TRENUTAK ZA RODITELJSKI KUTAK

Kako da roditelj pita dijete i dozna najviše?

Kada naučite sve ove važne stavke koje čine veliku razliku u komunikaciji, vjerujem da ćete postići ono što je bila vaša namjera - da dobijete informacije.

Loša komunikacija između roditelja i djeteta podrazumijeva da
roditelj pita a dijete ne zna što bi odgovorilo ili ne zna kako
bi odgovorilo na postavljeno pitanje.

Na pitanje sa ‘Zašto?’ najčešći dječji odgovor je ‘Zato!’, a
roditelj time nije zadovoljan.  Na pitanje ‘Kako je bilo u
vrtiću/školi?’ odgovor djeteta je ‘Dobro!’. Roditelj ni time nije
zadovoljan jer od drugih doznaje da neka djeca doma pričaju o
svemu a njegovog djeteta ne može doznati baš ništa. 

Takva komunikacija stvara problem u odnosu, izaziva neznanje
roditelja, pa čak i sumnju u dijete, iscrpljenost roditelja i
osjećaj da s njihovom komunikacijom nešto nije u redu. Katkada
krenemo kriviti dijete da možda nešto s njime nije u redu.

Što kad bih vam rekla da je važno postaviti kvalitetna pitanja da
bi dijete znalo dati zadovoljavajući odgovor te biste time
potaknuli dijete da kaže više nego li uobičajeno?

Poznato je da će vizualna djeca pričati i objašnjavati puno više
nego li auditivna djeca ili kinestete. To još uvijek ne znači da
iz njih ne možemo izvući ono što nas zanima jedino je važno da
znamo na koji način. 

Prije svega je važno da prepoznate koji je tip vaše dijete da
biste znali kako s njime razgovarati. Ako je pred vama vizualno
dijete, naravno da ćete moći sjesti pored njega i gledajući ga u
oči postavljati pitanja, no ako je pred vama kinesteta, neće moći
postavljati pitanja odmah jer takvo dijete treba i iziskuje
određenu pripremu uz usklađivanje tijela kroz dodir i blizinu.

Ako su u pitanju škakljive stvari ili pak je takvo dijete
poprilično uznemireno, vjerojatno će inzistirati da ne budete
preblizu jer će trebati prostora. To ćete morati procijeniti u
trenutku odnosno postoje načini i koraci kako se to točno radi.

Ako pak je ispred vas auditivno dijete, morate znati da ne
smijete nastupiti kreštavim glasom ali niti povišenim glasom ma
kako ste uznemireni zato što će se takvo dijete ‘zatvoriti’ i
nećete moći dobiti od njega baš puno. Osim toga s njima treba
strpljivo, pitanje po pitanje s dužim pauzama između.

O tome ću detaljnije objasniti na istoimenom Webinaru koji će se
održati u srijedu 26.5. u 19 sati a prijaviti se
možete preko moje web stranice info@anitavadas.com. 

Ako ste primijetili da iz vašeg djeteta ne možete puno izvući
kroz razgovor, vjerojatno je to zbog nedostatka znanja o
komunikacijskim vještinama. Ne očekujete valjda da dijete to zna
samo od sebe a ni vas nitko tome nije podučio? Educiranjem na tu
temu moći ćete naučiti kako lakše, bolje, konkretnije i što brže
doznati ono što vas zanima. 

Nerijetko navalimo na dijete pitanjima kojima odmah osuđujemo i
okrivljavamo ne shvaćajući emotivno stanje djeteta, ili pak
koristimo zatvoreni tip pitanja te dijete ne zna što bi
odgovorilo. Možda su vaša pitanja preopćenita a dijete treba
konkretnija te se tu zbuni. Postoje mnogi trikovi u komunikaciji
koji su važni prije samog početka razgovora i postavljanja
pitanja.

Jedan od trikova je usklađenje s djetetom prije razgovora na koje
u potpunosti zaboravimo a vrlo često čini veliku razliku. Pod
usklađenjem mislim da je važno znati pružiti djetetu sigurno
okruženje i ne ga početi ispitivati pred mnoštvom djece jer se
tada osjeća izrazito nesigurno. Za djecu mlađe dobi koji tek
razvijaju osjećaj i potrebu sigurnosti, stavljati dijete u takvu
situaciju je vrlo opasno jer će se u startu zatvoriti i nećete
moći doznati baš ništa. 

Jedna od važnih postavki oko usklađenja je i ta da je za dijete
važno da se spustite na njegovu razinu a ne vičete ili pak
komunicirate postavljeni iznad njega. Samim time vi ste glavni a
ono potlačeno i takav stav izaziva kod djeteta svojevrsnu
zatvorenost. 

Još jedna stavka je auditivno usklađenje glasa u komunikaciji.
Ako u startu vičete i počinjete optuživati, većina djece će ili
zašutjeti ili se uplašiti ili se početi braniti, ovisno koji tip
djeteta stoji pred vama. 

To je samo nekoliko stavaka a više i puno detaljnije ćemo na
Webinaru kako biste točno shvatili i naučili na što sve trebate
pripaziti prije početka razgovora. Jednom kada vam to uđe u
rutinu, bit će puno lakše i više ćete doznati te će vam biti
jasno zašto vam dijete ranije nije htjelo odgovarati. S ovim
znanjima moći ćete lakše i bolje komunicirati i s odraslim
ljudima, a ne samo s vlastitim djetetom.

Djeca do sedme godine su u emotivnom periodu života i puno su
emotivnija od djece nakon sedme godine života koja ulaze u
intelektualni razvoj života te zbog razvoja mozga mogu bolje i
detaljnije shvatiti konkretnija pitanja i potreban je
intelektualni pristup djetetu. 

Znači vaši razgovori prije sedme godine i poslije nisu isti kao
ni izbor riječi pa ni vaš pristup. Ako imate dijete mlađe od
sedam godina, razgovarat ćete drugačije nego li s djetetom iznad
sedam godina. Jednako kao što nije jednako razgovarate li s
kinestetom, vizualcem ili auditivcem. 

Kada naučite sve ove važne stavke koje čine veliku razliku u
komunikaciji, vjerujem da ćete postići ono što je bila vaša
namjera – da dobijete informacije.

Možda do sada niste to znali a evo prilike da i o tome naučite
nešto više i olakšate sebi najvažniji odnos koji gradimo u životu
– roditelj-dijete. Vidimo se na Webinaru – Kako da
roditelj pita dijete i dozna najviše, u srijedu 26.5.
u
19 sati!

Želim vam puno sreće, a ako zapne – tu sam!

Anita Vadas
tel. 098/564-290
mail: info@anitavadas.com
www.anitavadas.com
Edukacija j.d.o.o.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije