Kompaktni automobil s osnovnom cijenom od, primjerice, 110.000 kuna i s modernim pogonom koji bi mu emisiju CO2 snizio ispod 100 grama po kilometru od ovoga bi ljeta mogao biti 14.300 kuna jeftiniji od jednako vrijednog auta sa starijom generacijom motora. Tu značajnu razliku u cijeni trebao bi mu omogućiti novi prijedlog Ministarstva zaštite okoliša i prirode, usvoji li ga Ministarstvo financija. Prijedlog bi trebao biti spreman za prezentaciju već tijekom ožujka, pa bi novi sustav trošarina mogao zaživjeti do ljeta.
Istina, po tom bi prijedlogu kupci do sada uobičajenih vozila od 110.000 kn plaćali 900 kn veću trošarinu (ukupno 18.700 kn) nego sada, no namjera je stvoriti pravičan i ekološki održiv sustav.
– Tako bi građani zaista dobili pravu vrijednost za novac, a mi bismo konačno mogli poručiti distributerima da naručuju vozila s najboljim motorima umjesto da izbjegavaju “skupe” eko-opcije – pojasnio je Hrvoje Dokoza, zamjenik ministrice zaštite okoliša i prirode.
Porezne stope bi se i ubuduće temeljile na osnovnoj vrijednosti vozila, ali bi se dijelile u tri stupnja te dalje rangirale ovisno o količini CO2 koju vozila emitiraju. To bi prednost dalo hibridnim i električnim automobilima, ali profitirali bi i kupci mnogih vozila s klasičnim motorima koji manje zagađuju.
Takva je, primjerice, nova Kia Rio 1,1 CRDi EcoDynamics s emisijom od 85 g/km CO2, usprkos dizelskom motoru. U prvoj kategoriji s najnižom stopom poreza našli bi se i Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi (95 KS, 98 g CO2/km) te Lexus CT hibrid (99 KS, 87 g CO2/km). Dakle, svi s emisijom do 100 g CO2/km.
– Na tehnološki najnaprednija vozila plaćala bi se samo osnovna naknada koja bi se određivala isključivo prema pragu emisije CO2. Ako vozilo ne bi zadovoljavalo minimalni prag CO2, osnovna bi se naknada zbrajala na dodatnu naknadu koja se određuje prema drugom pragu, također prema količini CO2.
Dodatna naknada bi se zbrajala i za sva vozila koja nemaju ugrađen filter čestica. Tako bi se za vozila starih tehnologija dobio postotak prema kojem se obračunava trošarina po principu da na vrijednost vozila ide 4% poreza (osnovna naknada) + 5,5% (naknada za vozilo s većom razinom CO2) + 7,5 % (naknada za vozilo bez filtra čestica). Tako bi se dobila stopa od 17% vrijednost vozila. Za vozilo iste vrijednosti ali s naprednom tehnologijom trošarina znatno pada jer se ne obračunava naknada za vozilo s većom razinom CO2 i naknada za vozilo bez filtra čestica – objasnio je Hrvoje Dokoza.
Navedeni postoci, konkretno, vrijedili bi za tzv. Golf klasu, no moguće je da se i oni još malo korigiraju. Trenutačno su, naime, u završnoj fazi tri studije i projekcije novog sustava trošarina te njegovo usklađivanje s europskom praksom. Direktiva Europske unije obvezuje Hrvatsku da emisiju CO2 počne primjenjivati kao kriterij kod određivanja poreza pri kupnji vozila, ali i kod godišnjeg poreza na vozilo, te pri njegovu registriranju.
– Morat ćemo uvesti penalizaciju zagađivača. Time ćemo potaknuti tržište, obnoviti vozni park i omogućiti građanima da nabave vozila s novim tehnologijama – odlučan je Dokoza.
Po novom sustavu bitno bi bilo, dakle, i koliko grama CO2 automobil ispušta. Po sadašnjem sustavu trošarina gleda se samo cijena vozila, što tehnološki naprednija vozila dodatno poskupljuje jer se na njih plaća i veći porez.