Ionako smo bijedni i loše plaćeni. Što sad još hoće, skinut nam gaće… Tko ima bolje pamćenje, lako će se sjetiti govora Dubravka Jagića, predsjednika Sindikata policije, koji je 2012. na Markovom trgu slikovito objasnio što misli o najavljenom smanjenju prava policijskih službenika.
I to ne zbog spominjanja gaća, sramotno niske plaće od 3300 kn ili bosih nogu, koje policajci pokrivaju o svojem trošku, nego zato jer se tada prvi put javno mogla čuti i jedna opće poznata stvar.
“Evo, neka kažu ljudi iz Vlade koliko im para svaki dan da policija. Puno…”, uskliknuo je pred 1500 gnjevnih policajaca Jagić, uz sasvim jasan osvrt na prihodovni potencijal policije. Posebno one prometne… Ipak, građanima, od kojih se tražila solidarnost, nije najbolje sjelo što policajci svoju poziciju brane novcem kojim će darivati uvijek potrebiti državni proračun. Razumljivo, jer tu je riječ o novcu iz njihovog džepa…
A koliko su riječi Dubravka Jagića bolno istinite, kristalno je jasno upravo u 2014., u kojoj su vozači pod posebnom pažnjom policije, očito označeni kao jedan od rijetkih sigurnih izvora financiranja proračuna. U Lijepoj našoj može, čini se, zakazati sve. I turistička sezona, i vojne letjelice, i nasipi…
No, što god da se dogodi, tu su vozači. I njihov novac. Pokazuju to i brojke, koje jasno svjedoče kako se policija poprilično ražestila pri pisanju kazni za prometne prekršaje. U prvih šest mjeseci, naime, vozačima je zbog raznih grijeha ispisano čak 380.830 kazni. Prilično, posebno kad se zna da je u prvoj polovici 2013. napisano tek 325.191 kazni, pa ispada da upravo svjedočimo skoku od priličnih 17,1 posto.
Crno na bijelo, pokazuju to i brojke koje smo dobili iz Ministarstva financije. U prvih šest mjeseci 2014., naime, u proračun se slilo čak 198,4 milijuna kuna od kazni za prometne prekršaje. A to je brutalno više nego u istom razdoblju lani, kad je ta brojka iznosila 122,2 milijuna kuna.
Riječ je o razlici od dramatičnih 76,2 milijuna kuna, odnosno o povećanju od čak 61,6 posto… A ta je brojka zvuči još alarmantnije kad se zna da ceste nikad nisu bile pustije. Danas se po podacima vozimo 15,7 posto manje nego prije šest godina, čemu svjedoči i pad prodaje naftnih derivata, isplaćenih šteta osiguravatelja, broja prometnih nesreća…
Svega je osjetno manje, samo je novca kojega vozači darivaju u proračun sve više. Nevjerojatno. A te 2008., vrijedi spomenuti, kad se još vozilo sve u šesnaest, vozači su na ime prometnih kazni u proračun uplatili 255 milijuna kuna. Puno? Ništa naspram 2013., kad su prometni prekršitelji proračun darovali sa nikad opipljivijih 307 milijuna kuna.
Neki više, drugi manje, ali u prosjeku prilično. No, MUP je tek u 2014., čini se, krenuo u rekordnu berbu. Koju čak neće biti teško i dostići. U šest mjeseci već su darovali proračun s gotovo 200 milijuna kuna, pa sve skupa ozbiljno miriši na rekord, obzirom da druga polovica godine, dijelom i zbog turizma, tradicionalno nudi veću zaradu od kazni.
Orstan Miljenić, ministar pravosuđa, pritom se hvali kako je sve skupa tek rezultat bolje naplate, bez da je povećana represija. Na prvu, čak se čini da je i u pravu. Teško je, naime, poreći uspjeh akcije od 50 posto, što je popust koji se nudi svakome tko kaznu plati odmah ili u roku od tri dana. Ista stvar je i s ovrhama računa radi nenaplaćenih kazni.
Od lani se provode temeljem Zakonu o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima, koji dopušta naplatu sa svih računa i štednih uloga dužnika, pa čak i dopuštenog minusa. Svaki neplatiša s bilo kakvim novcem tako bude ovršen, a mjesto je pronađeno čak i za one bez novca – u Registru neplaćenih kazni.
Početkom kolovoza 2014. tamo je bilo 29.426 ljudi, dužnih 73 milijuna kuna. No, to što naplata kazni zbilja bolje funkcionira, ne znači da policijska represija ne raste. Godinama se, istini za volju, broj prekršaja zbilja i smanjivao (2007. dosegnuo je rekordnih 925.778 kazni). No, taj trend sad je, mimo neke zdrave logike, naprasno prekinut. Zato, pamet u glavu kad sjedate za volan, jer država u 2014. ne prašta. Sve radi veće sigurnosti na cestama, naravno…
Što se najviše kažnjava?
Ne ludujte s brzinom i vežite se pojasom, to policija ne prašta. Svaka treća kazna koju policija ispiše odnosi se na prekoračenje brzine. U najvećem je porastu, za čak 93,9 posto u odnosu na lani, broj jurišnika izvan naselja, koji su brzinu promašili za 10 do 30 km/h.
Krave muzare
Vozači za prometne kazne od 2008. iskrcali čak 1,6 milijardu kuna. Iako iznos zvuči basnoslovno, to je samo kap u moru proračunskih prihoda koji osiguravaju vozači.
Primjerice, država je samo od poreza na prijenos od 5 posto u 2013. zaradila 135 milijuna kuna, 550 milijuna kuna dobila je od trošarina na automobile, dok je 6,5 milijardi kuna stiglo od trošarina na naftne derivate. A gdje su tu još naknade od 60 lipa iz svake litre goriva za ceste i autoceste, suludo skupe cestarine… Nije tako pretjerano reći da proračun svaku 10 kunu dobiva ravno sa ceste, zaključuje portal Autoklub.hr.