Prvi kompletni proizvod bivše države u čijoj proizvodnji je sudjelovalo čak 210 kooperanata
Što možete naći na posljednje dvije stranice korisničkog uputstva
za Yugo automobil? Raspored vožnje autobusa! Ovo je samo jedan od
stotinjak viceva na račun Yuga i njegovog neslavnog izleta u
Ameriku. No, Yugo ipak nije bio tako loš. Ne treba zaboraviti da
je nakon Fiće on bio gotovo jedina realna opcija motorizacije
radničke klase koja je bila sretna s njime i njegove mušice
smatrala dijelom folklora kragujevačke tvornice.
Za Zastavu bio je to korak u budućnost. Yugo je konačno bio
prvi pravi domaći automobil nakon dugogodišnje ovisnosti o
licencama Fiata. Planovi za njegovu proizvodnju počeli su još od
predstavljanja Zastave 101 1970. godine. Tadašnji Projekt Y
započeo je idejno praktično sa serijskom proizvodnjom tog
surogata Fiata 128, ali se zapravo sa konkretnijim djelovanjem
krenulo u listopadu 1976. Projekt tada dobiva oznaku Zastava 102,
a posla na automobilu koji bi trebao popuniti prazninu između
Fiće i Zastave 101 primilo se oko tristotinjak Zastavinih
stručnjaka uz i asistenciju kolega u Italiji koji su obavili
različita potrebna testiranja.
Četiri godine i oko tri milijuna radnih sati bilo je potrebno da
bi se završio ovaj najskuplji automobilski projekt Zastave u
njezinoj povijesti. Projekt 102 zamišljen je kao moderno
obiteljsko vozilo niže klase po ukusu i potrebama domaćeg kupca
(kombi limunzina s troja vrata), s sprijeda ugrađenim motorom i
tehničkim rješenjima koja bi trebala osigurati jeftino održavanje
i pouzdanost. Naravno, Zastava je ipak koristila provjerene
resurse Fiata pa se tako i kod Yuga može naći rješenja istovjetna
na modelu 127. Zapravo jedna od najvećih novosti koju Yugo donosi
kod Zastave je bila činjenica da su se maksimalno posvetili
unifikaciji ugrađenih dijelova. To je značilo da ste iste
dijelove mogli naći u više modela. Primjerice doboši kočnica bili
istovjetni Fići i 101, dijelili su se i mjenjači, a plan je bio
da u budućnosti Yugo u istom motornom prostoru podijeli i jače
motore od modela 101.
Bez obzira na kutijastu formu karoserije Yugo je čak bio
relativno aerodinamičan automobil sa koeficijentom otpora zraka
od 0,40. Bila je to brojka jednaka onoj od Opel Kadetta te vrlo
bliska ostatku konkurencije na tržištu. Prije izlaska na tržište
raspisan je i javni natječaj za ime novog Zastavinog mališana.
Između više od 3000 različitih prijedloga izabrano je ime Jugo.
Slovo Y (Yugo) uvodi se od sredine osamdesetih kada kreće ‘posao
stoljeća’ na američkog tržištu.
Kako piše portal revijahak.hr, prvi serijski Jugo 45 sa
proizvodnih traka silazi 28. studenog 1980., prigodno baš dan
prije proslave Dana Republike povodom kojeg je domaća javnost
morala upoznati važan automobilski novitet. Brojka 45 označavala
je raspoloživi broj KS, a taj sufiks imale su i ostale kasnije
verzije 55, 60 i 65. Zastava je predvidjela godišnju proizvodnju
od 50.000 automobila. No, euforičan start prodaje bio je u
totalnoj konfrotaciji s stvarnošću. Pune dvije godine uhodavala
se proizvodnja Yuga u tvornici, a glavni problem je bila
neredovita isporuka potrebnih dijelova od čak 210 kooperanata
širom Jugoslavije. Naročito je problema bilo s proizvodnjom
motora u tvornici 21. Maj u Rakovici i zbog čega su nedovršeni
automobili čekali na proizvodnoj traci dok je besposlenim
radnicima preostalo jedino da igraju nogomet u tvorničkom krugu.
Yugo je bio kratak automobil, oštrih bridova karoserije i sa
spartanskom unutrašnjosti koja je obećavala jedino trajnost. Na
popriličnu buku pri vožnji nije se obraćala posebna pažnja jer ga
je krasila važna osobina – puno je davao i malo tražio. Zastava
je 1985. ovim mališanom krenula i u avanturu na najzahtjevnije
svjetsko tržište. Yugo Amerika bila je tvrtka iza koje je stajao
optimistični Malcom Bricklin. U Ameriku su slane
posebne ušminkane verzije s oznakama GV, GVL GVX pa čak i Yugo
Cabrio 1,3. Yugo je tamo bio apsolutno najjeftiniji auto na
tržištu! Međutim, nakon stotinjak tisuća prodanih automobila u
sedam godina izlet u Ameriku pokazao se kao totalni neuspjeh uz
tek par uspješnih sporednih uloga u holivudskim hitovima.
Već 1987. godine je ime Yugo postalo ime marke Zastave pa je novo
ime mališana sada Koral koji je u međuvremenu dobio i motor s
direktnim ubrizgavanjem goriva kao dio modernizacije game. Raspad
Jugoslavije uz gubitak tržišta donosi i gubitak najvažnijih
kooperanata (četrdesetak posto su sačinjavali dobavljači iz
Hrvatske i Slovenije) u proizvodnji Yuga. Životarenje, uz par
estetskih modifikacija u kojima je sudjelovala čak i francuska
dizajnerska tvrtka Heuliez, potrajalo sve do 11. 11. 2008. kada
sa proizvodne trake silazi posljednji od 794.428 proizvedenih
Yuga. U tom kontekstu Yugo je poživio dugo, ali vrijeme ga je
odavno pregazilo.