Domaća tekstilna industrija nije u dobroj situaciji, mnoge su tvrtke propale a one preostale se bore s jeftinom robom iz uvoza. Iako je i Čateks bio na putu prema stečaju, dolazak novog direktora Davora Sabolića spasio je tvrtku – Čakovčani su lani zabilježili 95 milijuna kuna prihoda i 2,4 milijuna kuna dobiti. Ove su godine imali tri milijuna kuna novih ulaganja i izvezli su u vrijednosti od 55 milijuna kuna.
Izvoz narastao za šest posto
Na pitanje koji su glavni problemi tekstilnog sektora, direktor Davor Sabolić, član Izvršnog odbora HUP- Udruge tekstilne industrije, kaže da se posljednjih 20 godina premalo ulagalo u razvoj i modernizaciju, piše Poslovni.hr.
“Postali smo nekonkurentni na međunarodnom tržištu. Naime, glavnina proizvodnje odnosi se na konfekcioniranje, dakle proizvodnju odjeće i to uglavnom za strane tvrtke. Umjesto ulaganja u vlastite brandove, okrenuli smo se stranim tvrtkama koje ne plaćaju dovoljno dobro da bi se sektor mogao normalno razvijati”, kaže Sabolić. Primarne proizvodnje gotovo da i nema, osim u par tvrtki, a među kojima je i Čateks.
Navodno je Hrvatska uvozila i do 90 posto tekstila, a na pitanje da li je stanje i dalje tako loše, odgovara – “ne znam točno, a brojka koju spominjete možda je i veća”. Čateks je među rijetkim domaćim tekstilcima koji uglavnom izvoze. Ukupni će izvoz 2016. biti preko 55 milijuna kuna, što čini 60 posto ukupnog prometa tvrtke. Bilježe rast izvoza u protekle četiri godine, za 2015. je bio za 51 posto veći u odnosu na 2012.
Ove godine očekuju rast za još šest posto. Najveći trgovinski partneri su im Nijemci, Nizozemci, Španjolci, Švicarci a odnedavna i Kuvajćani. Znatan dio izvoznih poslova Čateks dobiva na sajmovima vojne opreme. “Gotovo svaki mjesec sam na službenom putu. Posjećujem sajmove diljem Europe specijalizirane za vojnu namjenu, medicinu i tehnički tekstil. Obilazim strateške kupce i dobavljače, kao i potencijalne partnere s kojima pokrećemo nove razvojne projekte. Od prvog kontakta do realizacije posla zna proći i par godina, tako da treba biti strpljiv, ali svaki trud se u konačnici isplati”, napominje Sabolić.
Vlada promašila strategiju
Na domaćem tržištu već godinama opremaju MORH i MUP. “Kontininuiranim razvojem i ulaganjima Čateks je proizveo specijalne tkanine za izradu vojnih i policijskih odora koje su po kvalitativnim svojstvima među najboljima koje tržište trenutno nudi” napmionje direktor Sabolić.
Udio tih poslova na domaćem tržištu iznosi između 10 i 15 posto ukupnog prometa. U posljednje vrijeme sve više izvoz especijalne tkanine i tu vidimo budućnost i perspektivu daljnjeg poslovanja.
Na pitanje da li je Vladinu industrijska strategija potaknula razvoj industrije, Sabolić odgovara kako je “problem industrijske strategije taj što se nisu pratile regionalne specifičnosti, ono što je profitabilno i konkurentno za jednu regiju ne mora biti i za drugu. Implementacija industrijske strategije moguća je samo ako ju prati reforma obrazovnog sustava.
Naime, pojedine regije imaju ozbiljnih problema s nedostatkom stručne radne snage i nemoguće je od njih očekivati da će u budućnosti značajnije rasti. Nije isplativo ulagati u visoku tehnologiju ako nemate stručnjake koji bi u takvim tvrtkama radili. Kod izrade strategije nije se previše brige vodilo o strukturi nezaposlenih, jer tada bi strategija izgledala drugačije”, tvrdi Sabolić.