurnost, takav sustav doprinosi i komforu. Na
trenutke se možete više opustiti dok auto sam upravlja, ubrzava i
usporava na autoputu, a na dugim putovanjima manje se umarate.
Svi drugi dijelovi automobila izravno ili neizravno zbog
digitalizacije također postaju komforniji. Tu je dakako i
jednostavnost vožnje. Nekad ste morali paziti na svaku sitnicu, a
sada auto sam drži svoju traku, sam se parkira ili mu pritom
pomažu senzori i kamere, upozorava da je netko u mrtvom kutu,
javlja vam da je vaša udaljenost do auta ispred vas premala… Tu
su i svjetla kojima upravljaju digitalni procesori koji
osvjetljavaju cestu bolje nego ikad zbog čega vožnja noću manje
umara.

Ekologija i potrošnja

Digitalizacija je zaslužna i za sve veću ekološku prihvatljivost
automobila. Sofisticirana računala precizno upravljaju motorima
da bi oni što manje trošili, posebni programi vožnje to
olakšavaju i vozaču. Također, bez digitalizacije ne bi bilo
naprednih hibrida i električnih automobila.

Mogućnost unapređivanja

Digitalizacija omogućuje da se auto jednostavnije i jeftinije
nadogradi ili poboljša. Već sad je kod nekih automobila dodatne
funkcije (tj. opremu) moguće kupiti i instalirati bez odlaska u
servis, izravno iz auta putem interneta. Za update softvera
vrijedi isto, tako da niste nužno osuđeni na to da vam auto kroz
godine postaje tehnološki nazadniji. Ako je ugrađeni hardver
dovoljno napredan, auto nadograđivanjem softvera kroz godine može
biti sve napredniji i napredniji, čak i brži ili većeg dosega
(električni auti). Upravo to već duže radi Tesla, a sad se
priključuju i drugi proizvođači.

Zaštita auta

Moderne automobile teže je ukrasti nego starije. Digitalizacija
je dovela do toga da je broj krađa auta u Europi u posljednjih
dvadeset godina pao za osamdeset posto. Auto više ne može ukrasti
baš svatko, za to je potrebno dosta skupe opreme, znanja i
proučavanja. S druge strane oni koji su vješti u svom kriminalnom
zvanju nerijetko imaju vrlo jednostavan posao. Nema više obijanja
brava, spajanja žica. U teoriji, auto je moguće ukrasti i
pokrenuti uz pritisak tipke na računalu. No proizvođači tu
opasnost shvaćaju vrlo ozbiljno i zato se trude biti korak ispred
većine lopova.

Proces proizvodnje

Digitalizacija je olakšala i unaprijedila proces proizvodnje
automobila, a krajnji kupac od toga ima dvije prednosti. Kao
prvo, zbog uštede koja je nastala unaprjeđenjem i automatizacijom
proizvodnog procesa cijene novih auta nisu rasle toliko koliko bi
rasle bez toga. Također, kvaliteta izrade nikad nije bila tako
dobra. Sve više poslova u tvornici rade roboti i prostora za
grešku je sve manje. Moderni auti su zato savršeno precizno
izrađeni što poboljšava njihovu kvalitetu, ali i trajnost. U
pravilu, današnji motori su mnogo izdržljiviji nego prije
dvadeset godina, škripanje plastike u unutrašnjosti zaista je
raritet, komponente se manje kvare…

Opremljenost

Digitalizacija je direktno ili posljedično (zbog manjih troškova
proizvodnje) omogućila da moderni auto ima nevjerojatno mnogo
opreme. Prije dvadeset godina dobro opremljeni auto je imao
klimu, putno računalo, tempomat, radio i aluminijske naplatke.
Danas dobro opremljeni auto ima dvozonsku automatsku klimu,
senzore i kameru za parkiranje, grijana sjedala, grijani volan i
grijano staklo, automatska LED svjetla, dodirni zaslon,
navigaciju, internetsku vezu, adaptivni tempomat i automatsko
upravljanje.

Nedostaci digitalizacije

Komplicirano korištenje

Digitalizacija je nekima i prava noćna mora. Ljudi koji se ne
mogu prebaciti ili se teško prebacuju na pametne telefone u novim
automobilima bit će izgubljeni pored svih tih funkcija skrivenih
u meniju dodirnog zaslona, te neće moći koristiti ni mali dio
onoga što digitalizirani automobil pruža. Jednostavnost
korištenja u modernim automobilima? Da za neke. No oni drugi,
pogotovo stariji, sigurno ne misle tako, i njima su moderni auti
nepotrebno komplicirani.

Popravak

Popravak auta kod kuće ili kod ‘majstora u garaži’ postaje sve
više nemoguća misija. Silna digitalizacija najsitnijih dijelova
auta čini popravke kompliciranijima, a nerijetko i mnogo
skupljima. Kvar računala može stajati više nego kvar motora na
nekom starijem autu, a o sudarima da ne govorimo. Već bezazlen
nalet na auto ispred vas, može stajati i 100.000 kuna zbog
uništenog radara, senzora i drugih dijelova modernih
digitaliziranih auta.

Sigurnost

Iako je digitalizacija uvelike poboljšala sigurnost u
automobilima, ona ju je istodobno i pogoršala. Pa sada imamo
apsurd da je korištenje mobitela u vožnji zabranjeno, dok je
korištenje, nerijetko kompliciranijeg, touch screena u autu
dozvoljeno. Mnoge nesreće su se dogodile upravo zbog ‘tipkanja’
po dodirnom zaslonu ili traženja tipki za pokretanje nekih drugih
funkcija.

Cijena auta

Digitalizacija je donekle usporila rast cijene automobila. Koliko
god oni bili napredniji nego ikad, neke komponente su mnogo
jeftinije. Jasno je da je jednostavan dodirni zaslon jeftiniji i
jednostavniji za proizvodnju od radija s desecima tipki koje su
povezane raznim senzorima i žicama. Isto vrijedi za digitalne
instrumente. Koliko god oni bili napredniji, u proizvodnji su
mnogi već sad jeftiniji od klasičnih instrumenata s brojčanicima,
lampicama i zaslonima. Za nekoliko godina analogni instrumenti će
u novim autima potpuno izumrijeti kao i klasični radio uređaji. I
ispod karoserije ima dijelova koji su jeftiniji. Kako bi motor
radio a auto vozio, donedavno je u njemu trebao biti kompleksan
sklop nekoliko računala i drugih dijelova povezanih stotinama
metara žica.

Danas to u teoriji može raditi jedno jeftino, ali moćno računalo
s brzim procesorom koje je s nekim komponentama auta povezano
bežično. Tu su i mnogi mehanički dijelovi koje je zamijenila
elektronika. Gas nema ‘sajlu’, volan, nema servo pumpu već
elektromotore… No iako su neke komponente auta uvelike
pojeftinile i iako je digitalizacija pojeftinila proces
proizvodnje auta, ukupno su oni postali mnogo napredniji, sa
stotine funkcija i dijelova koje prije nisu imali drugih skupih
komponenti tako da im cijena nezaustavljivo raste.

Zastarjelost

Iako je neke moderne automobile moguće unaprijediti softwareom,
većinu funkcija ne možete naknadno ugraditi ili unaprijediti.
Zbog toga moderni ‘digitalni’ auti brže zastarijevaju nego
nekada. Svaka godina donosi neke nove tehnologije i mogućnosti,
tako da današnji moderni auto već za pet godina neće imati 10 do
20 važnih funkcija koje će imati novi modeli.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije