Rijedak je prizor vidjeti Sabornicu ispunjenu do posljednjeg mjesta. U ponedjeljak 25. svibnja 2015. ispunili su je srednjoškolci iz svih krajeva Hrvatske.
U 3. simuliranoj sjednici Hrvatskog sabora sudjelovalo je 145 učenika iz 32 srednje škole. Međimursku županiju su predstavljale učenice Ekonomske i trgovačke škole Čakovec (Marta Sečan, Nikolina Srša, Ivana Novak i Valntina Dolenec) i učenici Srednje škole Čakovec (Mario Ramić, Matija Jančikić i Sandro Lovrinović).
Sjednicu su otvorili Josip Leko, predsjednik Hrvatskog sabora i Jasna Omejec, predsjednica Ustavnoga suda. Istaknuli su vrijednost građanskog odgoja i ovakvih simuliranih sjednica.
Simulirajući rad Hrvatskoga sabora – od rada u klubovima zastupnika, nadležnim odborima te na plenarnoj sjednici – učenici/zastupnici proveli su raspravu i usvojili amandmane na važeći Zakon o sprječavanju nereda na sportskim natjecanjima.
Tijekom priprema za simuliranu sjednicu učenici su mogli nominirati svoj govor na zadanu temu i organizatori su izabrali 15 učeničkih govora. Među izabranimia je bio i govor Marte Sečan, učenice 3.UR razreda Ekonomske i trgovačke škole. Učenike su za sjednicu pripremali mentori – Miljenko Hajdarović (ETŠ) i Mladen Tota (SŠČ).
U nastavku pročitajte govor Marte Sečan:
Poštovani predsjedniče Sabora, poštovani kolege zastupnici i drugi gosti! Sport na profesionalnoj razini već 25 godina Republici Hrvatskoj donosi znatan ugled u svijetu. Imena kao što su Davor Šuker, Janica Kostelić, Goran Ivanišević ili Mirko Filipović promocija su Hrvatske u svijetu i sigurno nas dodatno pozicioniraju i u pogledima turizma.
Nažalost, naš najpopularniji sport- nogomet zbog navijačkih izgreda znatno šteti ugledu Hrvatske. Na tribinama se često čuju diskriminacijski i rasistički poklici te se vide i mnogi drugi oblici neprihvatljivog ponašanja Zakon o kojemu raspravljamo sadržava represivne mjere, ali ga svakako moramo upotpuniti mjerama edukacije.
Kolega iz razreda prisustvovao je utakmici Italija – Hrvatska na kojoj je dio navijača izazvao prekid. Njegova nas je priča motivirala da nastavu Sociologije povežemo s građanskim odgojem istražujući problematiku navijanja. Na temelju ankete provedene na ulicama Čakovca te nakon više rasprava zaključili smo da možemo proaktivno djelovati organizacijom radionica.
Vršnjačkom edukacijom, tj. našim odlaskom kod mladih naše dobi možemo puno izravnije i otvorenije razgovarati o problematici rasizma, tolerancije i navijanja. Vršnjački edukatori svojim djelovanjem mogu postati uzori i modeli ponašanja za druge. Provodeći radionicu “Tribine najvažnije sporedne stvari na svijetu” shvatile smo da učenici navijanjem postižu zadovoljstvo i sreću jer time pomažu svojoj grupi da lakše ostvari cilj.
Edukacija je najbolja prevencija i mi u zakonu moramo predvidjeti plan educiranja od najnižih razreda osnovne škole. Takve edukacije ne bi trebale biti samo dio predmeta Tjelesne i zdravstvene kulture, već ih možemo uvrstiti i u programe građanskog odgoja i obrazovanja, ali i u druge nastavne predmete poput Sociologije i Psihologije.
Uz potporu škole, početkom nove školske godine ostale tri članice projekta i ja educirat ćemo prve razrede u našoj školi koji će onda to stečeno znanje prenositi dalje.”