Od kritike djeca imaju niže samopouzdanje jer nema pravilne metodologije i u školi se kritika svela na brzinsko prebacivanje krivnje na nekog što je emocionalno pogubno za dijete.
Jeste li kada razmišljali o tome kako se svi razumijemo u sve i u stanju smo o svemu pronaći neku riječ, kritiku, manu, komentar…bez obzira je li to naše područje ili nije?
To je nevjerojatan fenomen. Samo rijetki će reći da se time ne bave ili se ne razumiju u to dok će većina sa zadovoljstvom komentirati. Pri tome kada komentiramo ne razmišljamo povređujemo li drugu stranu time što iznosimo već je nama bitno da iznosimo svoje mišljenje.
Mišljenje je stav pojedinca i nije nužno opća istina, no ipak mnogi znaju povjerovati tome mišljenju. Je li vas itko ikada učio iznositi pravilno svoje mišljenje, svoj stav ili pak kritiku nečeg?
Pravilno znači da naučite proceduru kako se to radi a da pri tome ne povrijedite drugu stranu već da joj bude korisno i da zadržite poštovanje u međusobnom odnosu? Pravilno znači da ne povrijediti drugu stranu te ne vrijeđate već da joj nakon razgovora s vama bude lakše, bolje i korisnije?
Primijetila sam kako je poprilično velik problem u društvu davanje i primanje kritike a kako radim u školi, znam da metodologija za to nije dana što ne znači da ne postoji.
Posljednje tri godine učim NLP i tamo je detaljno razrađena metodologija davanja kritike odnosno stručnije zvan Feedback.
Feedback je povratna informacija o nečemu u svrhu poboljšanja, popravljanja i korisnosti. Ne vrijeđa i ne umanjuje ničiju vrijednost i u NLP-u ga nazivaju ‘hranom za šampione’ zato što svaka osoba nakon pravilnog Feedbacka točno zna što je bilo dobro a na čemu može još poraditi da bude još bolja u nečemu.
Uz Feedback zapravo shvatiš da je vrlo koristan i počinješ tražiti Feedback drugih jer služi tvojem napretku i motivira.
Kako radim u školi, učenici od mene svakodnevno očekuju povratnu informaciju. Za očekivati je da mogu iz neznanja upotrebljavati kritiku koja znači prosuđivanje pozitivnih i negativnih strana učenja ili rada te time povrijediti učenika ili ga demotivirati u radu.
Svi vole davati kritiku, no nitko ne voli biti kritiziran, naročito ne pred 20-ak ostalih ljudi koji čuju što ti nije dobro napravljeno. Od kritike djeca imaju niže samopouzdanje jer nema pravilne metodologije i u školi se kritika svela na brzinsko prebacivanje krivnje na nekog što je emocionalno pogubno za dijete. Vjerujem da je i u roditeljskom domu jednako tako jer ni roditelje nitko nije naučio davati pravilno kritiku koja ne boli ili feedback od kojeg dijete ‘raste’.
Kako je djeci odrastati uz kritiku?
S vremenom ili otupe na kritične komentare ili su puni krivnje i srama te puno sporije svladavaju gradiva, manje se javljaju zbog niskog samopouzdanja i ne vole se izlagati javnim nastupima ili govorom pred svima jer postoji mogućnost da će netko nešto kritično komentirati. Posljedice plaća dijete ili kritizirana osoba.
Otkako znam za metodologiju davanja Feedbacka, primjenjujem je u školi i shvatila sam koliko je kvaliteta nastave bolja, koliko se učenici slobodnije izražavaju i javljaju i koliko vole i traže primati Feedback jer je metodologija davanja feedbacka puno bolja i primjerenija svakom čovjeku.
Saznaš sve što ti je bilo dobro u onome što si radio i dobiješ informaciju i prijedloge osobe gdje ima mjesta za popravak. Pri tome nema vrijeđanja i omalovažavanja te se nakon toga osjećaš inspirirano primijeniti i isprobati drugačije. Učenici su više motivirani i vole raditi. Ne srame se govoriti pred svima. Sami traže da dođu stati pred sve u razredu. Samopouzdanje je sve veće i veće a oni su sve sigurniji u sebe.
Iskustvo je pokazalo da je Feedback omiljeniji i bolji kod djece te sam osmislila predavanje za roditelje kojim vas želim naučiti kako i vi možete dati pravilnu kritiku odnosno pravilan Feedback svojem djetetu te time omogućiti djetetu da ima zdravije i bolje djetinjstvo, da se manje srami te da zajednički radite na što boljem samopouzdanju. Ovo znanje je primjenjivo na sve segmente a ne samo na roditeljstvo. Zapravo vam i odnosi s drugima postanu bolji i kvalitetniji.
Mi zapravo nismo ni svjesni zašto ljudi ne vole biti kritizirani a kada kroz davanje Feedbacka osvijestimo koliko je bolje i jednostavnije te korisnije, shvatit ćete već prvom prilikom kada vam bude upućena kritika koliko ona boli a koliko Feedback koristi.
Djeca su osjetljiva i malena i ako ih od malih nogu ‘zalijevamo’ i prihranjujemo poput biljke, izrast će čvrste stabljike i jakog korijena te se neće tek tako povinovati kroz život kao od kritike koja reže i korijen i grane.
Predavanje će se održati u Čakovcu, 27. siječnja od 18 do 21 sat u učionici 3. a razreda na katu I. OŠ Čakovec. Prijave su na mail info@anitavadas.com. Ovo predavanje je 3. dio predavanja Škole za roditelje. Dio samog predavanja su i konkretna pitanja što i kako u radu s vašim djetetom.
Želim vam puno sreće, a ako zapne – tu sam!
Anita Vadas
tel. 098/564-290
mail: info@anitavadas.com
www.anitavadas.com
Edukacija j.d.o.o.