Vozačica stara 73 godine na pješačkom je prijelazu naletjela na šestogodišnjeg dječaka. Od zadobivenih ozljeda dječak je premiuo. Bi li se ta tragična nesreća dogodila i da je Vlada, kao što je namjeravala izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama (no odustala je nakon javne rasprave i žeštokog protivljenja umirovljeničkih udruga), uvela obvezu obavljanja liječničkog pregleda za vozače starije od 70 godina, nećemo nikad doznati.
Možda to u konkretnom slučaju i nije jedan od uzroka tragedije, ali mnogo smo puta u prometu svjedočili čudnim odlukama vozača, najčešće prilikom prestrojavanja, i uočili za upravljačem starijeg vozača.
Umirovljenički lobi
Podsjetimo, Vlada Zorana Milanovića 2014. je uvela obvezu liječničkog pregleda za vozače starije od 65 godina, da bi ga za manje od godinu dana stavila van snage. Sada, pak, vlada Andreja Plenkovića tu odredbu nije ni poslala u zakonsku proceduru. Tako i dalje sve ostaje na liječnicima, koji su dužni obavijestiti policiju o promijenjenom zdravstvenom stanju pacijenta koje bi moglo utjecati na njegovu sposobnost upravljanja vozilom. Ali, liječnici to u praksi rijetko čine.
Kad već nisu donijete izmjene koje se tiču starijih vozača, izmjene zakona (od 3. studenog 2017.) donose promjene za građane koji još nemaju vozačku dozvolu. Od Nove godine u Hrvatskoj se liberalizira otvaranje autoškola, a cijene su prepuštene slobodnom tržištu. Ukidanje minimalne cijene nastavnog sata koja je sada za vožnju 143,75 kuna (potrebno je minimalno odvoziti 35 sati) i za teoretsku nastavu 22,12 kuna, cijena autoškole bi trebala pasti (sada osnovna prosječna cijena iznosi oko 5700 kuna).
Isto tako, ukida se ograničavanje dozvoljenog broja autoškola po svakoj županiji, ovisno o broju kandidata, pa će onaj koji ispunjava opće uvjete za otvaranje autoškole to moći učiniti bez obzira što na određenom području već postoji, prema starom zakonu, dovoljan broj autoškola.
Slovenija odustaje
Očekivano, tim promjenama nisu svi zadovoljni. Većina od 337 autoškola u Hrvatskoj nije podržala liberalizaciju i tvrde da će se time smanjiti kvaliteta osposobljavanja kandidata za vozače.
– Nismo sretni zbog ukidanja minimalne cijene nastavnog sata jer je i do sada cijena od 115 kuna za vožnju (bez PDV-a, nap. a) premala za troškove koje imamo. Zbog toga mislimo da će pasti standardi školovanja koje imamo sada i koji su među najboljima u Europi. Evo, primjerice, Slovenija, koja je 2010. godine uvela liberalizaciju tržišta sada preuzima naš model s minimalnim cijenama nastavnih sati. Sumnjam da će zbog toga doći do pojeftinjenja autoškole za građane, naprosto stoga što nema prostora za niže cijene ako se želi kvalitetno i po zakonu raditi. Hoće li biti dampiranja cijena i pokušaja da se radi mimo zakona, to ćemo vidjeti – rekao nam je predsjednik udruge Hrvatske autoškole Nikola Vidaković.
Što se još mijenja!
1. Na obvezan liječnički pregled morat će vozači koji su najmanje tri puta pravomoćno kažnjeni zbog upravljanja vozilom s nedopuštenom količinom alkohola u krvi
2. Na tehnički pregled više se ne treba s potpuno novim automobilom, kao dosad, već nakon dvije godine, pa onda svakih godinu dana
3. Mladom vozaču (do 24. godine), koji je u dvije godine prikupio 9 prekršajnih negativnih bodova (za ostale vozače 12 bodova) rješenjem će se ukinuti i oduzeti vozačka dozvola
4. Stroži propisi – koji se odnose na tehničku ispravnost i veće ovlasti stanicama za tehnički pregled, policiji i inspektorima cestovnog prometa
5. Automobili autoškole (B kategorija) ne smiju biti stariji od 10 godina. Dosad je granica bila 7 godina.
6. Registraciju vozila sada ćemo moći obaviti u stanici za tehnički pregled (prije samo produženje registracije), a ne više u policiji
7. Pokusne registracijske pločice mogu izdavati i obrtnici koji se bave prodajom vozila na malo, samo od mjesta prodaje do mjesta registracije