Promet desnom stranom u dvosmjernim putevima ili ulicama danas koristi oko 66,1% svjetskog stanovništva, dok 33,9% zemalja koristi lijevu stranu. Oko 72% puteva i ulica koristi promet desnom stranom, dok je lijeva strana zastupljena u 28%.
Zašto je to tako? Arheološka istraživanja govore da se promet u davna vremena odvijao po lijevoj strani iz razloga što su konjanici i vozači konjskih zaprega bili dešnjaci. Na taj su se način konjanici mogli i rukovati ili pak izvaditi mač i tako se braniti. Tek u 19. stoljeću u kontinentalnoj Europi dolazi do vožnje po desnoj strani, a za to je zaslužan Napoleon.
Naime, Napoleon je bio ljevak, tako da je njegova vojska morala marširati desnom stranom iz razloga što je htio da mu ruka u kojoj je držao mač bude bliža neprijateljima.
Pogledajte na karti u kojim se sve zemljama vozi po lijevoj strani, iako je desna strana, kao što je kod nas, dominantnije rješenje. Primjetno je da su nekadašnje britanske kolonije i dalje zadržale lijevu stranu, piše Vidiauto.com, a prenosi Netmobil.hr.
Narančasto su označene zemlje u kojima se vozi lijevom stranom
U Hrvatskoj se na cestama može voziti motorna vozila koja imaju upravljač na desnoj strani, a Pravilnik o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama ne propisuje obavezu na kojoj se strani upravljač mora nalaziti. U Srbiji nije dopušteno voziti vozilo s upravljačem na desnoj strani, a nedavno je takvo pravilo uvela i Poljska, ali ju je Europska komisija prijavila Europskom sudu pravde.
U Europi se vozi lijevom stranom u četiri države: Velikoj Britaniji, Irskoj, Malti i Cipru, a zanimljivo je da se i u Japanu vozi lijevom stranom, iako to nije bila britanska kolonija (razlog je što su im željeznicu projektirali uglavnom Britanci).
Rusija i Portugal prešli su na desnu stranu početkom 20. stoljeća, a Austrija i Čehoslovačka krajem 30-ih godina (nakon okupacije od strane Njemačke). Uskoro je i u Mađarskoj došlo do promjene na desnu stranu.
Kakva je razlika između vozila s upravljačem na lijevoj ili desnoj strani? Možda ste pomislili da je sve okrenuto naopako, ali niste u pravu. Mjenjač se, jasno, nalazi u položaju za upravljanje lijevom rukom, ali raspored brzina je identičan. Isto tako, i papučice su na istim mjestima. Razlika je u vožnji automobila s volanom na “pogrešnoj” strani, odnosno pretjecanju kad je dosta teže imati preglednost ispred sebe, pa je tada i potreban najveći oprez.
Na kraju krenimo s tvrde podloge na mokru, odnosno u zrak – brodovi i avioni obavezno se drže lijeve strane. A pješaci se trebaju držati druge strane, kako bi uvijek bili okrenuti licem prema vozilima koja im dolaze iz suprotnog smjera.