Ljetni praznici za djecu, bez sumnje, predstavljaju dugo očekivani odmor od škole i školskih obveza, puno slobodnog vremena te cijeli niz onih malih slatkih pogodnosti koje su im tijekom godine bile uskraćene ili ograničene kao što su kasniji odlazak na počinak, dulje spavanje, gledanje omiljenih filmova i crtića, višesatno kupanje i igranje s prijateljima i slično.
Roditelji obično tijekom ljeta provedu dva do tri tjedna godišnjeg odmora zajedno s djecom, no ostatak djeca provode kod baka i djedova ili su čak prepuštena sebi, televizoru/ računalu ili ulici. Praznici tako mogu biti zabavno razdoblje, ali ipak za dio djece, znaju se pretvoriti u period opće dosade. To pred roditelje stavlja nove zadatke – kako kvalitetno, a zabavno osmisliti praznike, na koje način provoditi vrijeme s djecom i kako osigurati adekvatan nadzor i financije, da li i na koji način pričati o prošlogodišnjem školskom ne/uspjehu te kada započeti s pripremom za sljedeći razred. – piše na Klokanica.hr
Ono čega svakako trebamo biti svjesni da je djeci, baš kao i nama odraslima, potreban odmor i opuštanje što znači da im je potrebno omogućiti period bez razgovora o školskom uspjehu, no potom je bitno razlučiti kakav je uspjeh naše dijete postiglo. Ako je riječ o učeniku koji se “odmarao u školi”, tada bi trebao dnevno provesti određen broj sati za knjigom i nadoknaditi propušteno. Ako se odlučite na duge razgovore o školi i školskom uspjehu, a vaša jedina ili najčešća pitanju jesu “Kada ćeš početi učiti?” ili “Jesi li ispravio matematiku/fiziku/povijest?”, možete očekivati njihov otpor i davanje odgovora kao što su “Dobro”. Ili “Da, da popravit ću ocjene!”. Tako nećete dobiti željene informacije, a ni obogatiti i poboljšati odnos s djetetom.
Umjesto navedenog, pogotovo za vrijeme praznika kada imate više vremena, bilo bi dobro pokazati interes za teme koje njih zanimaju te saznati malo više o njihovim željama i planovima, prijateljima i društvu u kojem se kreću, događajima koji su im od važnosti. Bitno je da dijete ima osjećaj da može s vama razgovarati i bez straha iznositi svoja stajališta, sudove i osjećaje. Razgovor o školi nije, naravno, zabranjena tema, no važno je da vas dijete doživi dobronamjerno, a ne kontrolirajuće.
Na početku ljeta svakako je dobro zajedno s djecom napraviti dnevni plan aktivnosti počevši od ustajanja, pripreme doručka, zaduženja, odlaska na kupanje, dogovora o sadržaju i trajanju gledanja TV-a, pravila korištenja kompjutera i interneta i slično. Kompjuter i internet sami po sebi nisu nužno loši jer u velikoj mjeri doprinose učenju, usvajanju vještina rada, koordinacije te upoznavanju mogućnostima tehnologije. Stoga ih ne treba zabraniti, no od velike je važnosti korištenje interneta staviti pod potpuni nadzor roditelja ili druge odrasle osobe u obitelji. Također, ako je to moguće, i naravno uzevši u obzir dob djeteta, dobro je primjerice s prijateljima ili susjedima organizirati zajedničko čuvanje i druženje djece.
Kod kreiranja aktivnosti tijekom praznika obitelji se razlikuju, a uloga roditelja razlikuje se ovisno o dobi. Osnovnoškolci tako nerijetko traže da im roditelji osmisle aktivnosti. Vrlo je važno naglasiti da roditelji nisu zabavljači, tu su kako bi pomogli djetetu da otkrije svoje sposobnosti i interese.
Tako umjesto da upadnete u zamku i na djetetov problem odmah nudite rješenje upitajte “Dosadno ti je? Što bi mogao/htio sada raditi?”.
Time odgovornost za djetetovu zabavu vraćate njemu. Dakle, važno je ne nuditi djetetu gotova rješenja, već zajedno vidjeti postojeće mogućnosti. Vi možete i trebate predložiti određene aktivnosti, kao i organizirati provođenje istih, ali važno je dopustiti djetetu da samo donese odluku. S vremenom će dijete znati što želi raditi i kako to ostvariti te će postati zadovoljno,sigurno u sebe i manje ovisno o roditeljima. Tajna je u ostvarivanju navedenog jest prilagođavanje aktivnosti dječjem rasponu pažnje, sposobnostima i uzrastu.
Evo nekoliko prijedloga:
Savjetujte djetetu da se ograniči na dvije-tri aktivnosti tijekom dana.
Predložite mu da napravi popis svojih knjiga ili igračaka, a tako može ponovno otkriti neke zaboravljene igre.
Razgovarajte o aktivnostima i pitajte dijete “Što sutra želiš raditi?”. Razgovarajte o tome što može, a što ne.
Predložite nešto novo, pokazujući interes za njegovo vrijeme, potičete i njega da iskaže interese i planira vrijeme. Primjerice predložite izradu Obiteljskog kolaža. Zajedno s djecom izaberite vama najdraže slike s rođendana, proslava, svakodnevnog života, ukrasite slike, napišite datum o događaju te tako izradite kolaž i ovjekovječite zajednička sjećanja.
Organizirajte obiteljska putovanja ili izlete s članovima obitelji (ZOO, lunapark i slično), a ako nemate financijskih sredstava, to mogu biti šetnja gradom, parkom, izlet u prirodu ili odlazak na plažu.
Uživajte u godišnjem odmoru i provedite ga igrajući se s djecom- roditelji trebaju dati prednost društvenim igrama s djecom ispred dugih sati gledanja TV programa i igranja kompjuterskih igrica.
Osmislite novu igru, priču, pjesmu zajedno ili ispecite i dekorirajte neke nove i neobične kolače.
Bavite se obiteljskim hobijem – aktivnosti kao što su primjerice izrađivanje nakita, biciklizam, rolanje odličan su način za kvalitetno provođenje vremena s djecom.
Održite u krugu obitelji i prijatelja Olimpijske igre primjerice na plaži, na livadi ili u dvorištu obiteljske kuće. Važno je da djeca izaberu igre te da izrade olimpijske medalje ili pehare (može biti i simbolična nagrada). Upriličite i svečanost proglašenja te proslavite uz roštiljanje.
Održite obiteljsko natjecanje u pjevanju, plesanju ili pantomimi. Pobjednik može izabrati, od nekoliko ponuđenih aktivnosti, jednu po svojoj želji za sljedeći dan.
Mijenjajte aktivnosti – ako ovaj vikend idete nekamo na put, sljedeći provedite u kući. Nemojte ići na sladoled uvijek na isto mjesto, svaki dan odaberite neku novu aktivnost.
Ako pada kiša, posjetite muzej ili kino ili napravite kućnu likovnu radionicu.
I na kraju uvijek pohvalite vaše dijete kada kvalitetno i svrhovito ispuni vrijeme!