Poljoprivredni proizvođači i OPG-ovi povezali se u prvi kratki opskrbni lanac u Hrvatskoj i izbjegli posrednike - nude više od 100 proizvoda
U praksi je profunkcionirao prvi kratki opskrbni lanac (KOL) u
Međimurju koji bi se mogao proširiti i na druge dijelove
Hrvatske. Kratki opskrbni lanac “Najbolje ‘z Međimurja” osnovan
je u okviru projekta Agrishort koji je sufinanciran sredstvima
Europske unije.
– Temeljem obavljenih terenskih procjena poljoprivrednih
proizvođača u Međimurju, odabrano je njih 20 za ulazak u KOL.
Dakle, projektom je malim poljoprivrednim proizvođačima omogućeno
udruživanje radi zajedničke promocije i ponude proizvoda,
osigurana su sredstva promocije, a na članovima KOL-a je da kroz
udrugu koju su osnovali dalje surađuju na promociji i
distribuciji kvalitetnih lokalnih prehrambenih proizvoda –
pojašnjava Ana Kralj, v.d. ravnateljice REDEA-e.
Poznato je da proizvođači u Hrvatskoj zaziru od udruživanja, no
dvadesetak proizvođača iz Međimurja povezalo se i odlučilo se na
prodaju preko on-line narudžbi i dostave na kućnom pragu, a ne u
trgovačkim lancima. Novoosnovana udruga “Najbolje ‘z Međimurja”,
koju vodi Valentina Hažić, želi ojačati veze
između poljoprivrednika i konzumenata.
– Nužno je bilo uspostaviti novi i drukčiji model suradnje,
budući da zadrugarstvo, proizvođačke organizacije i slični oblici
suradnje nemaju tendenciju zaživjeti u našim sredinama – ističe
V. Hažić.
Udruga ima 20 redovnih članova, uglavnom poljoprivrednika, te
nekoliko predstavnika institucija, službi, poduzeća i pojedinaca
kao podupirajuće članove. U ponudi je više od 100 proizvoda koji
nose zlatnu markicu “Najbolje ‘z Međimurja”.
– Udrugu karakterizira jaka povezanost samih članova koji
međusobno komuniciraju gotovo svakodnevno, dogovaraju suradnju i
pomažu jedni drugima u plasmanu proizvoda. Budući da je udruženje
pokrenuto tek nedavno, iako se ideja gradila i razvijala dulji
niz godina, naišla je na veliku podršku od strane lokalne
zajednice. Također, prepoznata je ključna prilika za lokalni
razvoj koja leži u stvaranju sinergija između KOL-a i turizma,
budući da on pruža podršku poljoprivrednicima da se integriraju u
turistički i ugostiteljski sektor.
Tako je i s Termama LifeClass Sveti Martin pokrenuta izvrsna
suradnja oko plasmana i promocije proizvoda, kao i s Gospodarskom
školom u Čakovcu, gdje će se učenici uključiti u aktivnosti
dostave proizvoda. I pojedini proizvođači su započeli suradnju sa
školama, domovima za starije i nemoćne… – napominje V. Hažić.
Prije ulaska u KOL ocjenjuje se kvaliteta, porijeklo i provjerava
jesu li ispunjeni svi zakonskih elementi za svaki proizvod.
– Ovakav model suradnje u centralno mjesto stavlja proizvođača,
njegovu osobnost i karakter, pa tek onda proizvod. Povjerenje
između proizvođača i kupca generira prodaju, a ne lijepo
zapakirana ambalaža ili etiketa – kaže. Jedan od temeljnih
elemenata ovakve suradnje počiva, ističe, na razvoju lokalne
ekonomije i dobrobiti za cijelu zajednicu, a ne samo pojedinaca.
– Šteta je što do takvih oblika suradnje u Hrvatskoj nije došlo
ranije jer bi se očuvalo više malih proizvođača koji su ključni
za razvoj sela. Osobno smatram da u kratkim opskrbnim lancima
leži spas za hrvatsku poljoprivredu i selo – zaključuje V. Hažić
koja tu temu istražuje u sklopu doktorskog studija ekonomike u
poljoprivredi, pa je kratki opskrbni lanac zapravo rezultat
primjene njezinog istraživačkog znanja u praksi.