Napredak tehnologije

Auti su u 20 godina poskupjeli, ali nikada nisu bili sigurniji…

Automobili su skuplji od 23 do 59%. Plaće su nam od tada narasle 137, a inflacija iznosi 57,6%. Čak i električni podizači prozora 1998. godine bili su luksuz, a većina automobila tad nije imala ni serijski klima-uređaj

Iako se doimaju previše skupima, automobili su danas građanima
Hrvatske realno mnogo dostupniji nego prije dvadeset godina. Od
1998. godine do danas cijene nekih od najprodavanijih modela na
našem tržištu porasle su između 23 i 59 posto.

No ako uzmemo u obzir da je u istom razdoblju inflacija 57,6
posto, većina auta poskupjela je osjetno manje od prosjeka ostale
robe. U istom razdoblju prosječna plaća je porasla za 137 posto,
prema podacima Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, s 2681
na 6352 kune.

– U tom poratnom razdoblju 1998. godine plaće su doista bile
ispod 3000 kuna. Tek su 2000. počeli otvaranje Hrvatske prema
drugim zemljama i gospodarski rast, a time i oporavak plaća –
rekao je Zdeslav Šantić, ekonomist.

Iako su danas nominalno skuplji, automobili su od 1998.
nevjerojatno napredovali. Tad su čak i električni podizači
prodora bili luksuz, a većina automobila nije imala serijski
klima-uređaj. I u pogledu sigurnosnih tehnologija, udobnosti,
prostranosti te voznih osobina aute iz 1998. gotovo je nemoguće
usporediti s današnjima.

Osnovna Honda Civic tad je imala 90 konjskih snaga, danas ima
129, a Opelova Astra je 1998. sa 65 ‘skočila’ na 90 konjskih
snaga. Sustavi automatskog kočenja, zasloni osjetljivi na dodir i
slična ‘čuda’ doimali su se poput znanstvene fantastike. I
kvaliteta je jako napredovala.

Krajem 90-ih pojava korozije na autu starom pet, šest godina bila
je uobičajena, a danas gotovo svi imaju 10 ili 12 godina jamstva
na prohrđavanje. I osnovni jamstveni uvjeti su neusporedivo
bolji. Prije 20 godina standardno jamstvo bilo je od dvije do tri
godine, danas većina proizvođača nudi tri, četiri ili čak sedam
godina jamstva na kompletno vozilo.

Može se zaključiti da su auti, usporedimo li ih s većinom drugih
proizvoda, poskupjeli opravdano i da je to poskupljenje mnogo
manje nego što je realno moglo biti.

Nastavi li se rast prodaje dosadašnjim tempom, u Hrvatskoj bi se
moglo prodati 60.000 novih auta ove godine. To je još osjetno
manje nego rekordne 2008. godine, kad je prodano gotovo 90.000
automobila, piše portal 24sata.hr.

No tad su se automobili masovno kupovali na kredite, kojima kupci
danas zbog negativnih iskustava mnogo rjeđe pribjegavaju.
Rabljeni automobili iz uvoza bili su osjetno skuplji, tako da je
bilo isplativije kupovati nove.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije