Zanimljiva vijest stiže nam iz susjedne Srbije. Na ovogodišnjem
okupljanju zaljubljenika u “fiće” pod nazivom “Fića fest” koje je
održano protekli vikend u Kragujevcu, pokrenuta je inicijativa da
se “fići” podigne spomenik.
Proizvodnja “fiće” započela je 1955. godine, a u kragujevačkoj
tvornici do 1985. proizvedeno je 923.487 primjeraka. Zavodi
Crvena Zastava su imali licencu za proizvodnju, pa je ovaj
automobil za kratko vrijeme postao najčešće viđeno vozilo na
jugoslavenskim cestama.
Osim za osobne potrebe, koristio se u sastavu policije, hitne
pomoći, vojske, kao službeno vozilo i godinama jedino vozilo za
obuku novih vozača. Bio je cijenjen zbog zapadnjačkog podrijetla
(Italija), te zbog relativne pouzdanosti i jednostavnog
održavanja.
Tijekom šezdesetih godina postojale su i liste čekanja za ovaj
automobil, te je nerijetko rabljeni, ali očuvani primjerak,
dosezao cijenu novog automobila.
Njegova slava počela je tamniti tek nakon predstavljanja Zastave
101, većeg, udobnijeg i modernijeg automobila sa Zastavinim
brendom, makar je još minimalno petnaest godina slovio za
neprikosnovenog “vladara” jugoslavenskih cesta.
Tko god ga je imao zna da nije bio bezgrešan po pitanju kvarova,
ali se lako popravljao.
Srpski mediji prenose izvještaje s ovog okupljanja “fićofila” od
kojih mnogi okupljeni u Udruženje kažu za B92.net da je
održavanje i restauracija ovog automobila skup hobi, kao i da
originalni modeli iz šezdesetih godina prošlog stoljeća dostižu
danas cijenu i do 10.000 eura.
Najstariji fićo koji je stigao na sajam je iz 1962. godine i
danas ima status vozila od “povijesnog značaja”.
Predsjednik kragujevačkog Udruženja ljubitelja fića
Slavoljub Bataljević izjavio je za agenciju
FoNet da je početak proizvodnje fiće predstavljao
početak razvoja automobilske industrije u Srbiji, koja se danas
nastavlja proizvodnjom novog Fiatovog modela u Kragujevcu.
“Fiat je u Kragujevcu napravio novu modernu tvornicu. Zastavina
tvornica više ne postoji, više se ne proizvode fiće, tristaći,
stojadini, jugići. Vjerujemo da bi spomenik fići sačuvao uspomenu
na sve te automobile, ali i na prvu tvornicu automobila na
Balkanu”, rekao je Bataljević za agenciju FoNet, a
prenosi SeeBiz.eu.
Udruženje ljubitelja “fića” pokrenulo je inicijativu za
postavljanje spomenika ispred stare upravne zgrade “Zastave”.
“Fićo je automobil koji se voli, sve drugo se vozi”, kažu
ljubitelji fića, prenosi Netmobil.hr.