Suzbiti najteže prekršitelje

STROŽE PROMETNE KAZNE Zdravstveni za starije od 67 i skuplje po džepu za pojas i mobitel

Za ponavljače najtežih prekršaja koji su dva puta pravomoćno osuđeni predlaže se mogućnost izricanja mjere privremenog oduzimanja vozila kao sredstva počinjenja prekršaja

Cestovni promet oduzima previše života. Prošle godine prema
preliminarnim podacima MUP-a, na našim je cestama život izgubilo
316 osoba, teže su ozlijeđene 2703 osobe, a lakše 11.247. Prema
Nacionalnom programu sigurnosti cestovnog prometa cilj je do
2020. spustiti godišnji broj poginulih na 213, a kako je taj cilj
sve dalji, Vlada je odlučila ove godine uvesti rigoroznije kazne
za najteže prometne prijestupe i najteže prekršitelje, pogotovo
recidiviste koji ponavljaju najopasnije prometne prekršaje.

MUP je tako u prosincu prošle godine iznio prijedloge izmjena
Zakona o sigurnosti prometa na cestama koje je izradio u suradnji
s Fakultetom prometnih znanosti u Zagrebu.

– Trenutačno je u tijeku uobičajena procedura postupka
usuglašavanja s nadležnim tijelima prije provođenja postupka
savjetovanja s javnošću. Nakon provođenja postupka savjetovanja s
javnošću, kada će nacrt prijedloga biti objavljen na Vladinoj
internetskoj stranici e-savjetovanja, Nacrt prijedloga Zakona
uputit će se u proceduru Vladi Republike Hrvatske, koja će ga
zatim uputiti u Hrvatski sabor radi provođenja rasprave u prvom
čitanju, a nakon toga u najduljem roku od šest mjeseci konačni
prijedlog Zakona ide u drugo čitanje i tada se donosi odluka o
donošenju zakona – objašnjavaju redovnu proceduru donošenja
Zakona iz MUP-a.

Dakle, najavljene strože kazne bi u najoptimističnijim procjenama
mogle stupiti na snagu za nekoliko mjeseci, a realnije je da će
to biti u drugoj polovini godine. A mjere koje policija predlaže
kako bi se smanjio broj prometnih nesreća i stradalih na cestama
u prvom je redu usmjeren na suzbijanje prekršaja koji dovode do
najtežih prometnih nesreća poput prebrze vožnje. Primjerice, od
lanjskih 316 poginulih na našim cestama, čak 158 osoba poginulo
je u prometnim nesrećama kojima je uzrok bila brzina ili brzina
koja nije bila prilagođena uvjetima na cesti.

Konkretno, za prekoračenje dopuštene brzine kretanja u naseljenom
mjestu za više od 50 km na sat, prolazak kroz crveno svjetlo,
odbijanje testiranja na alkohol ili droge, vožnju pod utjecajem
droga ili alkohola iznad 1,5 promila, vožnju prije položenog
ispit te vožnju u vrijeme kad je vozaču oduzeta vozačka dozvola,
umjesto dosadašnjih blažih novčanih kazni koje su iznosile od
5000 do maksimalnih 15.000 kuna, po novom bi prekršitelji plaćali
iznos od 10.000 do 20.000 kuna.

Posebno će se penalizirati recidivisti, odnosno oni vozači koji
učestalo rade najteže prometne nesreće. Primjerice, ako policija
uhvati vozača koji je najmanje dva puta već pravomoćno kažnjen
zbog navedenih najtežih prekršaja i unatoč tome je ponovno za
volanom, mogla bi mu privremeno oduzeti vozilo.

Upravo se o prijedlogu te odredbe u javnosti podiglo najviše
prašine zbog zadiranja u pravo vlasništva, ali i mogućnost
provedbe te mjere budući da počinitelj ne mora biti vlasnik
automobila kojim počini prekršaj, primjerice ako je vozilo od
tvrtke ili u leasingu. Međutim, policija objašnjava da će se
raditi o zaštitnoj mjeri uz pojedine najteže prekršaje, a na
koliki period će se oduzeti vozilo kao sredstvo počinjenja tih
prekršaja, ovisit će o odluci suda.

Neovisno o modalitetu provedbe, treba pozdraviti intenciju čiji
je cilj sprečavanje recidivista da bezobrazno opetovano čine
najteže prekršaje. Uz to, za takve najteže prekršaje predlaže se
snažnije udaranje po džepu, ali i povećanje raspona kaznenih
bodova za pojedine prekršaje. Stručnjaci iz policije i prometnog
fakulteta uočili su da se posljednjih godina događa sve više
prometnih nesreća i to često kobnih čiji je razlog neobjašnjiv, a
riječ je o naglom skretanju u suprotni prometni trak ili
slijetanju s ceste.

Takve nesreće posljedica su korištenja pametnih telefona za
vrijeme vožnje, pri čemu je telefoniranje manje opasno od
“surfanja” i dopisivanja. Još prije pet godina, sjećamo se, u
Nizozemskoj smo na amsterdamskoj obilaznici na svakih nekoliko
kilometara vidjeli velika upozorenja: Ne koristite društvene
mreže dok vozite!; a kazali su nam da su već tada Nizozemci bitno
postrožili kazne za takve vozače. Sada se i u Hrvatskoj predlaže
veća kazna za korištenje telefona u vožnji, s dosadašnjih 500
kuna povisila bi se na 1500 kuna.

Novčana kazna za nepropisan prijevoz djece još je jedna kazna na
koju stručna jasnost dulje vrijeme upozorava da je premala i da
se mnogi vozači ne pridržavaju te odredbe, trebala bi se povećati
s dosadašnjih 500 na 1000 kuna, a na istovjetan način bi se
trebala povećati kazna za nevezivanje sigurnosnog pojasa – s
dosadašnjih 500 na 1000 kuna. Još jednom će se pokušati uvesti
obvezni preventivni liječnički pregled za starije vozače.

U posljednjih nekoliko godina ta se odredba trebala uvesti
(jednom nakratko čak i jest, ali je brzo mijenjana), ali bi se
uvijek povukla i to ni manje ni više nego zbog pritiska
umirovljeničkih udruga, a znamo da je i najjača umirovljenička
politička stranka bila uz bivšu lijevu Vladu, baš kao što je sada
i uz desnu. Za razliku od prijašnjih prijedloga, prema kojima bi
na preventivni liječnički pregled trebali stariji od 65 godina,
prema novom bi vozači na preventivni pregled trebali s navršenih
67 godina, budući da je u međuvremenu mirovinskom reformom
predloženo da se u starosnu mirovinu ide sa 67 godine.

Radna skupina koja je predložila mjere ovaj je prijedlog
obrazložila činjenicama: vozači stariji od 67 godina čine 9,1
posto vozačke populacije u RH te su u 2017. sudjelovali u 11,7%
svih prometnih nesreća. Od ukupno 3974 prometne nesreće u kojima
su sudjelovali, izazvali su ih 2730 ili 68,7 posto. U tim su
nesrećama poginule 24 osobe. Takav se trend nastavio i u 2018.
godini, kada su u prvih 10 mjeseci vozači stariji od 67 godina
izazvali 71 posto prometnih nesreća u kojima su sudjelovali.
Dakako, već su se javile umirovljeničke udruge koje su protiv
preventivnih liječničkih pregleda, a glavni argument im je da su
oni preskupi. Cijena tih pregleda jest od 300 do 450 kuna.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije