Dok europske države, a posljednje su Italija i Njemačka, polako uvode novi sustav izračuna obvezne automobilske premije pod nazivom “Plati kako i koliko voziš”, Hrvatska još neko vrijeme neće imati tu prigodu.
Riječ je o sustavu koji, jednostavno rečeno, funkcionira poput telefona na bonove i i donosi uštede i 30 posto. S pomoću uređaja koji se stavi u automobil bilježi se kretanje automobila, brzina te lokacije, a sve radi po principu GPS-a.
Podaci se obrađuju te se na osnovi njih dobiva profil. Primjerice, koliko je ukupno kilometara automobil prešao. Manje vožnje znači i manju premiju osiguranja. Potom, bude li zabilježeno da se vozač autom koristi u prometnim špicama, i to u središtima gradova, osiguravatelji će procijeniti da je rizik za sudar veći nego kod nekoga tko vozi prigradskom cestom te će i cijena police biti uvećana. Također, podaci o brzini utječu na procjenu rizika. Negativna je strana ovoga sustava – nedostatak privatnosti.
– Nažalost, u Hrvatskoj ne postoje ni zakonski uvjeti niti bi osigurateljima u ovom trenutku bilo isplativo uvođenje ovog sustava obveznog osiguranja – kažu nam iz Croatia osiguranja. Prije svega trebalo bi riješiti probleme s našim Zakonom o zaštiti osobnih podataka budući da je riječ o sustavu kojim se plaća niža premija ako se osiguranik obveže na ograničenu godišnju kilometražu.
Kilometraža se prati posebnim uređajem koji se ugrađuje u vozilo i bilježi broj prijeđenih kilometara, ali napretkom tehnologije (posebno telematike u vozilu) može se pratiti i ruta kojom se vozilo kretalo, nastavljaju.
Ovaj je proizvod najveću ekspanziju doživio poslije 2011. godine u SAD-u. Najviše sklopljenih polica koje su i do 30% jeftinije od polica bez ograničene kilometraže ima američko društvo Progressive, koje djeluje u 27 država i ima 100.000 Pay-As-You-Drive (Plati kako voziš) osiguranika.
– Trenutačno ne postoji tvrtka koja bi uopće uvozila ove sofisticirane uređaje u Hrvatsku, oni su preskupi da bi njihov trošak snosili osiguratelji, pred kojima je proces liberalizacije. Konačno, pravni sustav danas ne dopušta uvođenje ovog proizvoda budući da svaki potencijalni osiguranik koji doživi neku neugodnost zbog ovog uređaja može podići tužbu protiv osiguratelja – zaključuju iz Croatia osiguranja.
I dok je, primjerice, u Italiji, interes za novi način izračuna premije osiguranja sad malen, u SAD-u se ova polica obveznog osiguranja najviše koristi na Floridi. Nakon 30 dana, kupci mogu vidjeti ispunjavaju li uvjete za popuste i do 30 posto kod osiguranja vozila.
Sudjelovanje je dobrovoljno i vozač može u bilo koje vrijeme odjaviti program i to neće utjecati na povećanje police osiguranja. Udruge za zaštitu okoliša oduševljene su jer vjeruju da će se vozači manje koristiti vozilom kako bi uštedjeli novac, a to bi moglo imati pozitivan utjecaj na okoliš. U Americi je važan i spol vozača.
U Americi “plati kako i koliko voziš” nije jedini kriterij kod određivanja cijene osiguravajućih tvrtki, nego je jednostavno još jedan faktor koji je važan u ukupnoj procjeni. Stope osiguranja razvijene su na temelju individualnih podataka o korisniku, a to su povijest nesreća, model automobila, njegova održavanost, godine vozača, bračni status pa čak i spol.
“Plati kao što voziš” među Amerikancima se promovira i teorijom da je, ako pojedinac manje vozi, ako je manje vremena na cesti, veća vjerojatnost da neće imati nesreću.